Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag är inne på en XC60 T8, men eftersom erfarenheter av den bilen är ganska sällsynta för tillfället, så tänkte jag höra med er xc90 T8-ägare.

Vad drar er T8 när batteriet är slut och hur kör ni? Jag gasar mjukt och väldigt sällan fullt vid rödljus. Jag ligger 10-15km/h över gällande hastigheter och ser mig själv som en mjukkörare.

Någon i en annan tråd sa att hans V90 T8 drog 0,65 mellan Göteborg och Skåne när batteriet var tomt, men xc60 är nog mer lik xc90 i förbrukning än V90. Men även ni med V90 T8 är välkomna med era erfarenheter.

Jag har räknat på skattekostnader och annat mellan D4 och T8 och kommit fram till att det skiljer 64.000 kr mellan en likadan T8 som en D4, när man räknar med allt under tre år.

Jag har därför börjat kolla statistiken över hur långa mina resor är och under senaste 100 dagarna har jag kommit fram till att jag kan köra 1000 av mina årliga 1500 mil på el och då räknar jag med 3,5 mils elräckvidd.

Men ibland händer det ju att man åker på långresor och är därför nyfiken på vad förbrukningen på bara bensin hamnar på.

Tackar på förhand!
Körde en vecka utan att ladda något alls. Motorväg mest (120+) och lite stadskörning. Hamnade på ca 0,85 mätt vid pumpen. Den regenererar el snabbt så trots att du inte laddar själv så har den ofta el nog för kökörning och annat.

Hur din körning ser ut och hur ofta du kan ladda kan förändra väldigt mycket. Ta alla chanser att ladda även om det bara är 30 min medan du handlar i affären :D
av 14700
Jag lånade en XC90 under en långweekend och körde då mest långkörning. Eftersom jag testade bilen så körde jag mer aggressivt och fortare än jag normalt gör.
När jag räknade ihop bränsleförbrukningen vid pumpen innan återlämning blev det drygt 0,8. Det är faktiskt samma eller till och med lägre som jag har med min Outlander PHEV idag, och var det som gjorde att jag till slut la en beställning på en XC90 T8 :-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Hanzon
Kan bekräfta tidigare inlägg angående förbrukning, jag är imponerad av att en bil den storleken inte drar mer än vad den gör.
av superluxus
Jeg har kjørt 510 mil siden mars med min XC90 T8 og har et gjennomsnitt målt ved pumpe på 0.75/mil. Lader kun hver natt og kjører en god del på motorveg. Veldig fornøyd med forbruket.

Går også litt sport i å kjøre så billig som mulig når jeg kjører lokalt.

Løp og kjøp!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Krollspell
Tyvärr verkar inte Adac särskilt imponerad av Volvos siffror..

http://www.dagensps.se/after-work/motor ... urce=apsis
Användarvisningsbild
av joel80
XC90 skulle behöva det dubbla batteriet för att kunna räknad som miljöbil enligt mig. Runt 25-30km på el är allt för lite.. Jag har 35-40km på min V60 och tycker det är på gränsen. Det känns lite green washing av Volvo.. Däremot är ju drivlinan med el och ICE-motor väldigt skön.. Så körupplevelsen höjs rejält trots lite för litet batteri. :)
Användarvisningsbild
av Ilduce77
153 gram i utsläpp, inklusive produktionen av elen som man laddar batterierna. Det låter mycket och är säkert också mycket. OM man bor och laddar bilen i Tyskland. Där använder man fortfarande kolkraft, vilket vi i Sverige inte gör.

Vi använder till väldigt stor del vattenkraft, som är helt grön och därför inte bidrar till några extra gram i utsläpp. Plötsligt blev en xc90 väldigt miljövänlig.

De borde se över sin egen elproduktion istället.

Blir ju lite snedvridet när man inte går till botten med siffrorna..

Att de skriver i Di att Volvo skryter med 49 gram, medan den egentligen släpper ut 153 gram, som är skyhögt över Volvos siffror, är ju ett konstigt resonemang. Man kan ju inte väga päron bland äpplena bara för att någon plötsligt vill ha fruktsallad.

Man redovisar ju de siffror som är bestämda. Annars är det ju helt omöjligt att jämföra mellan olika bilar om vissa tillverkare väger in olika parametrar.

Att den får sämre betyg än en passat och prius är ju inte heller märkligt. Den är ju betydligt större, väger mer, sämre luftmotstånd och har större hjul.

Det är ju som att klaga på att en xc90 D5 drar mer diesel än en passat TDI 250hk.

Märklig artikel...

Men jag håller med om att den skulle behöva större batterier.

Drömlinan har ca 10 mil el och 100 hk i elmotorn och en
Bensinmotor på 250-270 hk och ett något billigare pris.. :)
Dolda Vinkeln...

Jag svara mig själv här.... efter att ha[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Som rubriken lyder men min fundering är m&ari[…]

Hej, kul att jag hamnade i din tråd, inte […]

Som jag har förstått det så m&ar[…]