Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vafals
Jo tjena

Det är så att jag har ägt en 944-833 GL/SE 93a sedan 7 år tillbaks o den har rullat utan nå större besvär fram tills nu.

Den var väl servad av förra ägaren o jag har inte behövt göra någon jätte reparation på den.

Men nu visar vissa grejer sin ålder som tex avgassystem o bromsarna. Jag märkte att bilen satt fast när jag skulle åka från jobbet, var tvungen att ta i lite för att komma loss. tog bort vänstra fram hjulet o bromsbelägget ramlade då loss. Bromskivan var kvaddad tack vare det.

Jag måste besikta innan juni är över o det jag behöver fixa är bromsoket vänster fram + Bromskivor o broms slangarna fram. Det är hål på röret före katalysatorn som måste täppas igen (tror systemet går genom då)

Hursomhelst, tycker ni att det är värt besväret för en bil som har gått 39000 Mil? Får ursäkta om det är en dum fråga men jag mekar inte utan bara kör.

Med vägskatt, försäkring, besiktning o alla delar som behövs bytas ut så landar det på runt 5000 - 6000 (räknar med nytt avgassystem)

Förövrigt finns det fortfarande folk/ungdommar som är intresserade av 940or?
av sicnarf
Har du inte haft några stora reparationer alls så är 6000 inte mycket alls. Jag skulle satsa om det var min. Du kan gå till en liten verkstad som drivs av någon utlänning (arab) så får du lite lägre timpris. Fråga efter total pris och pruta sedan några hundralappar. Det brukar gå. Du kan hitta på Blocket också på tjänster/bilmekaniker där det kan finnas erbj ibland.
av Malmstroem
Intresset för 940 har minskat -- men finns fortfarande kvar. Tittar du på blocket så ser du prisbilden. Det rör sig inte längre om några fantasipriser.

Är du nöjd med bilen i övrigt och inte har fler fel än de du radat så kommer den troligen att hålla länge till med lite "vanlig" service. Så länge du inte kör långa sträckor så kommer du att ha svårt att hålla dig med bil på ett billigare sätt. Kör man mycket kan det vara billigare med en mer bränslesnål bil.

Sedan skulle jag nog titta på att servicen verkligen gjorts. Att bromsbelägget ramlar loss tyder inte på att bilen servats på ett bra sätt. Olja och filter ska naturligtvis bytas enligt serviceboken, men även slitdelar som bromsar, stöddämpare och bussningar bör kontrolleras med jämna mellanrum och åtgärdas om det behövs.
av tommy12345302
jag hade fixat de felen o kört vidare med bilen, det är en billig bil att äga och oftast håller sakerna på 740/940 väldigt länge. Jag ägde under en period en Ford fiesta och det var en riktig skitbil. Bilen var pedantskött av tidigare ägare samt av mig, ändå var det hela tiden dyra fel som kom. Bromskivor fick bytas tre gånger på bilen mm (sålde bilen vid ca 15 k mil). En kompis ägde en Renault Megande, herregud den bilen ruinerade honom nästan, det var nya fel precis hela tiden. En annan kompis äger en citroen (minns inte modellen), den tappade någon plastbit fram på stötfångaren= 1000 kr för en ny osv. Billigare bil än du har idag är svår att hitta
av Vafals
Ok tack för svaren, kan väl tillägga att jag var o titta på en opel corsa 98 för 6000. Den såg bra ut men, jag kände att volvon var värd en chans till.

Har ni varit med om bromsok som suttit fast så innihelvete att det inte gick att få loss de på egen hand?
av Tilly
Det väsentliga på en 240/740/940 är hur karossen mår. Och då tänker jag beträffande rost. Börjar bilen bli alltför hårt åtgången på den punkten så kan man börja fundera på om det är värt att fortsätta reparera den - annars finns det ingenting att tveka på. Det då under förutsättning att du själv vill ha kvar bilen.

Uträkningen av utgifter blir lite underlig när du tar med allt i samma klump. Räkna på vad reparationen kostar. Besiktning, försäkring och skatt kommer du ju inte undan även om du byter ut bilen. Har du ägt bilen i sju år utan några större reparationer så är detta inga pengar alls i sammanhanget. Sprider du ut vad den här reparationen på antal mil eller år du kört med bilen så blir det ju försumbart.
av tommy12345302
Vafals skrev:Ok tack för svaren, kan väl tillägga att jag var o titta på en opel corsa 98 för 6000. Den såg bra ut men, jag kände att volvon var värd en chans till.

Har ni varit med om bromsok som suttit fast så innihelvete att det inte gick att få loss de på egen hand?
de bromsok jag har hållit på med har alltid lossat bra (var jättenoga att ev spraya 556 o låt verka, knacka med hammare på bult lite försiktigt osv) innan du börjar med rätt hylsa lossa. Det är framoket du ska på antar jag (som du skrev ovan) Behövs det bytas? Jag renoverade mina ok när de satt kvar på bilen (lossa en bult, o så hängde upp oket med tråd i stötdämparefjädern). Om du skall byta ok så skulle jag gissa att bromsröret kommer gå sönder när du försöker lossa o så kommer du behöva byta bromsröret

sitter kolvarna fast i oket eller vad är felet på oket?

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]