Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vet inte om det ska tillskrivas tunga industrier som flyttat... den stora minskningen av elanvändandet har skett p.g.a effektiviseringar. Priset på el gick ju upp ganska mycket under nått årtionde.. så det blev lönsamt att satsa på effektivare maskiner. Sen har datorkomponenterna minskat både prismässigt och elanvändningen med det mångdubbla. En processor
som år 2000 hade kapaciteten att processa 1Teraflop med data (en helvetes massa data!) kostade 46 miljoner... dollar... och gjorde av med 850kw! (Alltså 850kwh per timme!)
Den datorn tog 150m2....
Förrea året släppte Nvidia en GPU-processor som kunde hantera 2,3 Teraflop... det till en kostnad av $59! Som gör av med 15w! (Inte kilowatt... watt!)
Och istället för 150m2 är det ett kort du kan hålla i handen.
Så jävla snabbt går den utvecklingen! Ca 56000 gånger mer energieffektivt och nästan 1 miljon gånger lägre pris... samtidigt som den har mer än dubbla datakraften.
I år släpper dom ett liknande kort med 11Teraflop, specifikt gjort för att klara alla beräkningar för deep learning. (Som kommer behövas för självkörande bilar..)

Kolla 55 sekunder av det här så fattar ni typ vad jag menar:

:)

Lidar har samma utvecklingskurva.. 2012 kostade det $70 000 för en lidar-enhet. Nu är det nere på $250...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Light_det ... nd_ranging
Ska absolut kollas när familjen behagar gå och lägga sig...

Fantastisk tid vi lever i ändå, tekniklösningar högt som lågt. Det kommer att bli spännande att se hur bilen och bilåkandet utvecklas. Övrig infrastruktur ger jag inte mycket för då järnvägen skulle varit utbyggd för 50 år sedan.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Och i Stuttgart tar man ett steg tillbaka och börjar istället tala om eftermontering av bättre avgasrening på befintliga dieslar. Även kravet på en ny "Blaue Umweltplakette" för särskilt utsatta zoner inom Tyskland som helhet verkar för tillfället ligga på is.

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/stut ... 42430.html

http://www.autobild.de/artikel/blaue-pl ... 32056.html
joel80 skrev:Danmark och Köpenhamn diskuterar dieselförbud.. dock inte för nyare dieselbilar.
http://www.aftonbladet.se/bil/a/AK6mM/h ... ieselhotet
Teknikborgmästaren i cph har pratat om det i åretal (han är från ytterste vänstern).

Det ska godkännas i bystyret och sedan i Folketinget. Där blir som det är idag runt 90% nej.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hur det kommer bli med dieselförbud i Tyska städer är en högst intressant fråga, i Düsseldorf stämmer man staden för att luften är smutsigare än Eu:s gränsvärde och lokalpolitikerna har till oktober på sig att presentera en lösning. Kan misstänka att denna metod kommer att användas i flera europeiska städer.
Tyska miljörörelsen vädrar morgonluft efter en dom som kan tvinga Düsseldorf att som första stad införa infartsförbud för dieselbilar. Sammanlagt har man stämt 18 tyska städer för deras farliga luft.
- Düsseldorf har inga andra alternativ än att förbjuda den nersmutsande dieseln, säger Axel Friedrich som tillsammans med miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe ligger bakom stämningarna.
Årsmedelvärdet för mätstationen där är runt 60 mikrogram kvävedioxid per kubikmeter luft. Gränsvärdet i EU ligger på 40.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usel ... -forbjudas
Svenska medier rapporterar ofta sent och föga initierat och/eller vinklat om vad som faktiskt händer på den här fronten i Tyskland. Förbud mot trafik med dieselbilar utan partikelfilter och bensinbilar utan katalysator i vissa särskilt utsatta zoner finns redan i Tyskland sedan ett tiotal år tillbaka. Jag vet dock av egen erfarenhet att kontrollen av efterlevnaden är klen. Jag har den "Grüne Umweltplakette" som krävs för att få köra i dessa zoner men eftersom den är stor och blaffig har jag inte klistrat dit den på vindrutan utan har tänkt mig att bara lägga fram den synligt när det behövs. Det glömmer jag nästan alltid men har ändå aldrig blivit bötfälld trots att jag för det mesta står parkerad i zoner där plaketten krävs. Kanske skulle det räcka ett stycke med att bara kontrollera efterlevnaden lite bättre än man hittills gjort.

I samband med att zonerna infördes beslöt regeringen också om subventioner för eftermontering av partikelfilter på bilar som ännu inte hade det. Så vitt jag vet har det också varit ganska vanligt att partikelfilter eftermonterats på tyska dieslar.

I flera år har man nu diskuterat att införa en skärpning ("Blaue Umweltplakette") som skulle ge möjlighet att i vissa zoner även förbjuda dieslar som inte uppfyller Euro 6 men det förslaget ligger för närvarande på is. I Stuttgart, som tillhör de städer där NOX-värdena ligger allra högst, såg man i början av året ut att på egen hand, utan hjälp av någon nationell reglering, vara på väg mot ett förbud för dieslar som inte uppfyller Euro 6 i vissa delar av staden. Men som framgår av mitt närmast föregående inlägg verkar det inte längre så säkert att det blir något av med detta. Det talas också allt mer om att försöka lösa problemen genom bättre NOX-rening av befintliga dieslar, precis som man åtminstone delvis lyckades med när det gällde partiklar.

I dagsläget förefaller det också vara tämligen oklart i vilken utsträckning NOX-problemen verkligen orsakas av trafik med personbilsdieslar. Vissa experter på området pekar på flera andra källor, t.ex. industrier och lastbilar.

Vid sitt besök hos Mercedes nyligen deklarerade Winfried Kretschmann, Ministerpräsident i Baden-Württemberg, representant för De Gröna och en ledande kraft i arbetet för en renare luft i Stuttgart: "Det finns rena dieselmotorer och de är på gång." Den svenskättade utvecklingschefen hos Mercedes, Ola Källenius, uppges ha sett rätt nöjd ut. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Det som snackas om i Danmark är dieselbilar med sämre värden än Euro5. Bilar från före 2011 typ..

Och EjS, det verkar finnas betydligt större samstämmighet över partigränserna nu än för några år sen.
Det här är inte första gången som Kabell för fram det här förslaget om dieselförbud. Enda skillnaden nu är att han har en bred uppslutning bakom sig av övriga partier i Köpenhamn.
Alltså det kommer nyheter varje dag nu...
Kina är på god väg att reglera bort fossilbilar.. troligen mycket för att få ett försprång mot övriga världen.. snart kommer marknaden kanske överösas av skapligt billiga Kinesiska elbilsmärken.
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/kina-t ... -1.4360513

Och för den som missade dokumentären på SVT häromdagen! Det här är en måste se om man är det minsta intresserad av vad som kommer hända på energi och bilmarknaden närmsta åren. :) Välgjord dokumentär också.. tack SVT! :)
https://www.svtplay.se/video/14034616/f ... ista-strid

SE DEN! :)
joel80 skrev:Kina är på god väg att reglera bort fossilbilar..
Du menar bilar med förbränningsmotor. Batteridrivna "fossilbilar" är högsta mode i Kina. ;-)
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 61

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Har nu under några laddningar märkt a[…]

Felkod P074468

Xc90 2013 automat. En bekant till mig har felkoden[…]

Om den är väldigt sönderrostad, kan[…]