Svenska medier rapporterar ofta sent och föga initierat och/eller vinklat om vad som faktiskt händer på den här fronten i Tyskland. Förbud mot trafik med dieselbilar utan partikelfilter och bensinbilar utan katalysator i vissa särskilt utsatta zoner finns redan i Tyskland sedan ett tiotal år tillbaka. Jag vet dock av egen erfarenhet att kontrollen av efterlevnaden är klen. Jag har den "Grüne Umweltplakette" som krävs för att få köra i dessa zoner men eftersom den är stor och blaffig har jag inte klistrat dit den på vindrutan utan har tänkt mig att bara lägga fram den synligt när det behövs. Det glömmer jag nästan alltid men har ändå aldrig blivit bötfälld trots att jag för det mesta står parkerad i zoner där plaketten krävs. Kanske skulle det räcka ett stycke med att bara kontrollera efterlevnaden lite bättre än man hittills gjort.
I samband med att zonerna infördes beslöt regeringen också om subventioner för eftermontering av partikelfilter på bilar som ännu inte hade det. Så vitt jag vet har det också varit ganska vanligt att partikelfilter eftermonterats på tyska dieslar.
I flera år har man nu diskuterat att införa en skärpning ("Blaue Umweltplakette") som skulle ge möjlighet att i vissa zoner även förbjuda dieslar som inte uppfyller Euro 6 men det förslaget ligger för närvarande på is. I Stuttgart, som tillhör de städer där NOX-värdena ligger allra högst, såg man i början av året ut att på egen hand, utan hjälp av någon nationell reglering, vara på väg mot ett förbud för dieslar som inte uppfyller Euro 6 i vissa delar av staden. Men som framgår av mitt närmast föregående inlägg verkar det inte längre så säkert att det blir något av med detta. Det talas också allt mer om att försöka lösa problemen genom bättre NOX-rening av befintliga dieslar, precis som man åtminstone delvis lyckades med när det gällde partiklar.
I dagsläget förefaller det också vara tämligen oklart i vilken utsträckning NOX-problemen verkligen orsakas av trafik med personbilsdieslar. Vissa experter på området pekar på flera andra källor, t.ex. industrier och lastbilar.
Vid sitt besök hos Mercedes nyligen deklarerade Winfried Kretschmann, Ministerpräsident i Baden-Württemberg, representant för De Gröna och en ledande kraft i arbetet för en renare luft i Stuttgart: "Det finns rena dieselmotorer och de är på gång." Den svenskättade utvecklingschefen hos Mercedes, Ola Källenius, uppges ha sett rätt nöjd ut.