Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Vet inte heller hur bensin och diesel skattas till döds, definitivt inte i Sverige. De förändringar som diskuteras här ligger ju i storleksordningen 1-2 tusen om året för en genomsnittlig bil.
Det har du rätt i .... Om det inom 8 år bli så att folk inte kan sälja sina nuvarande bilar för ett pris utan faktiskt kommer att få betala för att bli av med dem så fick jag för mig att det berodde på att de var pga skattehöjningen.

Men det behöver ju inte vara så stt det är skatten som driver det som händer i rapporten , det kan ju beror på annat, tex att det inte finns någon oja kvar, krig i mellan-östern, eller helt enkelt att de är totalförbjudet att köra själv i bilar med förbränningsmotor.

Hur som helst, De som köper välutrustade dyra bilar som tex XC90, XC60 kommer ju från en massiv värdeminskning om de inom några år kommer att få betala för att ens bli av med dem. Jag tar mig en funderare i alla fall, Ingen som tror på detta scenario kan ju få för sig att köpa ny bil idag. Eller så räknar man i alla med att de bilar som säljs idag har noll-värde om 7-8 år i alla fall.
Andrahandsvärdet för bilar är väl överlag på väg ner?

Om du tittar på datorer, mobiltelefoner och annan elektronik så tappar de värdet väldigt snabbt. Och nya bilar börjar närmas sig rullande datacentraler. Lägger du därmed till ett kommande teknikskifte så skulle i alla fall jag inte räkna med något gigantiskt högt andrahandsvärde.

Å andra sidan finns det inget som tvingar dig att köpa ny bil. Om du är nöjd med den du har så är oddsen rätt höga att allting du kan tänka dig att byta till kommer att kosta mer. Bilar har också blivit relativt sett billigare sett till medelinkomsten.
Malmstroem skrev: Å andra sidan finns det inget som tvingar dig att köpa ny bil.
Självklart inte, om 7 år kan jag mycket väl tänka mig att åka i en XC90 om man får den för begagnad för "Tack så mycket" som rapporten säger.

Risken är ju dock att det inte går att tanka den, eller att den är förbjuden att köra med p.g.a. nya hårda miljökrav. Då blir det ju lite svårare.
Om/när det så småningom finns ett stort antal begagnade elbilar att välja på som har runt 30mils räckvidd kommer det kanske bli svårt att sälja en motsvarande ICE-bil. Så pass svårt att man till slut kommer behöva betala för att bil av med. (hoppas skrotningspremien införs igen)
Jag tänker alltså ungefär så här, att om en begagnad bensinbil som man tidigare kunde få 15k för kostar lika mycket per år att köra på 1500mil i bensin kostnad, samt en servicekostnad på en tusenlapp mer än det motsvarande elbilen.. Då blir det kanske svårt att sälja när det finns elbilar I liknande utförande. Även om elbilen kostar 30k I inköp blir totalelonomin bättre/motsvarande redan efter ca ett år.
Jag tror att andrahandsvärdet på bensin och dieselbilar kommer pressas ner när tillräckligt många elbilar i samma storleksklass kommer ut på begagnatmarknaden.

Helt enkelt p.g.a höga/högre driftskostnader än elbilens.
Du får ingen 7-8 år gammal Volvo för 15K, en V60/V70/XC70/XC90 med 7-8 år på nacken ligger på 150K-200K

Så ska de gå ned till i princip 0 eller 15K på 8 år får värdeminskningen accelerera rejält i princip till ungefär det dubbla mot idag(jag säger inte att det är omöjligt att det händer, det kanske det gör).
Nu tog jag bara ett exempel på en äldre bil. Ingenstans har jag sagt att 7 år gamla bilar kommer bli helt värdelösa. Men jag tror att bilar man idag säljer och köper för runt 15-20k kan bli enormt svårsålda om några år. Det kommer också påverka 7-åriga bilar så att andrahandsvärdet sjunker om det blir som jag tror.
joel80 skrev:. Ingenstans har jag sagt att 7 år gamla bilar kommer bli helt värdelösa. .
Inte du. Men rubriken på tråden och rapporten säger ju att bensinbilar är döda och värdelösa om 8 år.
Ja men tiden tar inte slut då.. Och vid den tiden kommer det också finnas elbilar som är äldre än 8 år.

Det kan också vara så att det kommer vara mer ekonomiskt att köpa en elbil som kanske är 6-7 år gammal än en äldre ICE-bil, trots att ICE-bilen är billigare i inköp.

Allt kommer ju såklart succesivt. Du kommer inte vakna upp en dag med en helt värdelös osäljbar bil. Men om vi kollar framåt, när elbilarna börjar finnas på begagnatmarknaden också i större utsträckning, är min tro att det kommer att påverka begagnatpriset på motsvarande ICE-bil. Ju längre tiden går och ju äldre bilar det jämförs med desto närmre en punt där man då troligen inte kommer få ut något alls för sin gamla bil. Frågan är hur långt fram folk ser när dom köper bil.. Räknar man ekonomin bara första året? Eller tänkter man 2-3 år framåt? Om man kör ca 1500 mil per år blir kanske skillnaden på 3 år runt 40 000kr i bränslekostnad.
Just nu är väl elbilen den allra största miljöpåverkande i negati riktning? Om man kommer ihåg att mäta från tillverkningen o framåt, sedan kommer diesel som tvåa just nu enl. morgonens tvnyheter. Återstår bensinbilen, ? Miljöexperterna har nu pratat goja de senaste åren och styrt politikerna rätt ut i åkern. Det är många Lobbygrupper som lyckats i sina uppsåt tydligen! Mycket snack o ingen verkstad.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 61

Ska spraya området med kraftrengöring o[…]

Bromsok kärvar

Bromsoket behöver renoveras eller bytas helt […]

Srs lampa

Tjenare! Jag har ett litet problem. Vi hade s&aum[…]