Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strei73
SundanceKid skrev:Jag har 8500 i förmånsvärde på min v90 t5. Kan det stämma?
Låter mkt men är det mycket utrustning så kan det kanske vara så. Min skulle kosta typ 5800kr men jag har 40% reducering pga Bifuel.
av para
8500 stämmer nog bra om du gav över 600
Bilagor
IMG_3464.PNG
IMG_3464.PNG (127.75 KiB) Visad 623 gånger
Användarvisningsbild
av AndreasThn
AnteHag skrev:Jag kommer ca 25-27 mil landsväg på gas. Dock klar gasmacken där jag tankar enbart trycka i max 14kg.
Enligt min servicekille så säger även han att det används bensin även när den går på gas vilket gör det hela ännu sämre.
Vi har 2 st V90 Bi-fuel och en V70 -16 Bi-fuel på firman och alla strular och hackar dessvärre!
Oj det var inte långt, nu har jag vissetligen en v70 men jag har kommit 40mil på en fyllning (landsvägskörning 90-120km/h.
Normalt kommer jag 26-29 mil men då är det uteslutande kortkörningar i stan.

Har upplevt lite ryckningar vid låglast och gaspådrag men inte mkt alls.
av Sledde
Strei73 skrev:
SundanceKid skrev:Jag har 8500 i förmånsvärde på min v90 t5. Kan det stämma?
Låter mkt men är det mycket utrustning så kan det kanske vara så. Min skulle kosta typ 5800kr men jag har 40% reducering pga Bifuel.
Den reduceringen har ett tak på 10000kr, så på en V90 bi-fuel borde det vara omöjligt att få 40% reduktion.
av Sledde
Ni som undrar över förbrukningen så har jag gjort en mätning. Jag körde mest landsväg och motorväg och lite stadskörning, kanske 40%, 40%, 20%. Under denna körningen så tankade jag gas två ggr utan att gasen tog slut emellan.
Siffror:
60,9 mil
30,19kg gas
12,62l bensin
Räknar man på 17,30kr/kg gas och 13,30kr/l bensin så blir bränslekostnaden:
522,30kr(gas)+167,8kr(bensin)/60,9=11,33kr/mil.
Hoppas jag räknat rätt.
av Sledde
Lägger upp några bilder på bagaget då det fanns intresse att se hur mycket gastanken påverkar utrymmet:
IMG_1647.JPG
IMG_1647.JPG (37.17 KiB) Visad 1524 gånger
IMG_1648.JPG
IMG_1648.JPG (35.15 KiB) Visad 1522 gånger
IMG_1646.JPG
IMG_1646.JPG (67.49 KiB) Visad 1519 gånger
Det är en väldigt skitig bil så ni får ha överseende med det ;-)
Några andra nackdelar med gastankarna:
*simkortet för datatrafik sitter under golvet och detta måste skruvas loss för att få upp det.
*skidluckan går inte att öppna då golvet är i vägen.
*krokarna för att hänga matkassar kommer för långt ner då golvet är höjt, så de fungerar inte bra.
*golvet blir inte plant när man fäller sätena.
Användarvisningsbild
av swed
Förmånsvärdet är ju ändrat med minskad rabatt för miljöbilar.

Förut var det 40% men max 16000 per år,
nu är maxgränsen sänkt till 10000 per år.

Så även laddhybrider har fått höjt förmånsvärde...

Så alla utom dom billigaste miljöbilarna har fått höjt förmånsvärde.

Swed
av Luddekudde
Sledde skrev:Lägger upp några bilder på bagaget då det fanns intresse att se hur mycket gastanken påverkar utrymmet:
IMG_1647.JPG
IMG_1648.JPG
IMG_1646.JPG
Det är en väldigt skitig bil så ni får ha överseende med det ;-)
Några andra nackdelar med gastankarna:
*simkortet för datatrafik sitter under golvet och detta måste skruvas loss för att få upp det.
*skidluckan går inte att öppna då golvet är i vägen.
*krokarna för att hänga matkassar kommer för långt ner då golvet är höjt, så de fungerar inte bra.
*golvet blir inte plant när man fäller sätena.
Kul med bilder, det är svårt att hitta någon annanstans!
Jag har beställt en Bi-Fuel, med egentligen enda anledningen att få lågt förmånsvärde och få tjänstebilskalkylen att gå ihop med lite mer motor i bilen. Kanske lite för att lätta på miljöhjärtat också. Är lite orolig över vad anpassningen i efterhand egentligen gör med bilen, alltid allergisk mot knarrande och knakande paneler men hoppas att jag ska bli nöjd. Har bara haft möjlighet att köra omodifierad V90 vilken jag trivdes väldigt bra med.
Undrar lite över de nackdelar du tar upp ovan. Många har nämnt detta med simkortet, men är det något man pular med överhuvudtaget?
Gällande skidluckan, går den in mot bagageutrymmet? Eftersom Volvo dumt nog tagit bort det tredelade baksätet känns det som att det vore bra om den funkade, men det gör den alltså inte?

Nöjd med bilen annars? Upplever någon lastförmågan väldigt försämrad?

//
Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]

Oftast i fulla rattslag börjar abs/antispin l[…]

Skumt fel b230ft

Du får nog börja leta stort läckag[…]

Det blir ibland dyrare skador på bilen att […]