Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kevva95
Tja! Har smygit sig fram ett tickande ljud från motorn nu på sistone. Det följer varvtalet och låter inte så bra haha. Vad kan detta bero på? spridare eller ventillyftare? någon som varit med om samma sjuka? mvh (Bsr steg 1 chippad) bilen går exakt lika bra, men tickandet oroar mig. Olja är bytt på den ganska nyligen också.
Användarvisningsbild
av Någonting
Tickande ljud kan komma från ventillyftarna, men det kan också komma från någon annan komponent.

Kom tickandet i samma veva som du bytte olja? Vad är det för olja i bilen?
av MickeM
Ta en lång skruvmejsel eller annan metallstång, och lägg mot misstänkt område och andra mot örat.
Flytta runt tills du hör vart ljudkällan är någonstans.

Sen blir det lättare med diagnosen.

Lyssna även vid VVT drevet/dreven, (vissa turbo har på båda kammarna) generatorn och svänghjulet.
En spricka i avgasgrenröret kan också låta väldigt likt tickande i motorn. Främst vid belastning.
Inte det man först misstänker, och kan missas..

Pillar man för mycket på laddtrycket i en övrigt omodifierad motor, böjer man lätt vevstakarna och då kommer vevlagret omgående....
Men steg1 ska det tåla, om man inte pillat ytterligare....
av kevva95
Jag bytte ej olja. Oljan byttes för ca 200 mil sen. Vet ej vilken olja killen hade hällt i heller.
Kan icke så mycket om turbomotorer ! Ska kika nu i helgen. Inte pillat mer än steg 1. Tickandet uppstod innan chipet!
Som sagt enda jag vet är att det följer varvtalet. Tacksam som fan för svar. Fortsätt skriva! Mvh
Användarvisningsbild
av frasse4
Det sitter inte hydrauliska lyftare så det känns mindre troligt. Spridarna väsnas dock ganska mycket. Hörs ticket även vid stängd motorhuv eller i kupen när du kör?
av MickeM
frasse4 skrev:Det sitter inte hydrauliska lyftare så det känns mindre troligt. Spridarna väsnas dock ganska mycket. Hörs ticket även vid stängd motorhuv eller i kupen när du kör?

Är du säker?
Är det inte bara Bifuel/etanol som har mekaniska tryckare, eller blev det redan vid införandet av VVT?
Vissa påstår det senare, men för Etanol kan jag förstå hur man tänkte.
Men vad VVT skulle påverka, fattar jag inte....

Jag har pesonligen bara haft av kamkåpan på en s70, och det var en 1997, men det var hydrualiska lyftare.
Aldrig kollat v70n, då jag inte haft anledning.
Men s70 kunde ticka extra nån sekund när den stått nån dag.
Det gör inte v70.
Användarvisningsbild
av frasse4
Säker kan man aldrig vara ;). Men det var inte hydrauliska på min 05:a (enbart bensin) och fick höra att det försvann när VVT kom -99 eller -00. VVT är väl också vydrauiskt manövrerad?

Men mekaniska tryckare verkar ju klara sig bra utan justering. På de tidiga vitblockarna var ju alltid någon hydraulisk tryckare dålig vid 25000 mil...
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]