Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller på med en så banal sak som byte av bromsbackar men jag får inte på bromsskivan med de nya backarna!?

Det kändes lite motstånd med de gamla backarna också när skivan skulle av. Med de nya backarna vill inte skivan alls på.

Jag har lossat justerings- skruven mer än Volvo rekommenderar och jag har slipat bort all rost på insidan av skivan. Men den vill helt enkelt inte på! Storlekarna på backarn är identiska bortsett från broms-beläggningen som är tjockare på de nya (såklart).

Har jag missat något? Är det något som är annorlunda på fyrhjulsdrift? Jag har bytt backar tidigare ett flertal gånger på andra bilar och aldrig haft bekymmer med det.
Senast redigerad av 1 Alexas, redigerad totalt 0 gånger.
Ok tänkte du menade justeringen vid backarna, är den i botten och den i cupen så långt ut du vågar utan den ramlar av.
Ibland får man greppa runt båda backarna och liksom centrera dem för att få på trumman(skivan)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Titta så handbromsvirens "klump" i wireänden ligger rätt i expandern.
Det går att haka ihop expandern lite fel också.

Vireändens klump ska nästan komma ut på andra sidan när den är helt ihop.

Eller om expander eller vire kärvar....

En eftermarknadsjusterare ute vid hjulet är att rekomendera.
Då får du alltid kanonhandbroms.
Jag tryckte dit skivan för att få en rullande bil. Måste snart köra en kortare sträcka. Tog en liten testrunda runt kvarteret och fälgen blir väldigt väldigt varm. Så det går inte att köra så.

Frågan är vad jag ska göra...

Kan jag ha satt i den där lilla klumpen på fel sätt som Micke M sa? Den ramlade ur och jag hakade på den i vajern på det sättet jag alltid gjort. Men jag kanske gjorde fel. Hmm.... Får kanske titta i VIDA och se om jag hittar något relevant.
Insåg nu att dessa kanske inte sitter på senare modeller.
Justerskruven syns vid fjädern till vänster.

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Magnus B, MickeM och övrigt gott folk, det va helt och hållet ett handhavandefel!

Expanderns arm hade ploppat i helt fel och fastnat i "draget" läge.

Skivan gick på lätt som en plätt efter att ha fixat detta :)

Den där eftermarknadsjusteringen har jag precis monterat med de nya bromsbackarna. Det satt bara en metallplatta mellan de gamla.

Fortsätter med höger hjul imorgon. Slutet gott, allting gott!
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]