Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1180446
Tänk vad mycket självkörande bilar kommer att ta död på. Tex detta forum. Finns ju inga fel/problem med en egen bil att diskutera. Inga garagetrådar.
Vet inte hur ni andra tänker. Men jag föredrar att köra själv. Tycker fortfarande att det är kul att köra bil. trots körkort sen 1980. Samtidigt är det ju en hobby/tidsfördriv. Allt man kan göra själv med sin bil. Elbil är okey för mig,bara jag får köra den själv
#1180452
Om det är någon tröst kommer det säkert att vara tillåtet att köra själv under överskådlig tid framöver. Så småningom kan det dock bli förbjudet att göra det annat än på bana/avskilt område eftersom mänskliga förare kommer att anses alltför farliga för sig själva och sin omgivning. ;-)

Sedan kommer det sannolikt också att finnas en och annan kvar som föredrar att privat äga/disponera sin bil. Och även om batteribilar sannolikt kommer att ha väsentligt mindre bekymmer med drivlinan än ICE-bilar finns det ju fortfarande en och annan pryttel på bilen därutöver som kan krångla. ;-)
#1180463
andersuw skrev:Om det är någon tröst kommer det säkert att vara tillåtet att köra själv under överskådlig tid framöver. Så småningom kan det dock bli förbjudet att göra det annat än på bana/avskilt område eftersom mänskliga förare kommer att anses alltför farliga för sig själva och sin omgivning. ;-) När den tiden kommer,kör jag nog inte bil längre. tror som dig,att det tar låååååång tid.

Sedan kommer det sannolikt också att finnas en och annan kvar som föredrar att privat äga/disponera sin bil. Och även om batteribilar sannolikt kommer att ha väsentligt mindre bekymmer med drivlinan än ICE-bilar finns det ju fortfarande en och annan pryttel på bilen därutöver som kan krångla. ;-)
#1180474
andersuw skrev:Varför har man gjort så? Verkar ju lite korkat. Och är jordkabeln i så fall lika klent dimensionerad som andra kablar?

EDIT: Hittade Kungsbacka kommuns anvisningar för gatubelysning.

https://www.kungsbacka.se/Global/Gator, ... 150101.pdf

Enligt den gäller följande föreskrifter för kabeldragning:

"Kabel förläggs i min 50 mm kabelrör.
Förläggning skall utföras enligt EBR och Starkströmsföreskrifterna.
Minsta kabelarea skall vara 5 x 10 mm²
Kabeltyp skall vara SE-N1XE-U 5 x 10 mm². Gul eller likvärdig."

Något om att separat jordkabel skulle dras vid sidan av de fem tåtar som ingår i den nämnda kabeltypen nämns inte. Om något likartat gäller även för andra kommuner, om det inte är nytt att man lägger så pass rejält med kabel och om det inte sitter en oherrans massa lyktstolpar på samma slinga så räcker ju den kabeldragningen ett gott stycke för laddning av batteribilar. 10 kvadratmillimeter räcker för åtminstone 32 A och trefas är uppenbarligen möjligt. Behövs det kan man också dra avsevärt grövre kabel genom befintligt kabelrör. Den rekommenderade kabeltypen har en yttre diameter på 17,7 mm.
Jag menar så klart kabel för förläggning i mark när jag skrev jord-kabel :oops: Vad jag minns var det faktiskt en "oherrans massa stolpar" som hängde på samma kabel för man har rätt få kopplingpunkternär man matar in ström från nätet, har mätare och relästyrning. På den tiden det mesta byggdes så dimentionerade man för att driva belysningen och hade ingen aning om det skule komma elbilar i framtiden, Det är ju ofta hela kvarter som blir svarta om man bryter strömmen på ett ställe till gatlamporna.

Det är ju ett icke trivialt problem att effektreglera. Mellan 5 och 7 på morgonen en vinterdag vill ju 100% av elbilarna ha full kräm för att värma kupen och avfrosta rutorna innan avfärd så bilen är varm och man inte behöver tömma batteriet första kilometrarna på att värma kupen.
#1180481
Redan idag och de senaste 10åren har vi varje vinter här uppe fått höra så fort det blir över minus 20 i 8-10dagar att det börjar bli kritiskt, vissa perioder vintertid släcker de tom ner gatubelysningen för att spara el, så att tro att det bara är att dunka upp uttag och ladda elbilen är utopi.
#1180488
VolvoB20 skrev:Jag menar så klart kabel för förläggning i mark när jag skrev jord-kabel :oops: Vad jag minns var det faktiskt en "oherrans massa stolpar" som hängde på samma kabel för man har rätt få kopplingpunkternär man matar in ström från nätet, har mätare och relästyrning. På den tiden det mesta byggdes så dimentionerade man för att driva belysningen och hade ingen aning om det skule komma elbilar i framtiden, Det är ju ofta hela kvarter som blir svarta om man bryter strömmen på ett ställe till gatlamporna.
OK. Men jag har väldigt svårt att tro att det mesta av kabeln till gatubelysningen inte ligger i kabelrör numera, även om det fanns någon tid på världen då den inte gjorde det. Och jag har också rätt svårt att tro att det inte finns något utrymme i de rören för att förstärka kablaget om man skulle vilja.
VolvoB20 skrev:Det är ju ett icke trivialt problem att effektreglera. Mellan 5 och 7 på morgonen en vinterdag vill ju 100% av elbilarna ha full kräm för att värma kupen och avfrosta rutorna innan avfärd så bilen är varm och man inte behöver tömma batteriet första kilometrarna på att värma kupen.
Visst finns det sådana problem. Man kanske får komplettera batteribilarna med bränslevärmare. ;-) För just kupéuppvärmning torde väl verkningsgraden för kemiskt bränsle vara väl så hög som för el.
#1180509
Mwi skrev:Här är en rapport om Sveriges framtida elproduktion från IVA, tanken som vissa har att det räcker med att skruva upp en massa nya eluttag överallt och bygga ut sol och vindkraften sen så kör vi elbil kommer nog inte att fungera året runt.
https://www.iva.se/globalassets/info-tr ... uktion.pdf
Inga problem säger Seba: Bara att pytsa in lite batterier i källaren här och där så att vi kan magasinera elen. Han lovar att det inte längre kommer att finnas något behov av "peaking power" fr.o.m. 2020 och det bör vi förstås ta fasta på. ;-)
#1180524

Räckvidden håller snabbt på att öka... Om vi inte tar med Tesla med sina 35-40 riktiga mil, som ändå är för dyr för de flesta, så var det för 2-3 år sen 12-15 mil som gällde i vanlig räckvidd. Nu, med nya E-Golf, Hyundai Ioniq, Opel Ampera E och snart nya Nissan, har det ökat till 20-25 riktiga mil (t.o.m mer i Ampera E).
Inom ett par år till ligger vi troligen på 30-35 riktiga mil, och man har standardiserat snabbladdning också där det nu håller på att byggas ut laddnätverk med laddare som klarar 150kw.. vilket ger 15-20mil på 10 minuter. (Än så länge är det bara Tesla som kan ladda i över 100kw... Hyundai ligger på ca 80kw.. vilket i den rätt snåla bilen ger ca en mil per minut.)

Jag kör nästan 4000 mil per år, (knappt 3000 mil i tjänsten och runt 1000mil privat.) och med 30-35 mil skulle jag klara alla mina resor med elbil, och faktiskt bara behöva snabbladda fåtalet gånger, och då när jag annars ändå skulle behöva en liten paus. Folks resor ser ju såklart olika ut, men de flesta kör inte mer än max 5-10 mil per dag och har väldigt få resor på över 25 mil under året.

En lågkonjuntur skulle som du säger kunna påverka hur snabbt bilparken byts ut, men den påverkar troligen inte förändringen så väldigt mycket. Andelen elbilar i nybilsförsälningen tror jag alltså inte påverkas.. fast antalet kommer ju påverkas.
En lågkonjunktur i världen kan också påverka oljepriset på ett sånt sätt att det inte längre bli lönsamt med t.ex fracking eller ny borrning. Det kan kanske påskynda övergången t.o.m.

Vad menar du med "ganska många år"? Det verkar som att det innan 2025 kommer vara så gott som över för ICE-bilarna, det är alltså 8 år. Jag tror den bedömningen är rätt rimlig.

Kina är nog det land som satsar absolut mest på elbilar, och också har den största elbilstillverkaren. BYD (Build Your Dreams) är nu världens största tillverka av elbilar, och jag skulle bli förvånad om vi inte rätt snart ser deras bilar även i Europa, där dom kommer börja konkurrera rejält med de lite billigare bilarna i små och mellan-klassen.

USA låg ju bra till för en omställning med Californien i framkant, fram till i höstas.. dom kommer troligen hamna några år efter Europa och Asien istället nu.
Fast många delstater tror inte alls på Trumps politik, så USA skulle kunna bli väldigt delat i hur fort det går på olika stället.
Fast det är ju inte bara räckvidden som är intressant, när man ser uppträdandet gällande väghållning vid typ älgtest av elbilar i TV test så är ju ingen av dem imponerande. Skulle snarare vilja kalla det för katastrof. Klart att folk drar sig för att byta under dessa förutsättningar. Som jag tidigare sagt med dåres envishet, elbilarna måste bli bättre i flera avseenden , inte bara räckvidd, utan även komfort, utrymmen, väghållning mm för att försäljningen skall öka kraftigt.

En lågkonjunktur kan mycket väl sänka oljepriset istället för att höja då efterfrågan på olja minskar kraftigt inom de flesta branscher. Se bara vad som hände efter finanskrisen 2008 då oljepriset gick ner. Om det inträffar förbättras inte kalkylen för elbilen, vilket snarare fördröjer övergången i så fall.

Tror inte alls det är rimligt med 2025 för att vara över för ICE bilar.. Det tar lång tid att ändra produktion på bilar och bygga nya fabriker för bland annat batterier. Den svenska batterifabriken som det snackas om börjat tidigast byggas 2018 och når full produktion tidigast 2023 förutsatt att alla tillstånd blir klara i tid.
I kina har man visserligen kommit lite längre men enligt CAAM (China Associations of Automobil Manufactures) är försäljningen av rena elbilar så här långt i år mindre än 2 % av totalmarknaden i Kina. De har en lång väg att vandra och åtskilliga fabriker måste byggas nya eller byggas om för att kraftigt öka kapaciteten av elbilar.
På samma sätt i USA. Teslas prognos för totala produktionen under 2017 är runt 200 tusen st, samt runt 500 tusen år 2020. . Jämför det med bara USA marknadens total på runt 17 milj bilar i år.
Dessutom är jag inte alls övertygad att vi snart får se Kina bilar här. Hittills har de inte blivit godkända av EU i krocktester , detta gäller även kinesbilar med förbränningsmotorer och EU brukar inte vara snabba i sina beslut...
#1180525
putte66 skrev:Fast det är ju inte bara räckvidden som är intressant, när man ser uppträdandet gällande väghållning vid typ älgtest av elbilar i TV test så är ju ingen av dem imponerande. Skulle snarare vilja kalla det för katastrof.
Att elbilar skulle ha problem i älgtest är nytt för mig. Med tanke på att det tunga batteripaketet vanligen placeras rätt lågt borde ju bilarna få låg tyngdpunkt och därmed utmärkt väghållning. Har du någon info rörande älgtests-/väghållingsproblemen som du kan länka till?
putte66 skrev:I kina har man visserligen kommit lite längre men enligt CAAM (China Associations of Automobil Manufactures) är försäljningen av rena elbilar så här långt i år mindre än 2 % av totalmarknaden i Kina. De har en lång väg att vandra och åtskilliga fabriker måste byggas nya eller byggas om för att kraftigt öka kapaciteten av elbilar.
I själva verket är ju marknadspenetrationen för laddbara bilar (rena batteribilar plus laddhybrider) i Kina sämre än hos oss. I fjol var bara 1,31 procent av de bilar som såldes i Kina laddbara. Hos oss var motsvarande andel 3,5 procent, vilket gör oss till 3:a i världen om man ser till marknadsandelar efter Norge och Nederländerna. Att Kina är en jättemarknad för laddbara bilar beror främst på landets storlek, inte på att det så här långt varit särskilt framgångsrikt när det gäller fördelningen mellan laddbara bilar och ICE-bilar.

http://www.hybridcars.com/top-10-plug-i ... s-of-2016/
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 61
Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]

Larmsystem

Är förmodligen batteriet i larm sirenen […]

Byta nedre slang till intercooler

Ta en spik eller något lämpligt o forma[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Du behöver en bättre läsare men vid[…]