Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr 76
Även jag tänkte göra en Total uppdatering av CAN.
V70N 2,4T-01, automatlåda.

Blir det bara positiva effekter av en uppdatering eller finns det några av er som fått bilen att bete sig konstigt eller fått problem efter uppdateringen.
Min bil fungerar kanon förutom att automatlådan ibland växlar lite konstigt så att det skakar i hela bilen innan nästa växel läggs i, vilket är väldigt irriternade.

Tror inte att några speciella uppdateringar är gjorda sedan bilen var ny :( . I allafall inte i min ägo och jag är andra ägaren!!!

// Mr 76
Användarvisningsbild
av pt
staffann skrev:..

Frågan är bara om man kan uppgradera allt UTOM motorstyret. Jag har nämlgen 170hk mjukvaran (Volvos egen alltså, inte BSR eller ngt sådant) fastän bilen i orginal var 140hk.
Går man på chassinr för att hitta vilken mjukvara som ska i, eller kollar man på vad som ligger i nu för att bestämma det? Skulle gärna fått en uppgradering av motor och trottel också efter de mjukvaruuppdateringar som Volvo gjort där, men vill helst ha kvar alla mina pollar...
Detta var intressant att läsa att det går att få in Volvos egna 170 hk programvara i en 140 hk model.

Nu undrar jag hur man går man tillväga, vad kostar det och vem kan hjälpa en att göra det?
av staffann
Egentligen gör inte Volvo detta. Även om SAAB gör motsvarande på sina bilar så hävdar Volvohandlarna att det är otillåtet. Men förre ägaren till bilen hade kontakter och lyckades fixa det. Tekniskt tror jag inte det är så svårt - själva programladdningen är enkel men sedan finns det väl något mjukvarusäkerhetskoncept som jag inte känner till så väl och som man måste överlista.
Det finns ingen skillnad mellan 140 och 170 hk motorerna förutom mjukvaran, och även drivlinan är densamma så det bör inte orsaka något som helst problem med livslängd eller dylikt.
Användarvisningsbild
av pt
staffann skrev:Egentligen gör inte Volvo detta. Även om SAAB gör motsvarande på sina bilar så hävdar Volvohandlarna att det är otillåtet. Men förre ägaren till bilen hade kontakter och lyckades fixa det. Tekniskt tror jag inte det är så svårt - själva programladdningen är enkel men sedan finns det väl något mjukvarusäkerhetskoncept som jag inte känner till så väl och som man måste överlista.
Det finns ingen skillnad mellan 140 och 170 hk motorerna förutom mjukvaran, och även drivlinan är densamma så det bör inte orsaka något som helst problem med livslängd eller dylikt.
Ok, tack för svaret. Skulle verkligen vara kul att veta hur man gör detta.
Användarvisningsbild
av retepnosslin
branx skrev:Bättre att man frågar på artikel nr:

Total upgrade CAN 30677038 (S60/V70/S80/XC90)
Total upgrade MOST 30677039 (XC90)

Total upgrade CAN 30667241 (C30/S40/V50/C70)
Total upgrade MOST 30667242 (C30/S40/V50/C70)
Såg att det var ett tag sen branx skrev dessa artikel nummerna, är dessa fortfarande aktuella, eller har det kommit nyare??

Har bokat total upgrade CAN till den 24/7, har hört att växellådan ska kalibreras samtidigt, stämmer detta??
Användarvisningsbild
av Raggz
staffann skrev:Det finns ingen skillnad mellan 140 och 170 hk motorerna förutom mjukvaran, och även drivlinan är densamma så det bör inte orsaka något som helst problem med livslängd eller dylikt.
Har för mej att det är olika manuella växellådor....
Användarvisningsbild
av ER
Raggz skrev:
staffann skrev:Det finns ingen skillnad mellan 140 och 170 hk motorerna förutom mjukvaran, och även drivlinan är densamma så det bör inte orsaka något som helst problem med livslängd eller dylikt.
Har för mej att det är olika manuella växellådor....
Stämmer, lägre total utväxling på 140 maskinen jmfr. 170 maskinen.
av Alfahanen
Mr H skrev:
CarMan skrev:
Mr H skrev: Jo tack! Fattades ju bara att jag fick det dyraste alternativet, och ändå fick jag inte det resultat jag var ute efter. :???:
vadå. måste du trycka på knappen för extraljus efter att bilan varit avstängd & detta har inte ändrats efter att du fick ny mjukvara i CEM?
Japp! Varje gång jag startar bilen måste jag trycka på extraljusknappen annars tänds inte extraljusen när jag sedan använder helljuset.

Ställde samma fråga på ett annat forum och fick där svar av en som hade FÖRLORAT "knappminnet" i samband med en nyligen utförd uppgradering av CEM. Verkar ju vara rena lotteriet vilka funktioner som tillkommer eller försvinner vid uppgradering/omladdning! :???:
Pratade med servicerådgivaren på "min" volvoverkstad idag och enligt honom så hjälper det inte med att uppgradera programvaran så man får leva med att det är så
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Efter att läst om fördelar med en total CAN uppdatering så ringde jag till Volvo återförsäljaren och tänkte beställa tid för en sådan... ungefär så här lät det....

- Hejsan, jag tänkte höra lite om möjligheten att göra en total CAN uppdatering.
- Ehhhh, vad menar du då för något...?
- Ja, en total CAN uppdatering av alla system..
- Ehhh, jaha.... det finns som ingen sådan utan man uppdaterar del för del och det kostar mellan 4-500:- / del... Är det något som inte fungerar?
- Ehhh.... nä, men jag tänkte att det skulle vara bra att få den senaste mjukvaran till allt.
- Ja, då blir det inte billigt. Men om du vill så sätter jag upp en tid så ordnar vi det.
- Njae.. det lät dyrt med 4-500:- / del, jag tror jag hoppar det...
- Ok, tack då..

Hur gör man för att få det svar man vill ha? Gäller artikelnumret som Branx skrev, Total upgrade CAN 30677038 (S60/V70/S80/XC90) ?
Användarvisningsbild
av elmuppo
Micke_vb skrev:Efter att läst om fördelar med en total CAN uppdatering så ringde jag till Volvo återförsäljaren och tänkte beställa tid för en sådan... ungefär så här lät det....

- Hejsan, jag tänkte höra lite om möjligheten att göra en total CAN uppdatering.
- Ehhhh, vad menar du då för något...?
- Ja, en total CAN uppdatering av alla system..
- Ehhh, jaha.... det finns som ingen sådan utan man uppdaterar del för del och det kostar mellan 4-500:- / del... Är det något som inte fungerar?
- Ehhh.... nä, men jag tänkte att det skulle vara bra att få den senaste mjukvaran till allt.
- Ja, då blir det inte billigt. Men om du vill så sätter jag upp en tid så ordnar vi det.
- Njae.. det lät dyrt med 4-500:- / del, jag tror jag hoppar det...
- Ok, tack då..

Hur gör man för att få det svar man vill ha? Gäller artikelnumret som Branx skrev, Total upgrade CAN 30677038 (S60/V70/S80/XC90) ?
Ja.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Motorhaveri s60 2.4T

Har man inte bytt oljepump så brukar drevet […]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]