Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tja om det någon gång funnits någon färg på 245:ans bakbromsar var den nog borta för länge sedan. Naturligt brunfärgade var de överallt bortsett från skivans anliggningsyta.

Men visst, bromsarna är ju lite bättre dimensionerade nuförtiden eftersom de måste tåla "pallnitar" från lite högre hastigheter än vad 245:an mäktade med. Inte desto mindre ser jag ingen anledning att sitta och nöta på dem i onödan vid utförskörning när man kan låta motorn sköta huvuddelen av bromsandet. Med motorbromsen igång spar man belägg och skivor, riskerar inte att köra skivorna vinda i onödan, har garanterat friska bromsar när de verkligen behövs och dessutom lite extra bromskraft där fram om man behöver nita. Bara fördelar så vitt jag kan se. Enda motargumentet är väl ren slöhet: Att man inte orkar göra sig omaket att växla ned.
andersuw skrev:
Robbi skrev:Jo, det var 10% lutning och jag testade att vid 70 km/h att flippa över till aktuell växel och motorbromsa. Testade samma sak med att ligga kvar på automat och den accelerade inte så jättesnabbt, jämförelsevis. Bra att det finns manuellt läge att ta till dock.
Vilken växel låg den på när du gick över i manuellt läge? Poängen är att bilen knappt skall accelerera alls även när det går brant utför så att man bara behöver hjälpa till minimalt med fotbromsen. För att åstadkomma det behöver man ofta gå ner till tvåan på min D4 med den åttastegade lådan.
Jag gick över och växlade ner ett hack, säkert tvåan. Jag fick svar i dag då jag gjorde sträckan Füssen-Innsbruck. Vid 11% lutning så växlade inte lådan upp från tvåan utan gick upp på 4000 varv. Så automaten kände av lutningen och gick automatiskt in på motorbroms när man rullade. Var tvungen att gasa till för att den skulle växla upp. Åttastegade lådan är intelligent.Bild. Sträckan hade kraftiga lutningar men inget problem alls. Rullade på och bromsade till vid kurvorna utan att gå på manuellt läge.
Ja det är ingen dum låda. :D Det är mycket möjligt att även min version (som inte nödvändigtvis är programmerad exakt som din) är tillräckligt intelligent för att inte växla upp när man släppt upp gasen helt. Däremot vet jag att den inte växlar ner av sig själv när man behöver mer motorbroms än man redan har på befintlig växel. Då är det manuellt läge som gäller.
Är i Garda nu och ska börja åka hemåt på söndag. Tanken är via Frankrike, för att äta lite grodor (). Hur är det att köra Via Turin? Lekte med tanken på Italienska rivieran från Genua till Cannes och sedan upp. Det känns lite långt...
Kom ihåg att Schweiz inte är med i EU så du kan inte ha med något italienskt vin i bilen på hemresan mer än två flaskor.

Sen måste du betala vägskatt för ett helt år "Vignette" även om du bara kör motorväg där en timme. Det är inte som andra länder där du kan betala per dag/vecka/månad/mil osv

Eftersom Schweiz inte heller tillhör "Europa" är roming på telefonen fortfarande skitdyrt
Jag har kört upp genom Schweiz med bilen fullproppad med italienskt vin ett tiotal gånger vid det här laget. Är i praktiken inga problem alls trots att reglerna på papperet säger annorlunda. Den schweiziska tullen är helt ointresserad av att bråka med de tusentals turister som gör precis som vi. Om man prompt vill följa regelverket går det att deklarera vinet vid gränsen, erlägga tull och sedan få pengarna tillbaka när man lämnar landet med allt vinet i behåll.

Den schweiziska vignetten kostar bara ca 35 euro. Det krävs inte särskilt lång körning på italienska motorvägar, än mindre på franska, för att komma upp i det beloppet i vägavgifter.
VolvoB20 skrev:Kom ihåg att Schweiz inte är med i EU så du kan inte ha med något italienskt vin i bilen på hemresan mer än två flaskor.
Det stämmer ju, och max 1 kg kött.
Sen måste du betala vägskatt för ett helt år "Vignette" även om du bara kör motorväg där en timme. Det är inte som andra länder där du kan betala per dag/vecka/månad/mil osv
10 dagar i österrike kostar 8 eur(?)
Den biten är billig i Schweiz.
Eftersom Schweiz inte heller tillhör "Europa" är roming på telefonen fortfarande skitdyrt
Det har inte under senaste aaret varit speciellt dyrt att roama, det kostar som ett lokalt abbonemang, det blev dyrare nu efter att EU-roamingen avskaffades.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]