Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av reginarexmannen
Hej har en volvo 745 regina som vägrar starta kall, måste knuffa igång den och då går den riktigt fint och jag kör motorn varm då startar den direkt på startmotorn, men sen lämnar jag den några timmar tills motorn är kall och då vägrar den på startmotorn. svarar inte på startgas heller. måste knuffa den. däremot en dag så var det typ 20 plusgrader ute och då starta han direkt på startmotorn, så när solen ligger på så blir han väldigt lättstartad, kan detta vara tempgivaren till motorstyrningen? Väldigt tacksam för svar! tack på förhand. mvh :roll: (tillägger att jag har låg tomgång ca 800-500 rpm) och ibland så hoppar varvräknare till 0 när jag står stilla och vid gaspådrag kan den ibland svaja lite men händer sällan.
Användarvisningsbild
av frasse4
Tänder den inte på startgas låter det ju som den saknar gnista eller att den blir svag nör startmotorn går. Detta skulle ju också kunna förklara att den startar nör du puttar igång den. Jag skulle kontrollera att det finns gnista först.
frasse4 skrev:Tänder den inte på startgas låter det ju som den saknar gnista eller att den blir svag nör startmotorn går. Detta skulle ju också kunna förklara att den startar nör du puttar igång den. Jag skulle kontrollera att det finns gnista först.
tack för svar, ska kolla lite noggrannare på tändningen, har gjort rent den inbyggda tändspolen utan resultat. men varför startar den varm? behövs det inte lika mycket "power" från tändningen?
Användarvisningsbild
av frasse4
Du har både lite högre komp med varm motor samt lägre viskositet på motoroljan samt lite mer kräm i batteriet som nyligen laddats.
frasse4 skrev:Du har både lite högre komp med varm motor samt lägre viskositet på motoroljan samt lite mer kräm i batteriet som nyligen laddats.
startmotorn brukar slå över o snurra fritt den börjar alltså bli dålig, kan den dra för mycket ström när den är dålig och därmed lämna för lite till tändningen ?
Användarvisningsbild
av lennarte
reginarexmannen skrev:
frasse4 skrev:Du har både lite högre komp med varm motor samt lägre viskositet på motoroljan samt lite mer kräm i batteriet som nyligen laddats.
startmotorn brukar slå över o snurra fritt den börjar alltså bli dålig, kan den dra för mycket ström när den är dålig och därmed lämna för lite till tändningen ?
Allting slits och gamla elgrejer tenderar att ta mer ström än nya. Just med startmotorer händer det att bussningarna som lagrar ankaret (det som snurrar i startmotorerna) blir slitna så att ankaret "tar i" och då tar det mer ström. Detta fel brukar vara meter "tydligt" när motorn är varm
Det att den brukar slå över o snurra fritt är ett annat fel, men det betyder att startmotor "har varit med ett tag". Det sitter ett "frihjul" i drevet som driver mot startkransen på svänghjulet som "frikopplar" startmotorn när svänghjulet börjar snurra fortare än startmotorn, detta är slitet och behöver komma till "den eviga vilan".... :lol:
lennarte skrev:
reginarexmannen skrev:
Allting slits och gamla elgrejer tenderar att ta mer ström än nya. Just med startmotorer händer det att bussningarna som lagrar ankaret (det som snurrar i startmotorerna) blir slitna så att ankaret "tar i" och då tar det mer ström. Detta fel brukar vara meter "tydligt" när motorn är varm
Det att den brukar slå över o snurra fritt är ett annat fel, men det betyder att startmotor "har varit med ett tag". Det sitter ett "frihjul" i drevet som driver mot startkransen på svänghjulet som "frikopplar" startmotorn när svänghjulet börjar snurra fortare än startmotorn, detta är slitet och behöver komma till "den eviga vilan".... :lol:
kan tillägga att på morgonen går startmotorn ganske länge sen när motorn är varm kan den strula som du säger
hej, vill fortf inte starta kall, men är den helt uppvärmd så går han igång, går jättefint kall som varm så känns inte som det är tändningen, kan tillägga att varvräknarn hoppar lite på låga varv och tomgången ligger på 400-500 rpm, kollade impuls(vevaxel)givaren och isoleringen var skadad typ högst upp vid torpedväggen, är nå gult skydd för kablarna som syns bara, kan detta vara orsaken?
av Rådlös
Nu vet jag inget om Regina, men på LH 2.2 och LH 2.4 är det så att om vevaxelgivaren är trasig så startar inte bilen alls. Varken på startmotor eller rullstart. (Startmotorn går runt men det händer inget mer) Det är givaren som skall tala om för styrdatorn i vilket läge som vevaxeln befinner sig för att ge insprutningspuls och tändpuls i rätt läge, X° före övre dödpunkt. Kommer ingen sådan puls så blir det varken bränslepuls eller tändgnista. Och i logik med detta så är det inget fel på vevaxelgivaren eftersom du kan rullstarta bilen och motorn går. Men det är klart att det kan vara någon glappkontakt eller annat "otyg" som stör.
Man kan säkert gissa på att du behöver nya kablar i stället för dina med den skadade isoleringen. Detta oavsett om det är det verkliga felet eller inte. Nu tolkar jag dig som att det är något gult kabelhölje av något slag som du ser? Det finns ett annat ställe också som kan upplevas som "något gult". Det är i skarvkontakten på ledningen från vevaxelgivaren. Där är det vaselin i kontakthuset och det skall vara som ett fuktskydd. Det är väl inte det som du beskriver som "något gult"? I 740 brukar den skarvkontakten sitta uppe på torpedväggen nära höger vindrutetorkare. Om man t.ex har behov av att mäta Ohmvärde på vevaxelgivaren så är det enklast att öppna kontakten där och mäta på stiften. Jag minns inte det aktuella Ohmvärdet, men 200 - 300 Ohm ungefär. Är det noll Ohm så är det kortslutning. Är det oändligt Ohm så är det avbrott.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]