Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Trafikfarligt? Är väl inte mer trafikfarligt än om man kör slut på soppa? Och det får man väl lära sig att inte göra...
De kommer att ha tre utvecklingsalternativ och volymen inledningsvis blir troligtvis att finnas i den "milda hybriden" från 2019. En variant där förbränningsmotor är huvuddrivkälla och elmotor/batteri ska användas för att sänka bränsleförbrukning och laddning av batteriet vid inbromsning. Här är det priset som avgör.
För de dyrare bilmodellerna kommer det att bli två motorlösningen, hybriddrift, som finns idag och sedan även en renodlad elbil där kanske Polestar blir först ut utifrån prisbilden.
När det gäller små elbilar så har nog Geely andra varumärken som får täcka det kundsegmentet.
AndS skrev:De kommer att ha tre utvecklingsalternativ och volymen inledningsvis blir troligtvis att finnas i den "milda hybriden" från 2019. En variant där förbränningsmotor är huvuddrivkälla och elmotor/batteri ska användas för att sänka bränsleförbrukning och laddning av batteriet vid inbromsning. Här är det priset som avgör.
För de dyrare bilmodellerna kommer det att bli två motorlösningen, hybriddrift, som finns idag och sedan även en renodlad elbil där kanske Polestar blir först ut utifrån prisbilden.
När det gäller små elbilar så har nog Geely andra varumärken som får täcka det kundsegmentet.
Volvo säger ju att alla kommande modeller kommer kunnas få med eldrift från 2019. Så när man byter ut V40-modellen kommer det ju i den också. Tidigare har dom ju sagt att en av de två första som ska komma ut ska vara på CMA-plattformen och en på SPA. Det borde ju betyda att en av de som kommer 2019 är relativt liten. Vilka bilar bygger dom idag på CMA? V40... kanske XC40?

Kanske får vi se nya modeller samtidigt som de gamla finns kvar? Alltså att man inte rakt av byter ut...?
Den finns inte på Readly så jag har inte tillgång till den tidningen. Jag kollade igenom hela presskonferansen kring det här och fick väl en rätt bra bild direkt från källan (utan förvanskningar och konstiga tolkningar från reportrar..) tycker jag. Var det nått speciellt du tänkte på som stod där?

Man kan se presskonferensen här:
http://live.volvocars.com/index2.html?20170705

Eller här:
http://www.dn.se/ekonomi/elmotor-i-alla ... fran-2019/
Hittade..

Reportern där har såklart rört till det och missförstått. Hur svårt kan det vara att lyssna och sen skriva?!

Volvo ska inte som Nyteknik.se skriver göra 5st renodlade elbilar mellan 2019-2021. Det kommer två polestar-modeller som enbart kommer att vara enbart eldrivna.
Resterande tre blir alltså som motoralternativ i den vanliga uppsättningen. Alla bilar som från och med 2019 släpps kommer att kunna väljas som rena elbilar. Det är egentligen den stora nyheten. Att dom sen också kommer att sätta in mildhybridsystemen i alla andra motorkombinationer är ju bra, och att man kommer kunna välja pluginhybrider.

Det kommer vara kunderna som väljer (såklart lite baserat på Volvos prissättning), och volvo säger också att de tror att vid en början kommer de flesta att välja gamla traditionella bensin och dieselmotorer, men att man då också får med mildhybrid-motorn, men att mot slutet av bilarnas livcykel (som dom på presskonferensen bedömer vara 5-7 år) är dom inte förvånade om det är den rena elbilen som är den populäraste bland kunderna.

De flesta artiklar jag läst har missat att sammanfatta presskonferensen på ett sakligt och riktigt sätt. Först med allt för positiva ordalag och en tro på att det skulle vara elbilar för hela slanten, sen i negativa då dom istället för att bara läsa rubriker eller lyssna på andra kanske kollat eller läst vad Volvo faktiskt sa.

Det som är unikt och det jag tycker är det bästa i nyheten är att alla framtida volvomodeller alltså kommer gå att välja som ren elbil.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... dieselbil/

Nu gör Volvochefen Håkan Samuelsson klart att de nya elbilarna ska kosta ungefär som dagens dieselmodeller. Exakt vad det innebär säger han inte, men det är i alla fall en tydlig indikation på att Volvo ska hålla en "rimlig" prisnivå på elbilarna för att locka många köpare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]

Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Ok, spännande. Jag har inte hunnit kika s&ari[…]

Lastnät till S60