Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Är inte alls med på att en Golf diesel 1,6 med DSG skulle vara motsvarande. Så mycket slöare och den går inte att "tanka" i garaget... man måste åka iväg till nån pump för att få i fler mil! ;)
Acc 0-100: 1,6 TDI med DSG, 10,5 s, batteribil 9,6 s. Toppfart 1,6 TDI med DSG 198 km/h, batteribil 150 km/h. När det gäller tankning är jag tacksam att jag slipper hålla på och fippla med en sladd varje gång jag kommer hem eller far iväg. Vet hur illa jag tyckte om det på den tiden jag använde elvärmare på min 855:a. Åker mycket hellre och tankar en gång i månaden eller så.
joel80 skrev:Att sen det skulle vara en snittförbrukning på bara 0,48l/mil tror jag få har. Nu fanns det inte något jätteutbud av dieslar på fuelly.com, men dom jag hittade för 2016 och 2017 så låg totalsnittet på 6,08l/mil.
Med en körsträcka på 2000 mil per år och därmed normalt sett rätt hög andel landsvägskörning borde det inte vara något större problem att komma ner i förbrukning med en så liten bil. Omkring halvlitern håller jag mig även med min V70 D4 -15 aut vid landsvägskörning.
joel80 skrev:Var det det här du menade om frågor kring Seba?
Nej det här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1179793
Sladdning kanske uteblir.

"Induktiv laddning av en elbil innebär att en laddplatta placeras i marken som bilen parkeras över.Laddplattan, som består av en spole, genererar ett magnetfält som trådlöst överför energi till bilens så kallade sekundärspole.En sekundärspole i storlek motsvarande cirka två A4-papper och placeras under bilens bagageutrymme.Energin som överförs via ett högfrekvent magnetfält omvandlas i bilen till växelström som kopplas till bilens vanliga laddare.Laddningseffekten är 3 kW.Laddaren matas med en vanlig 230 voltsanslutning till en box på vägg eller stolpe.Laddmattan kan placeras i asfalt eller betong. Laddningen kommer även att fungera om mattan är täckt av snö.Enligt tillverkaren fungerar tekniken mellan -18 och +50 grader. "

Källa: https://www.nyteknik.se/fordon/elbilen- ... st-6393719

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Någon utebliven sladdladdning lär det inte bli. Det är ju huvudlösningen idag och lär så förbli inom överskådlig framtid. Men visst, det går att ladda med induktion, med skenor och med luftledningar, även under körning.

https://kit.se/2016/06/22/52156/nu-ska- ... -ga-pa-el/

Det är väl alls inte uteslutet att man inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att kunna matas med el även under körning, i alla fall på stora huvudvägar. Men en del investeringskostnader blir det ju. ;-) Den utrustning du länkar till kostar 20 000 i inköp och om den skall befinna sig i ett publikt garage lär man nog bila ner induktionsplattan om den inte skall få ben och försvinna rätt fort. Gör man sig det besväret tror jag också man vill ha väsentligt mer kräm än bara 3 kW.

Om grejerna kommer att falla i pris? Ja säkert, men hur snabbt? Det har tagit en faslig tid (långt längre än jag trodde) för induktionsspisar/hällar att komma ner på ungefär samma nivå som en vanlig och de är fortfarande inte riktigt där, drygt femton år efter att vi köpte vår.
Jag tänker att det kanske inte är något alla kommer att ha på garageuppfarten men kanske kommun och landsting blir bland de första "storköparna".

På dom 20.000 innefattar det även ombyggnad av bilen och där kanske tillverkare kan enas om en standard och följaktligen bättre pris på markinstallationen.

Solel på biltaket kanske är att dra det till ytterligheter...

Att sätta i en sladd (som redan sitter i uttaget) varje gång man parkerar är inte krångligare än att se till att parkeringsbromsen är i. De få sekunderna det tar per dag blir betydligt mycket mindre än typ 2 tankningar varannan vecka som jag förut hade. (Jag tankar typ var tredje vecka nu då tanken på hybriden bara är 45l.)

Det är ju typ samma sak med mobilen.. Jag pluggar in den varje natt innan jag ska sova. Tar några sekunder, inget jag tänker på som speciellt jobbigt.
Även om det fanns batterier som räckte 2-3 veckor som man kunde köpa och byta och då slippa nattladdningen hade jag inte valt att åka till en mobilbutik varannan/var tredje vecka för att byta batteri.. till en betydligt högre kostnad än vad jag får om jag pluggar i den hemma varje natt.

Jag skulle alla gånger byta bort att tanka på mack mot att sätta i en sladd när jag kommer hem, tror de flesta kommer se det som bra mycket smidigare för att få "bränsle" i bilen.

Induktionsladdning är på gång, men som du säger för dyrt idag för att vara vettigt för gemene man. Jag tror egentligen inte det blir så stort om inte biltillverkarna låter induktionsladdare ingå i bilpriset. Anledningen att jag inte tror det blir stort är p.g.a att det inte finns ett speciellt stort problem att lösa. Det är inte tillräckligt jobbigt att sätta i en sladd för att man ska betala 20k... inte heller om det sjunkter till 10k.. kanske vissa fixar det om det hamnar på 5k.

På allmänna parkeringar och i parkeringshus kan det däremot kanske bli vettigare.. där man inte vill eller kan sätta upp stolpar.
En fördel med induktionsladdare är att de inte går att stjäla på samma sätt. För ja, det är ett problem att laddstolpar stjäls...
Jag vande mig bilbälte också när jag körde taxi på 80-90 talet, så helt klart är det väl en process som så småningom blir det en vana.

Vilken känsla att aldrig behöva åka in på macken, mer än för sista julklapparna då.

Har du någon gång haft att hantera detta på en publik snarare än en privat plats Joel? När jag använde elvärme till 855:an måste sladden vid varje avresa och varje ankomst kopplas ur/i bilen och ur/i laddstolpen vars lucka måste låsas upp och sedan låsas samt sladden läggas i/tas ur bilen efter att den rullats ihop/rullats ut och vid behov avfuktats/avsnöats/avisats. Annars var antingen sladden försvunnen eller småbarnsföräldrarna i området oroliga för att barnen kunde få för sig att leka med sladdänden och/eller uttaget med potentiellt katastrofala konsekvenser om strömmen var på eller slogs på.

Sladdfipplandet tog säkert någon minut varje gång jag åkte iväg eller kom hem, kanske mer ibland beroende på vädret. Föredrar definitivt att vid enstaka tillfällen stanna till på macken (som inte kräver någon omväg), vilket jag i nuläget nog inte behöver göra mer än varannan månad under större delen av året. Vid långkörningar på semestern behöver jag tanka nästan varje dag men det skulle ju bli avsevärt fler "tankningar", var och en väsentligt mer tidskrävande, om jag körde batteribil.

Sedan tillkommer risken, vid den dagliga i- och urkopplingen, att man glömmer bort att koppla i (med risk för att batteriet då har otillräcklig laddning påföljande dag) eller koppla ur (med risk för att man har sönder något). Lyckligtvis hade min 855:a uttaget mitt i fronten. Annars hade det blivit en eller annan olycka. ;-) Undrar hur många sönderdragningar av ett eller annat slag det blivit på de P2:or som har uttaget på sidan av vänster framskärm. Min V70 -02 har av någon lycksalig anledning sitt i fronten, precis som 855:an men skall man följa Volvos idéer är det ju inte där det skall sitta.
Jag har på min "vanliga" plats en kabel jag att fast som alltid sitter där.
Däremot kopplar jag in mig på allmänna platser hela tiden. Då jag inte är där för jämnan har jag då kabeln i bakluckan, och då tar det säkert 25 sekunder istället för 5sekunder.

Jag skulle bli lagom störd på om det var som du beskriver med låsning och knöl.
Is och snö har jag inte upplevt som ett problem, sen är typ2-kablar som är inkopplade i uttag men el i bil inte strömförande. Bilen måste prata med uttaget via typ2-kabel för att slå igång strömmen.

Har man en vanlig shucko sitter den säkerheten i en liten dosa 30-50cm från uttaget. Då är alltså inte heller den större delen av kabeln strömförande när inte bilen är inkopplad och även om man petar in en massa fingrar och gafflar i uttaget får man ingen stöt.

Vid långkörningar är det just enda gången man behöver snabbladdare och alltså får stanna och ta paus när bilen laddar.. Eller kanske ladda när man tar paus?
Men även under semestern kan man ju nattladda om man är på ett ställe som har el framdraget och kan då få åtminstone 15-20 mil extra per natt.. Kanske mer då man sällan bara stannar och sover 10-12h på semestern.

Vissa resor på över 40mil per dag kan dock som sagt ta lite längre tid.. Eller planering... Man måste göra sina "vanliga" pauser där det går att ladda.

Jag glömmer ibland att koppla in kabeln bär jag kommer hem.. Då skickar VOC ett meddelande till mig efter ca 30 min om att jag är på ett laddställe men inte laddar. Väldigt smart funktion! Vet att Tesla har densamma..

Sätter man sig i bilen och försöker starta med kabeln i får man upp meddelande om att laddsladden fortfarande sitter i! Enda sättet att då starta bilen är att trycka igen och hålla in i 7 sekunder. Man gör det alltså inte omedvetet.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 61
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]