Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lampisten
#1182729
Fel på ABS-lampan lyser lite då och då. Har sitt eget liv. Kommer och går. Oftast om man kört en kort sträcka, stannat upp ett tag (avstängd tändning) och sedan kört iväg igen. Ibland ute i trafiken. Det kan hända att den fräser till. Sedan kommer lampan. Felavläsningen leder till höger givare bak. (Right rear wheel sensor). Ett sätt att få den att slockna som jag brukar mig av är att vid lämpligt tillfälle så slår jag av tändningen i farten, rullar 20-30 meter, och slår på tändningen.
Vad säger felkoderna?
ABS 314 Fault in curcuit
ABS 324 extrapolation.

Givarna har jag bytt. Då har vi ABS-kransen kvar eller kan det vara något annat klassiskt fel som mer invigda känner till? Dålig tätning hos kabelanslutningen in i styrdosan kanske? Vid fuktigt väglag kan den få lite mer nippran. Och har det med elektricitet att göra kan felet ju vara i flera ändar.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1182730
Då är det styrenheten, mest troligt. Spruckna lödningar, går att såga isär enheten om man är försiktig och har en tumme i varje hand, ej centerplacerad. Då gör man bättre i att lämna bort det.
av MickeM
#1182983
Den behöver väl inte sågas upp?
Är det inte skruvat?
av Lampisten
#1185072
Något elektriskt är det. Igår när jag slog på helljuset tändes varningslampan :-) Strommen finner vejen, fo faen... som Eddie Meduza skaldade om i en sina sånger.
Läste i Haynes bok om detta med styrdosan och dess elektronik. Till att börja med skulle man gå igenom alla jordpunkter. Tydligen rätt känsligt där. Sedan alla kontakter. Och kontakten till styrdosan verkar marig. Lite pilligt att få loss dosan i sig och att få loss kontakten. ??:-/ ??:-/ ??:-/
Jag tänkte börja där till att börja med.
ABS-kransen? Den tycks vara i metall. Kan den så pass skitig, rostig och dan så det påverkar mätningen? Och kan det gå att komma in med något tunt spröt eller dylikt för att riva av det värsta?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1185077
Absolut kan kransarna bli så skitiga att det blir fel läsvärden. Det är t om vanligt. Dock är det oftast fram det händer på, bak sitter dom faktiskt rätt väl skyddade, plus att dom är frästa direkt i lagren till skillnad mot fram som är lösa.
av Lampisten
#1185089
Det verkar inte så hemskt bökigt att få loss ABS-enheten trots allt

Och denna video innehåller även hur man delar på enheten

En till bra video

Helgen är räddad.
av andy78
#1185123
Skruva loss den och skicka den till innosund.com de kan felsökka och reparera den och går den inte att reparera så brukar de kunna erbjuda utbytesmodul.
Fördelen oavsett är att det bara är att montera tillbaka på bilen och sen släcks lamporna när man startar eller hjulen kommer i rullning.
Öppnar du den så tar dom inte emot den.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]