Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eroricoca83
Hej!
Varit iväg och besiktigat en s60 2.4 -02. CO-halten är förhöjd både vid tomgång och förhöjd tomgång. Motorlampan lyser och visar på nåt fel på lamdasonden, dock ser ju värdena bra ut på besiktingen. Lamdasonden är bytt och motorlampan lyser fortfarande. Bilen har stått på verkstad i flera månader och de kliar sej bara i huvudet där. Finns det någon härinne som har någon bra idé?!
Tack!
Bilagor
20170607_183609.jpg
20170607_183609.jpg (542.43 KiB) Visad 997 gånger
av andersuw
Exakt vilken/vilka felkoder handlar det om (alltså beteckningen, inte uttolkningen)? Har verkstaden kollat kablaget till lambdasonden? Det behöver ju inte vara själva sonden det var fel på utan kablaget dit.
av MickeM
Otroligt sällan fel på lamdasonden om bilen går som den ska.
Undantaget är fel på sondens förvärmning, men enda symptomet på det är motorlampan. Inga avgasvärden påverkas.
Oftast är felkoden satt av lamdasonden för att den protesterar över nått, dvs gör sitt jobb.

Som Anders säger:
EXAKT vad var felkoden/erna?
Siffer/bokstavskombinationen är

Kan det vara: P0420 "Bank 1 katalysatoreffekt för låg" kanske?
Skulle stämma bra med avgasvärdena.....
av Eroricoca83
Tack för era svar!

Jag vet faktiskt inte exakta felkoden som verkstaden läst av, går antagligen kolla upp under morgondagen.
Tror det var nåt i stil med "lamdasond kortslutning".

Verkstaden har kollat över kablage och även bytt luftfilter har jag för mej.
av MickeM
Eroricoca83 skrev:Tack för era svar!

Jag vet faktiskt inte exakta felkoden som verkstaden läst av, går antagligen kolla upp under morgondagen.

Om du har "signal saknas eller kortsluten till plus" så undrar jag om du verkligen har rätt lamdasond för bilen.
Förutsatt att kablaget är ok, men har dom kollat så. ...

Vart införskaffade du, eller dom, sonden?
av Eroricoca83
MickeM skrev:
Eroricoca83 skrev:Tack för era svar!

Om du har "signal saknas eller kortsluten till plus" så undrar jag om du verkligen har rätt lamdasond för bilen.
Förutsatt att kablaget är ok, men har dom kollat så. ...

Vart införskaffade du, eller dom, sonden?

Det är egentligen min mammas bil vi pratar om. Tycker synd om henne då bilen stått i flera månader på verkstaden.

Jag ringde verkstaden nu, jag fick inte någon exakt felkod men som jag skrev tidigare var det kortslutning lamda enligt honom. Motorlampan är släckt och värden är bra, till nästa gång han startar bilen, då kan motorlampan lysa igen och värdena va höga.
De har testat att byta styrenhet, 3 olika lamdasonder (2 beg o 1 ny)
Han har gått på kablarna igen och just nu lös inte lampan. De skulle testa att åka och besiktiga bilen imorgon igen...
av rid54
Men hög CO-halt orsakas väl inte av lambdasonden?
Lambdavärdet som ges vid besiktningen är ett framräknat värde som baseras på vad gasanalysatorn hittar i avgaserna. Det den främst reagerar på är förekomsten av syre (vad gäller lambdavärdet). Bilens värde är ju typ OK, men motorn går åt det feta hållet. För mycket CO kan ju faktiskt vara att lambdasonden/systemet kämpar mot en luftläcka i grenröret och fetar på för att få rätt mätvärde (luft som kommer in i systemet efter förbränningen gör sonden förvirrad). Innan verkstaden har bytt alla delar flera gånger kanske de kunde vidga sin felsökning lite. Om de får felkod för "korstlutning i syresonden" efter att ha bytt sond 3 gånger, så börjar man tvivla på analysen.
av MickeM
rid54 skrev:Men hög CO-halt orsakas väl inte av lambdasonden?
Lambdavärdet som ges vid besiktningen är ett framräknat värde som baseras på vad gasanalysatorn hittar i avgaserna. Det den främst reagerar på är förekomsten av syre (vad gäller lambdavärdet). Bilens värde är ju typ OK, men motorn går åt det feta hållet. För mycket CO kan ju faktiskt vara att lambdasonden/systemet kämpar mot en luftläcka i grenröret och fetar på för att få rätt mätvärde (luft som kommer in i systemet efter förbränningen gör sonden förvirrad). Innan verkstaden har bytt alla delar flera gånger kanske de kunde vidga sin felsökning lite. Om de får felkod för "korstlutning i syresonden" efter att ha bytt sond 3 gånger, så börjar man tvivla på analysen.
Ja, och nej.

Avgasläckage innan första sonden ger högt lamdavärde, och sonden tycker den går för snålt (Syre kommer in) och sonden ger order om fetare blandning.
= Helt korrekt!

Men:
Blir den regleringen utanför ett visst värde sätts felkod för att inte katen ska ta skada i längden.
Detta ska ske innan besiktningens CO, HC eller lamda värde påverkas.

Ett avgasläckage under bilen efter kat ger också mycket riktigt fel på uträknade lamdavärdet på bilprovningen av samma anledning.
= Helt korrekt!
Men:
Då är fortfarande CO och HC bra.

Jag tycker att det är märkligt att inte analyssonden (nr2) har reagerat på vad som kommer ur katen.
ECM sätter "katalysator dålig effekt" vanligen innan bilprovningens värden är utanför gränsen.
Den felkoden eller liknande borde finnas.
Annars kan det vara analyssonden (nr2) som har kortslutning.....
Men en hyffsad verkstad borde ha tänkt i dom banorna redan,...

Självklart kan en defekt lamdasond ge högt CO och HC.....
Reglersonden (nr1) först och främst.
av Eroricoca83
Jag har länge sagt till min kära mor att söka upp en annan verkstad. Hon är dock rädd för skenande kostnader på två verkstäder. Men det hon anlitat denna Mekonomen-verkstad att göra verkar de ju inte kunna fixa och då borde hon ju inte behöva betala heller kan man tycka. Jag menar han har haft bilen på verkstaden i 4 månader.

Min mor va förbi verkstaden igår, hans förslag var då att åka in och besiktiga när lampan är släkt. Då lampan kan tändas nästa gången bilen startas så var hans förslag att behålla bilen igång. Jag hoppas verklkgen inte han menade allvar med detta förslaget bara!!
av rid54
Jag tror du fått en bra sammafattning av MickeM ovan. Mitt bidrag är att det är mycket osannolikt att 3 nymonterade sonder (varav en ny...) alla har samma fel. Dvs felet ligger inte i sonden. Kablaget kan vara skadat. En spridare kan vara otät. Bränsletryckregulatorn kan läcka. Motorn kan vara i dålig kondition (kompression, vevhusventilation, luftfilter...). Katen kan vara slut (inte så sannolikt). Som nåmnts måste nog en felkodsläsning på djupet utföras, det måste bli billigare än att byta delar till synes i blindo.

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]