Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psyko
snepo skrev:
Psyko skrev:
dkwnejtack skrev:Hej,
Jag har köpt en D3 Classic som jag tog till BSR för att få 211hk. När dom grävde djupare i bilen visade det sig att Volvo petat i en D4...Så tyvärr kunde jag inte få 211hk...Däremot 270hk. Bilen går som en dröm. Kraften finns där, men om du inte gasar på går den hur mjukt som helst. Jag kör motorväg på 0.55 enligt bilens mätare.
Mitt enda råd MOTOROPTIMERA.
Var gärna tydlig med vilka risker man tar med den typen av "optimering". Förvänta dig inte att Någon annan betalar någon form av motorskada om du skulle råka ut för en. Eller vilka problem det kan ställa till med om en så enkel sak som att motorlampan börjar lysa.
Spelar ingen roll chip eller inte. Man kan köra ihjäl en original motor också. Har haft några chippade bilar . Olika märken,olika trimföretag. Kör man inte som en biltjuv konstant,så håller det. Mitt råd också BSR helt okey. TM chiptuning helt okey. Autostable helt okey.
Spelar en ENORM roll om den är trimmad eller ej OM något skulle hända.

Är bilen original är ju chanserna väldigt stora att man får hjälp att täcke ev kostnader, från Volvo eller Försäkringsbolag. Är bilen "fultrimmad' är chanserna NOLL.

Spelar ju ingen roll om man har ekonomin för att ta smällen men många andra som inte har råd faller ju för detta också och hela deras ekonomi faller när något händer.

Är man inte medveten om riskerna eller inte förstår dom bör man hålla sig undan "fultrim"
av Psyko
intruder1400 skrev:Psyko har du något fall o påvisa ?????
Volvo är Volvo ! Dom hittar alltid något o gnälla över ;
Något fall att påvisa??

Vill du ha? reg nr, fall från ARN eller garanti/goodwill statistik från Volvo gällande avslag.

Alla gör som dom vill med sina bilar/sin ekonomi men man bör vara medveten om riskerna att manipulera. Vem tar ansvar för produkten när den går sönder om den är manipulerad? Trimfirman?? Tillverkaren av produkten?? Precis samma sak gäller tex telefoner som är rootade/jailbreakade, skicka in en sån på reparation så blir det avslag direkt.

En bil kan gå sönder även om den inte är manipulerad men då finns det åtminstone någon form av skydd i form av garanti/goodwill eller försäkring. Man bör vara medveten om det innan man gör det.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
intruder1400 skrev:Kenneth fick motorras på sin V60 med BSR !
Där byte dom motorn han fick betala självrisken bara .
Därför jag bara undra lite !
Beror det inte lite på hur omfattning skadan gjort motorn?

är det uppenbart att trimmet orsakat skadan så kan det kanske bli mer osäkert huruvida försäkringen tar det?
av intruder1400
LazerHawke skrev:
intruder1400 skrev:Kenneth fick motorras på sin V60 med BSR !
Där byte dom motorn han fick betala självrisken bara .
Därför jag bara undra lite !
Beror det inte lite på hur omfattning skadan gjort motorn?

är det uppenbart att trimmet orsakat skadan så kan det kanske bli mer osäkert huruvida försäkringen tar det?
Självklart !
av dkwnejtack
para skrev:
Jag har köpt en D3 Classic som jag tog till BSR för att få 211hk. När dom grävde djupare i bilen visade det sig att Volvo petat i en D4...Så tyvärr kunde jag inte få 211hk...Däremot 270hk. Bilen går som en dröm. Kraften finns där, men om du inte gasar på går den hur mjukt som helst. Jag kör motorväg på 0.55 enligt bilens mätare.
Vad menar du? Upptäckte BSR att Volvo satt in en annan motor i din bil? Låter ju verkligen trovärdigt....
Sen vad mätaren i bilen visar på en fultrimmad bil har ju inget att göra med vad den drar i verkligheten.
JA, när BSR kollade motorkoden så var det en D4. Det har hänt på en del nyare Volvo bilar senaste tiden att det sitter en "bättre" motor än du tror. Kan vara en god anledning för er andra att läsa av motorkoden....
Nu tror jag inte det skall kallas för fultrim. Det är framtagit i ett motorlabb inte i en lada. Varför skulle bilens mätare ljuga mer efter optimering än tidigare? Nu har jag inte jämfört mätare med faktisk förbrukning mellan tankningar, men kanske någon annan kan berätta om sina erfarenheter.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
dkwnejtack skrev:
para skrev:
Vad menar du? Upptäckte BSR att Volvo satt in en annan motor i din bil? Låter ju verkligen trovärdigt....
Sen vad mätaren i bilen visar på en fultrimmad bil har ju inget att göra med vad den drar i verkligheten.
JA, när BSR kollade motorkoden så var det en D4. Det har hänt på en del nyare Volvo bilar senaste tiden att det sitter en "bättre" motor än du tror. Kan vara en god anledning för er andra att läsa av motorkoden....
Nu tror jag inte det skall kallas för fultrim. Det är framtagit i ett motorlabb inte i en lada. Varför skulle bilens mätare ljuga mer efter optimering än tidigare? Nu har jag inte jämfört mätare med faktisk förbrukning mellan tankningar, men kanske någon annan kan berätta om sina erfarenheter.
det sitter oftast samma motor i volvos bilar bara att dom är olika konfigurerade kan skilja nån komponent men i stora hela samma
dkwnejtack skrev:
para skrev:
Skriv vad har för modell ! D3 eller D4 ? Awd eller inte ? Årsmodell ?
AC problem V70 2016 D3

Det finns ett relä som styr tillslaget av mag[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]