Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BEATNGU
Kort fråga. Passar mina 15"fälgar från en v70 -99 på en v70 -06? 2,5t. Hörde att dom hade större bromskivor osv...
av MickeM
Smille skrev:Minst 16" krävs.
Det är troligt att det inte går, men mina 15" vinterdäck på min V70 140hk 2005, är kvar från min S70 1997, men det är bara enstaka mm mellan fälgbana och bromsoket. Bromsoken (hydraul delen)är ju lika oavsett storleken på bromsskivan, men kanske skillnaden sitter i ok hållaren.

Mina vinterhjul är 15" Volvo orginal 5ekers alu. Men dom funkar, för dom har gått hela vintern...

Men:
Min 2005 140hk har de mindre bromsskivorna på 286mm, och 15" hjul orginal, och din med turbo har sannolikt de större skivorna 306mm.

Men har du ändå dom andra fälgarna hemma är det ju en smal sak att testa på bilen.
Du märker ju genast om det inte går. Det är fram det ev ställer till det.
Bak är nog inget problem.
av 2ägaren
MickeM skrev:
Smille skrev:Minst 16" krävs.
Det är troligt att det inte går, men mina 15" vinterdäck på min V70 140hk 2005, är kvar från min S70 1997, men det är bara enstaka mm mellan fälgbana och bromsoket. Bromsoken (hydraul delen)är ju lika oavsett storleken på bromsskivan, men kanske skillnaden sitter i ok hållaren.

Mina vinterhjul är 15" Volvo orginal 5ekers alu. Men dom funkar, för dom har gått hela vintern...

Men:
Min 2005 140hk har de mindre bromsskivorna på 286mm, och 15" hjul orginal, och din med turbo har sannolikt de större skivorna 306mm.

Men har du ändå dom andra fälgarna hemma är det ju en smal sak att testa på bilen.
Du märker ju genast om det inte går. Det är fram det ev ställer till det.
Bak är nog inget problem.
Hela oket är större fram på dessa bilar, inte bara skivan. Finns en del som bytt till det större bromsoken fram för snygghet/mer värmetåliga bromsar.

Har själv fyra 16" sommardäck utan fälg liggandes då svägerskan köpte en 2,4T och det fanns inga fälgar som passade, endast 16" och det var tyvärr väldigt bråttom. Så det fick bli däckbyte på fälgen.
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]