Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amatörmek
Hej igen.
Jag bytte fjäderbenslagringen som var väldigt trasig, och det blev mycket bra, gnisslet och dunkandet tystnade helt.
Ända fram till idag då det börjat gnissla igen. Jag minns då att du Micke skrev den 7 maj.
Kolla länkarmslagringarna, innan du tar isär nått.
Kan vara dom också. Och naturligtvis krängningshämmarstagen.

Jag kollade dem då men var då inte riktigt säker på hur jag skall kolla dem, och när jag så den väldigt trasiga fjäderbenslagringen tänkte jag att jag hittat felet. Kan du eller någon förklara hur jag skall göra för att kolla länkarmslagringarna och krängningshämmarstagen.
av MickeM
Man kollar gummibussningarna.
Är dom brustna?

Men gnissel?
Inte dunkande?

Är det inte fjäderns nedre varv som skaver på sig själv då? Dom brukar rosta där varven ligger mot varandra, så oljud uppstår. Jag brukar trä en slang om nån dec på nedre varven där som ligger ihop.

Fjädertallriken ska också ha som ett gummiskydd, som alltid brukar vara kass efter 10år +.

Ofta brukar dessa fel uppstå eller tystna tillfälligt om man bara lyfter bilen och avlastar fjädern och ställer ner den igen.
Försök rengöra där fjädern ligger ihop normalbelastad. Då är du nått på spåren om det tystnar.
av Amatörmek
Jag lyfte upp bilen och tittade på gummibussningarna. De såg bra ut allihop, en är jag dock lite osäker på. Det är den främre, avlånga länkarmsbussningen. Den kanske skall se ut som den gör, men jag är osäker. Jag skulle kunna lägga upp en bild, men vet inte hur man gör.

Fjädervarven ligger inte dubbelt på nedre delen. Däremot vill jag minnas, att de låg emot varandra på övre delen, då jag bytte fjäderbenslagring.

På nedre delen av fjädern fanns ett gummiskydd en bit upp på fjädern, det kanske är det som skall ligga mot tallriken.
Du sa kunde det bli bättre av att bara avlasta fjädern, och du hade helt rätt. Jag provkörde och till att börja med hördes ingenting från höger fram, men efter ca en kilometer börjades det gnissla igen då vägen var ojämn.

Kan det vara gummiskyddet som gör att det gnisslar vid ojämn väg. Måste jag montera bort fjäderbenet igen, eller har du något trix att få gummiskyddet på plats mellan fjädern och tallriken utan att ta bort benet. Vågar jag använda fjäderspännare med fjäderbenet kvar i bilen?

Det här ovan skrev jag på förmiddagen. Då jag nu på eftermiddagen var ute och körde, hördes inget ifrån gnisslandet i fram. Jag kom då att tänka på att det gnisslar mer när det är kallt, och att gnisslandet nästan försvinner helt när det är varmt. Kan man utläsa något utav det? Kan gnisslet eller knackandet komma från stötdämparen?
av MickeM
När bilen står på hjulen så brukar de två nedre fjädervarven ligga mot varandra.
Därför detta gummiskydd på själva fjädern. Men brukar vara sönderrostat/utslitet när det låter.
Ditt var tydligen helt, eller?

Fjädertallrikens gummiskydd (mellan fjäder och tallrik) brukar vara slamsor.
Är den också hel, är nog felet annat.

Det har också hänt att motormomentstagets sidobussning släppt i aludelen, så hela staget ligger mot metallen.
Ger också oljud, och sådant man inte förväntar sig, eller ser på en gång.
av Amatörmek
Jag kan inte se något skydd mellan fjäder och tallrik. Jag kanske bör sätta dit ett sådant, eller...?
Skyddet som sitter på fjädern ser helt ut.
Du skriver:
"Det har också hänt att motormomentstagets sidobussning släppt i aludelen, så hela staget ligger mot metallen.
Ger också oljud, och sådant man inte förväntar sig, eller ser på en gång"

Jag har ingen aning om vad detta är för del på bilen, eller vart den sitter. Jag vore jätteglad om du ville guida mig fram till denna. Jag har har letat efter den i Haynes handbok men inte funnit något.
av MickeM
Amatörmek skrev:Jag kan inte se något skydd mellan fjäder och tallrik. Jag kanske bör sätta dit ett sådant, eller...?
Skyddet som sitter på fjädern ser helt ut.
Du skriver:
"Det har också hänt att motormomentstagets sidobussning släppt i aludelen, så hela staget ligger mot metallen.
Ger också oljud, och sådant man inte förväntar sig, eller ser på en gång"

Jag har ingen aning om vad detta är för del på bilen, eller vart den sitter. Jag vore jätteglad om du ville guida mig fram till denna. Jag har har letat efter den i Haynes handbok men inte funnit något.
Det svarta staget över motorn under huven är det jag menar.
"Fjäderbenstag" kallas dom visst på skroten.
https://www.bildelsbasen.se/195-W45814.html

Det har bussningar där det sitter fäst i karrossen.
Det händer att dom ramlar ur neråt, så staget blir att ligga mot metallen.
Haft så själv, och hört om flera.
Klonk klonk i gupp. Kan sökert gnissla också.

Det ska sitta en tunn gummiskoning mellan fjäder och fjädertallrik så det inte "knirkar".
https://vparts.se/se/nedre-gummimellanl ... -xc70.html
av Amatörmek
Jag var ute och kände på staget för att se om jag skulle höra något ljud. Det gick att vicka på fram och tillbaka, men jag hörde ingen klonkande ljud, men det kanske inte går att få fram för hand.

Tack för länkarna, jag åker iväg imorgon och köper ny bussning. Det kanske är lika bra att byta bägge sidor på en gång.
av MickeM
Amatörmek skrev:Jag var ute och kände på staget för att se om jag skulle höra något ljud. Det gick att vicka på fram och tillbaka, men jag hörde ingen klonkande ljud, men det kanske inte går att få fram för hand.

Tack för länkarna, jag åker iväg imorgon och köper ny bussning. Det kanske är lika bra att byta bägge sidor på en gång.
Om bussningarna till fjäderbenstaget bara glappar som "vickande" när du rycker i staget, är dom inte skyldiga till ljud.
Ger dom ljud, har dom kolapsat, så staget ligger ner mot metallen. Det ser du tydligt isf.
Dina behöver inte bytas!
av Amatörmek
Tack för informationen, då bryr jag mig inte om att byta bussningen.

Jag såg inget gummiskydd mellan fjädern och tallriken. Kan sådana ljud uppstå om denna saknas. Om det saknas, måste jag då lyfta ur fjäderbenet igen för att lägga dit ett sådant skydd, eller kan jag göra det med benet på plats i bilen.

Den fjäderbenslagring jag bytte ut var riktigt dålig. Kan det tänkas att den nya jag satt dit har gått sönder igen. Det som hade gått sönder var metallgenomföringen i mitten som hade släppt, och låg nästan helt lös. Eftersom värme och kyla påverkar knarrandet och knakandet, borde det ha något med ett mjukare material, så som gummi att göra.

Hur ser det ut i stötdämparen, kan det vara den som låter? Det borde man väl kanske i så fall höra om man sätter sig på flygeln och gungar på bilen.
V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]