Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Har en 740 med b230f som har dålig tomgång och vill ej hålla sig på jämn gas! Den ba sänks i varv när jag håller den på tex 2000varv.. Tomgången ba hoppar och lever sitt eget liv och bilen dör lite när den vill.. Den känns trött för kan inte ens åka iväg för den ba dör finns ingen ork.. Tomgången blir bättre om jag drar ut kabeln från lmm..

Fick felkoderna 1-2-1 och 2-3-2 i uttag 2...
Säkring 1 finns ej den är sönder bränd men bilen gick bra efter det ett tag...

Har testat lite själv.. Mest rengöring av tomgångsventil och fördelarlock och rotor och luftfilter men Nae...

Kanske är säkring 1 eller lmm men känns ej som det för den gick ju så bra innan...

Tacksam för alla svar!
I och med du drar ut kabeln till LMM så stänger bränsleboxen av kontakten till "yttre givare" och går in i ett nödprogram. Om motorn går bättre då är det fel på LMM, går det lika illa är det något annat. För att komma ur nödprogramet måste du nolla felkoderna i boxen. Så släcks lampan också. Kör sedan en runda (någon mil) och kolla sedan om där är några felkoder. Inte alla felkoder tänder motorstöningslampan. Här är en länk till vad felkoderna betyder
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 91#p209329
Tjena lennarte! Jag rensade felkoder hade igång motorn kunde köra lite i början sen kommer problemet tillbacka! Första 10 SEK va tomgången sådär men kunde gasa utan problem! Sen tryckte jag fullgas sen ba gick motorn upp till 2000 varv och sen sänktes varven och den dog.. Ibland hålls han igång och hoppas lite på tomgången.. Kollade felkoder fick bara fram 2-3-2 i uttag 2!

Snälla nån hjälp mig..
Bor väldigt mitt ute på landet vill komma härifrån..

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
0006dewi skrev:Kollade felkoder fick bara fram 2-3-2 i uttag 2!
Läs igenom detta och kolla på avgasröret före katalysatorn. Minsta läcka där lurar Lambdan till att ge fel värden till boxen, det är vanligt att det läcker i den koniska skarven precis föra katen eller i packningarna mot topplocket, Du kan även koppla bort lambdasonden och köra utan Lambdan. Då händer samma sak som när du tar bort kabeln till LMM, men jag vet inte om den kanske blir mer körbar, kanske. Bakom tändspolen finns en kopplingsplint (egentligen 2) till Lambdan, en 2-polig vit med vita kablar och en enpolig med en svart "gummitutta" där kopplar du loss Lambdan. Den svarta kabeln är signalen från Lambdasonden till styrboxen, dom 2 vita är ström och jord till förvärmning av Lambdan.
2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.
Har testad byta lmm och samma problem så lmm är inte felet!

Ska kolla läckage innan katt nu!

Har kopplat ut 1 gång men det verkade ej va skillnad fortfarande samma fel.. Vet ej om säkring 1 som är bränt har något med detta att göra? För har ju kört innan utan problem när den va bränt..
0006dewi skrev:Vet ej om säkring 1 som är bränt har något med detta att göra? För har ju kört innan utan problem när den va bränt..
Säkring 1 är huvudsäkring för bränsle och el till insprut och tändning, funkar inte den fukar inte bränslereläet och då funkar (i princip) ingenting av detta.
Har du kollat att nolla koderna och köra utan Lambda??

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]