Räckvidden håller snabbt på att öka... Om vi inte tar med Tesla med sina 35-40 riktiga mil, som ändå är för dyr för de flesta, så var det för 2-3 år sen 12-15 mil som gällde i vanlig räckvidd. Nu, med nya E-Golf, Hyundai Ioniq, Opel Ampera E och snart nya Nissan, har det ökat till 20-25 riktiga mil (t.o.m mer i Ampera E).
Inom ett par år till ligger vi troligen på 30-35 riktiga mil, och man har standardiserat snabbladdning också där det nu håller på att byggas ut laddnätverk med laddare som klarar 150kw.. vilket ger 15-20mil på 10 minuter. (Än så länge är det bara Tesla som kan ladda i över 100kw... Hyundai ligger på ca 80kw.. vilket i den rätt snåla bilen ger ca en mil per minut.)
Jag kör nästan 4000 mil per år, (knappt 3000 mil i tjänsten och runt 1000mil privat.) och med 30-35 mil skulle jag klara alla mina resor med elbil, och faktiskt bara behöva snabbladda fåtalet gånger, och då när jag annars ändå skulle behöva en liten paus. Folks resor ser ju såklart olika ut, men de flesta kör inte mer än max 5-10 mil per dag och har väldigt få resor på över 25 mil under året.
En lågkonjuntur skulle som du säger kunna påverka hur snabbt bilparken byts ut, men den påverkar troligen inte förändringen så väldigt mycket. Andelen elbilar i nybilsförsälningen tror jag alltså inte påverkas.. fast antalet kommer ju påverkas.
En lågkonjunktur i världen kan också påverka oljepriset på ett sånt sätt att det inte längre bli lönsamt med t.ex fracking eller ny borrning. Det kan kanske påskynda övergången t.o.m.
Vad menar du med "ganska många år"? Det verkar som att det innan 2025 kommer vara så gott som över för ICE-bilarna, det är alltså 8 år. Jag tror den bedömningen är rätt rimlig.
Kina är nog det land som satsar absolut mest på elbilar, och också har den största elbilstillverkaren. BYD (Build Your Dreams) är nu världens största tillverka av elbilar, och jag skulle bli förvånad om vi inte rätt snart ser deras bilar även i Europa, där dom kommer börja konkurrera rejält med de lite billigare bilarna i små och mellan-klassen.
USA låg ju bra till för en omställning med Californien i framkant, fram till i höstas.. dom kommer troligen hamna några år efter Europa och Asien istället nu.
Fast många delstater tror inte alls på Trumps politik, så USA skulle kunna bli väldigt delat i hur fort det går på olika stället.
Fast det är ju inte bara räckvidden som är intressant, när man ser uppträdandet gällande väghållning vid typ älgtest av elbilar i TV test så är ju ingen av dem imponerande. Skulle snarare vilja kalla det för katastrof. Klart att folk drar sig för att byta under dessa förutsättningar. Som jag tidigare sagt med dåres envishet, elbilarna måste bli bättre i flera avseenden , inte bara räckvidd, utan även komfort, utrymmen, väghållning mm för att försäljningen skall öka kraftigt.
En lågkonjunktur kan mycket väl sänka oljepriset istället för att höja då efterfrågan på olja minskar kraftigt inom de flesta branscher. Se bara vad som hände efter finanskrisen 2008 då oljepriset gick ner. Om det inträffar förbättras inte kalkylen för elbilen, vilket snarare fördröjer övergången i så fall.
Tror inte alls det är rimligt med 2025 för att vara över för ICE bilar.. Det tar lång tid att ändra produktion på bilar och bygga nya fabriker för bland annat batterier. Den svenska batterifabriken som det snackas om börjat tidigast byggas 2018 och når full produktion tidigast 2023 förutsatt att alla tillstånd blir klara i tid.
I kina har man visserligen kommit lite längre men enligt CAAM (China Associations of Automobil Manufactures) är försäljningen av rena elbilar så här långt i år mindre än 2 % av totalmarknaden i Kina. De har en lång väg att vandra och åtskilliga fabriker måste byggas nya eller byggas om för att kraftigt öka kapaciteten av elbilar.
På samma sätt i USA. Teslas prognos för totala produktionen under 2017 är runt 200 tusen st, samt runt 500 tusen år 2020. . Jämför det med bara USA marknadens total på runt 17 milj bilar i år.
Dessutom är jag inte alls övertygad att vi snart får se Kina bilar här. Hittills har de inte blivit godkända av EU i krocktester , detta gäller även kinesbilar med förbränningsmotorer och EU brukar inte vara snabba i sina beslut...