Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
Rätta mig om jag har fel. Nu har jag en stund suttit och motionerat bromsen lägga i och lägga ur. 4 klick kom jag upp till sdqn av med damasken o drog av den över spaken. Jag justerade skruven så att det ej går i mer än 2 klick vilket för mig känns normalt. Efter denna procedur täbkte jag prova en backe o se om det blivit nån förbättring. Är det rätt att göra så ?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Med slita in menade jag snarare att köra och dra bromsen i låg fart så att du nöter in belägg mot trumma.

Justeringen i spaken känner du ju lätt om det är "tomt" eller om den tar i andra änden.
av MickeM
Slita in är ett långskott.

Enda justeringen som finns orginal är den inne vid spaken, och den bara spänner vajern.
Drar du handbromsen hårt, och den inte bottnar, och ändå tar dåligt kommer justering endast att få spaken att stanna tidigare, och ev handbromsen att ligga an om du spänner för mycket.
Den justeringen skall endast ta virens längutvidgning med tiden.
Du ska alltid ha ett minimalt spel i handbromsen, innan du känner vajerns motstånd.

Kolla min tråd i kategorin "Tips och Trix" (Hur du får bra handbroms)
Där står hur du monterar ett par spännare ute vid hjulen, som fanns på äldre Volvo, som nu säljs av flera eftermarknad handlare.
Och sedan justering.

Enda raka.

Volvo orginalbelägg i 100% friska handbromstrummor kan funka skapligt utan dessa.
av VolvoFrälst00
Herregud va krångligt ok tack för info. Hoppas jag inte förvärray nått nu. Handbromsen tar bra nu efter 2 klick tycker jag. Har dock inte provat bromsverkan än. Hur märker man om det ligher an kan man höra/känna det när man kör ? Innan jag justerade fram i spaken kändes den rätt slapp och tog efter 4-5 klick. Men detta är alltså fel det jag gjort ? Om det ligger ann nu kan man släppa lite tillbaka då på justeringsskruven ?
av MickeM
Att känna ett bra motstånd i spaken, ör inte samma sak som bra handbroms.
Du ska ganska lätt kunna bromsa stopp på båda bakhjulen på grusväg med handbromsen.

I mycket låg hastighet så klart!
Både av säkerhetsskäl, och att du kan förstöra stoppklacken i hög fart.
av VolvoFrälst00
jag lämnar in, gjort så mycket nu så tålamodet är slut. orkar inte mer med krångel detta låter jobbigt. av med däck av med skiva in med nått justerings tjofräsh justera på nått sätt eller byta klotsar nä att i get kan va enkelt bland. tack för hjälpen iaf då vet jag hur krångligt det är. ha en fin dag.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]