Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kollar du på Nissan, Hyundai och VW så är deras "rena" elbilar betydligt billigare att serva än motsvarande fossil. Ska servas varje år ja.. Men billigare..
joel80 skrev:Försöker hitta var jag läste det.. Var ett tag sen.
Kan ha varit via den här artikeln.. Skulle vara intressant att hitta själva rapporten.
http://www.dn.se/ekonomi/motor/elmotorn ... n-i-bilen/

Med samma beräkning får dom det till att med elmotorn når 62% asfalten. Jag skrev 70% ovan, mindes fel. Skillanden mellan 16-62 är ungefär 4ggr. Det stämmer rätt bra med många andra beräkningar också. Och även med förbrukning... En skapligt snål elbil som drar kring 1,4-1,5kwh/mil kan ju jämföras med en snål bensinbil. En liter innehåller väl 9,1kWh?

En snål bensinbil drar säg 0,65l/mil... 9,1*0,65/4 Då blir det 1,48kWh per.

Dieselbilen står det att får ner 21% i backen.. så där är det runt 3ggr av elmotorn. Dieseln innehåller 9,8kWh.

Vi kan räkna på 0,45l per mil då va? Det är rimligt på en snål dieselbil...
9,8*0,45/3 = 1,47kWh

Tycker det verkar stämma med runt 4ggr så effektiv som en bensinmotor och runt 3ggr så effektiv som en diesel?
Har letat efter rapporten men inte hittat den. Men det finns ju andra sätt att jämföra, t.ex. via de officiella förbrukningssiffrorna. Enligt dessa drar en Tesla S 60 1,81 kWh per mil. En bil i samma storleksklass med modern diesel och automatlåda som min egen V70 D4 -15 landar på 0,45 liter milen, vilket blir 0,45 x 9,8 = 4,41 kWh. Kvoten blir 4,41/1,81 = 2,44. Alltså är Teslans verkningsgrad knappt 2,5 gånger högre.

Nu är jag förstås lika medveten som alla andra om att min bil inte drar så lite som 0,45 i något som kan kallas verklig och blandad körning. Men även Teslans officiella förbrukning är med all sannolikhet en underskattning.

Sedan måste rimligen också verkningsgraden för de båda systemen bero en del på körförhållandena. Jag kan tänka mig att Teslan har ett plus vid kortkörningar i stadstrafik, där den har fördelen av att motorn inte behöver värmas upp för att nå bästa verkningsgrad och där den kan dra fördel av att bromsningen till stor del kan göras regenerativ. Å andra sidan har förbränningsmotorn ett plus vid körning i kyla där den restvärme den alstrar kan tas tillvara för att värma kupén.
joel80 skrev:
Mwi skrev:2016 var andelen elbilar som såldes i Sverige 0,79 % så det är väl en sak att prata en annan sak att köpa, och att någon bygger ut ett heltäckande laddnät till så få kunder är väl inte troligt, det är liknande siffror i övriga Europa utom Norge där elbilar subventioneras kraftigt.
Det såldes ca 5% laddbara bilar i mars, varav mer än hälften var "rena" elbilar. Alltså bi är nu uppe på runt 2.5% rena elbilar och ungefär samma mängd hybrider. Båda delarna ökar hela tiden och rena elbilar ökat mer per månad än hybrider.

Vi har redan ett laddnätverk i Sverige och stor del av Europa som är heltäckande. Det är Sveriges norra inland som har lite fläckar än så länge men det händer rätt mkt nu och det byggs mycket. Umeå Energi har ett stort projekt.. Likaså Skellefteå.. Sen har vi Clever och Fortum som också bygger mkt snabbladdare.
Man kan Ida köra elbil från norr till söder i Sverige utan större problem.. Fast det kan bli bättre på vissa sträckor!
Enligt Bilsweden registrerades det tom Maj totalt 155206 bilar. Av dessa var 6339 st elhybrider och 4516 st laddhybrider. Rena elbilar var 1798 st. viket i förhållande till totala reg är ungefär 1.16 % .Total andel hybrider och rena elbilar sammanslaget är cirka 8.16 % av registreringarna. Ditt påstående om att mer än hälften är "rena" elbilar saknar helt grund hur det ser ut så här långt.
Jag är övertygad att många väntar med att köpa rena elbilar av flera anledningar.

1. De är fortfarande dyra jämfört med motsv bil med fosilbränsle.
2. Med undantag av Tesla, så är de flesta rena elbilar fortfarande rätt slöa. Testade en Renault Zoe, den accar 0-100 på 13.5 s och toppar 135 km/h. När jag accade i runt 90 hände inte mycket. En omkörning i den hastigheten hade varit livsfarlig. Elbilarna behöver bättre prestanda för att vara intressanta för många.
3. Räckvidden är ännu för dålig för att alla skall vara nöjda.
4. Många inklusive jag själv väntar eftersom elbilarna kommer att vara mycket bättre bara om några år. Jämför exempelvis med smartphones. Första generationen av exempelvis Apples Iphone var närmast en katastrof, och se hur mycket som har förbättrats...

Se länken från Bilsweden nedan, och klicka på deras pressrelease.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... -nya-bilar
Dom räknar bl.a BMW i3 REX som laddhybrider fast det egentligen är en elbil med räckviddsförlängare. Räknar man med dem i elbilssiffrorna kommer man upp i ca 2.5% i år.

1. Ja, dom är förhållandevis dyra, men efter 40k premie och den besparing du gör de första 2-3 åren på bränsle gör att vissa modeller nu blir billigare sett till en treårsperiod.

2. Du valde såklart den av elbilarna som är slösat.
Kolla BMWs i3, Hyundai Ioniq eller E-golf.

3. Den är på väg upp. Senaste året har det gått runt 13-16mil till 25-35mil på nya elbilar i rimlig prisbild.
Det kommer öka ytterligare närmsta åren.. 2019 kommer det ut flera som lovar 40-50mil.

4. Jag väntar också.. Men då jag byter leasingbolaget 2019 ser jag inte nått annat än att det då blir elbil helt ut.

Vi är inne på tredje generationens elbilar nu.. Första var inte speciellt attraktiva.. Slöa... Dåligt räckvidd.. Svårt med värme. Det verkar vara ändrar hos de allra flesta nu.
joel80 skrev:Dom räknar bl.a BMW i3 REX som laddhybrider fast det egentligen är en elbil med räckviddsförlängare. Räknar man med dem i elbilssiffrorna kommer man upp i ca 2.5% i år.

1. Ja, dom är förhållandevis dyra, men efter 40k premie och den besparing du gör de första 2-3 åren på bränsle gör att vissa modeller nu blir billigare sett till en treårsperiod.

2. Du valde såklart den av elbilarna som är slösat.
Kolla BMWs i3, Hyundai Ioniq eller E-golf.

3. Den är på väg upp. Senaste året har det gått runt 13-16mil till 25-35mil på nya elbilar i rimlig prisbild.
Det kommer öka ytterligare närmsta åren.. 2019 kommer det ut flera som lovar 40-50mil.

4. Jag väntar också.. Men då jag byter leasingbolaget 2019 ser jag inte nått annat än att det då blir elbil helt ut.

Vi är inne på tredje generationens elbilar nu.. Första var inte speciellt attraktiva.. Slöa... Dåligt räckvidd.. Svårt med värme. Det verkar vara ändrar hos de allra flesta nu.

2.5 % av 155206 st blir 3880 bilar. Jämför det med BilSwedens siffror på cirka 1800 st rena elbilar.. Även om du lägger till BMW i3 REX ( vilket kan diskuteras eftersom den de facto inte är en ren elbil) med drygt 100 st återstår nästan 2000 bilar. Hur får du ihop det ?
Det är snarare reallistiskt att räkna med max 1.5 % rena elbilar. Jämför det med totalen av El + Hybrider på runt 8 % som jag nämnde tidigare. Alltså de flesta väljer utan tvekan en hybridlösning än så länge. Långt ifrån hälften väljer en "ren" elbil så här långt.

1. Normalbilisten kör max 1500 mil per år. Om du realistiskt sparar max 10000 kr /år i bränslekostnad jämfört med om du kör exempelvis en Diesel blir det väldigt svårt att räkna hem på 3 år. Det krävs fler år, såvida det inte är en tjänstebil.

2. Med undantag av Tesla , så är knappast någon av de du nämnde några raketer dock snabbare än Zoe så klart. I stadstrafik fungerar de bra, men ute på landsvägen går det inte lika bra.

3. Elförbrukningen beror mycket på hastigheten också. Kör man en längre sträcka på motorväg är det inte realistiskt att räkna med mer än max 25 mil för de flesta elbilar idag. Det är för dåligt. Inte ens halva sträckan Malmö-Stockholm och drygt halva sträckan Göteborg- Stockholm innan laddning behövs.

4. Som sagt det förutsätter att elbilarna har betydligt bättre räckvidd om några år...
joel80 skrev:Jo.. Enligt rapporten som länkas här går det ännu fortare.. Men om inget drastiskt förbud (vilket jag inte tror inträffar förutom i stadskärnor) kommer fossilbilar säkert rulla på gatorna säkert 10 år efter 2025.

Jag tror vi kommer få se en skaplig minskning av ägande kostnaderna. Och det är inte staten som är förlorarna på det utan verkstäder och i viss mån handlare. Speciellt om vi får se en så kraftig nedgång som det räknas med i rapporten.

Nackdelarna för oss som användare blir då inte priset utan kanske tillgängligheten på t.ex verkstäder. Om elbilar inte behöver servas lika mycket och inte har massa delar som går sönder tappar dom ju rätt mycket.. Om det sen dessutom blir färre bilar kommer många kanske få slå igen.
Staten tar in enorma summer på skatter till bränsle idag, förutom fordonsskatten såklart. Vi pratar om flera 10-tals miljarder per år. Om det inte skall bli stora hål i budgeten , kommer pengarna garanteras att tas in på annat sätt när elbilarna tar över. Exempelvis via fordonsskatt, Accis vid köp av ny bil eller skatt på trafikförsäkringen. Tveksamt om ägarkostnaderna minskar i praktiken.
Staten brukar vara bra på att hitta nya skattemöjligheter.

Jag kan dock se ett problem för inte bara verkstäder utan även tillverkarna. Tillverkarna tjänar mycket pengar på eftermarknaden, exempelvis tillbehör och reservdelarna. Om reservdelskostnaden minskar kan det bli ett problem för tillverkarna, speciellt om det blir färre bilar.
Tar du med även hybriderna som inte är laddhybrider är det mkt vanligare med hybrider. Jag räknade bara laddhybrider. (dom andra går oftast Inte ens under gränsen för att anses som supermiljöbilar.)
Men även då verkar totala siffrorna fortfarande vara så att det är lite fler laddhybrider. Om det då kanske var april eller i mars så var det fler elbilar än laddhybrider. Elbilarna ökar lite fortare än laddhybriderna.

Du har inte provkört någon elbil va? De flesta av de nyare är rätt kvicka upp i över 100km/h. Funkar utmärkt att göra säkra omkörningar på landsväg. Nissan är inte jättesnabb men klart jämförbar med vanlig fossil i den storleken. BMW i3, Hyundai i3 och E-Golf är kvicka och väldigt roliga att köra. (jag har bara kört i3an och Tesla själv, men har koll på accelerationen på de andra också.. Det är en väldigt felaktig uppfattning om att dom skulle vara slöa och svåra att köra om med.)

Max 20-25mil I motorvägsfart är som du säger runt max vad de bilar som inte kostar miljonen klarar idag. Men snabbladdare finns på väldigt många sträckor today.
Många kör inte långresor speciellt ofta.. Och dom få resorna kanske det för de flesta kan funka att stanna 2ggr i 25 minuter än som tidigare kanske 1gång. Jag brukar inte köra Sthlm-Göteborg eller Malmö utan en liten rast.

Om några år får man nog bort den extra pausen också för de som tycker det är viktigt.
joel80 skrev:Tar du med även hybriderna som inte är laddhybrider är det mkt vanligare med hybrider. Jag räknade bara laddhybrider. (dom andra går oftast Inte ens under gränsen för att anses som supermiljöbilar.)
Men även då verkar totala siffrorna fortfarande vara så att det är lite fler laddhybrider. Om det då kanske var april eller i mars så var det fler elbilar än laddhybrider. Elbilarna ökar lite fortare än laddhybriderna.

Du har inte provkört någon elbil va? De flesta av de nyare är rätt kvicka upp i över 100km/h. Funkar utmärkt att göra säkra omkörningar på landsväg. Nissan är inte jättesnabb men klart jämförbar med vanlig fossil i den storleken. BMW i3, Hyundai i3 och E-Golf är kvicka och väldigt roliga att köra. (jag har bara kört i3an och Tesla själv, men har koll på accelerationen på de andra också.. Det är en väldigt felaktig uppfattning om att dom skulle vara slöa och svåra att köra om med.)

Max 20-25mil I motorvägsfart är som du säger runt max vad de bilar som inte kostar miljonen klarar idag. Men snabbladdare finns på väldigt många sträckor today.
Många kör inte långresor speciellt ofta.. Och dom få resorna kanske det för de flesta kan funka att stanna 2ggr i 25 minuter än som tidigare kanske 1gång. Jag brukar inte köra Sthlm-Göteborg eller Malmö utan en liten rast.

Om några år får man nog bort den extra pausen också för de som tycker det är viktigt.
Enligt BilSwedens uppgifter har det sålts fler laddhybrider varje enskild månad detta året än elbilar. Totalt under året är det betydligt fler laddhybrider än rena elbilar, mer än dubbelt så många.. Vet inte var du fått din uppgift från, men Bil Sweden är absolut mest trovärdig.

Som jag tidigare sagt har jag kört Renault Zoe, och den var inte överdrivet snabb. Har en bekant som har en Nissan Leaf och den går förvisso lite bättre. Dessa två modeller är tillsammans med Tesla de mest sålda elbilarna för närvarande . E-golf säljs obefintligt, BMW säls ju en del, tyvärr har jag inte provat den ännu.

När det gäller långresorna är det just flexibiliteten jag menar. Vid motorvägarna är det långt ifrån alla rastställen som har laddning, därför är det inte bra att behöva ladda så ofta.
Du har rätt.. typ. Jag försökte leta reda på var jag läst det jag skrev, men jag måste ha läst fel eller så har dom rättat det i efterhand. Totalt så levererades det 388 elbilar och 745 laddhybrider i April... (Då räknar jag i3:an som elbil då den körs som en elbil och har det som primär drivning... den har bara en 9l bensintank och har ingen motor som driver några hjul utan endast driver en generator.)

E-golfen har precis kommit igång att säljas (nya modellen med längre räckvidd.). Jag hoppas den får en liten skjuts av att få längre räckvidd (ca 300km offciellt.. så säg 20-25 i motorvägsfart då kanske...) det är nog en bra bil. :)
Ioniq har många beställningar men har prioriterat andra marknader före Sverige.. Dom hinner inte med efterfrågan.

Man får planera lite på låmgresor än så länge ja. Alltså kolla typ uppladdning.nu innan man åker för att se var man lämpligen kan stanna för paus och samtidigt ladda. Det blir fler och fler alternativ hela tiden så det börjar bli rätt problemfritt och vissa sträckor finns det nu rätt många valmöjligheter.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 61

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]