- mån 03 jul 2017, 15:08
#1183019
Tja om det någon gång funnits någon färg på 245:ans bakbromsar var den nog borta för länge sedan. Naturligt brunfärgade var de överallt bortsett från skivans anliggningsyta.
Men visst, bromsarna är ju lite bättre dimensionerade nuförtiden eftersom de måste tåla "pallnitar" från lite högre hastigheter än vad 245:an mäktade med. Inte desto mindre ser jag ingen anledning att sitta och nöta på dem i onödan vid utförskörning när man kan låta motorn sköta huvuddelen av bromsandet. Med motorbromsen igång spar man belägg och skivor, riskerar inte att köra skivorna vinda i onödan, har garanterat friska bromsar när de verkligen behövs och dessutom lite extra bromskraft där fram om man behöver nita. Bara fördelar så vitt jag kan se. Enda motargumentet är väl ren slöhet: Att man inte orkar göra sig omaket att växla ned.
Men visst, bromsarna är ju lite bättre dimensionerade nuförtiden eftersom de måste tåla "pallnitar" från lite högre hastigheter än vad 245:an mäktade med. Inte desto mindre ser jag ingen anledning att sitta och nöta på dem i onödan vid utförskörning när man kan låta motorn sköta huvuddelen av bromsandet. Med motorbromsen igång spar man belägg och skivor, riskerar inte att köra skivorna vinda i onödan, har garanterat friska bromsar när de verkligen behövs och dessutom lite extra bromskraft där fram om man behöver nita. Bara fördelar så vitt jag kan se. Enda motargumentet är väl ren slöhet: Att man inte orkar göra sig omaket att växla ned.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut