joel80 skrev:Dom räknar bl.a BMW i3 REX som laddhybrider fast det egentligen är en elbil med räckviddsförlängare. Räknar man med dem i elbilssiffrorna kommer man upp i ca 2.5% i år.
1. Ja, dom är förhållandevis dyra, men efter 40k premie och den besparing du gör de första 2-3 åren på bränsle gör att vissa modeller nu blir billigare sett till en treårsperiod.
2. Du valde såklart den av elbilarna som är slösat.
Kolla BMWs i3, Hyundai Ioniq eller E-golf.
3. Den är på väg upp. Senaste året har det gått runt 13-16mil till 25-35mil på nya elbilar i rimlig prisbild.
Det kommer öka ytterligare närmsta åren.. 2019 kommer det ut flera som lovar 40-50mil.
4. Jag väntar också.. Men då jag byter leasingbolaget 2019 ser jag inte nått annat än att det då blir elbil helt ut.
Vi är inne på tredje generationens elbilar nu.. Första var inte speciellt attraktiva.. Slöa... Dåligt räckvidd.. Svårt med värme. Det verkar vara ändrar hos de allra flesta nu.
2.5 % av 155206 st blir 3880 bilar. Jämför det med BilSwedens siffror på cirka 1800 st rena elbilar.. Även om du lägger till BMW i3 REX ( vilket kan diskuteras eftersom den de facto inte är en ren elbil) med drygt 100 st återstår nästan 2000 bilar. Hur får du ihop det ?
Det är snarare reallistiskt att räkna med max 1.5 % rena elbilar. Jämför det med totalen av El + Hybrider på runt 8 % som jag nämnde tidigare. Alltså de flesta väljer utan tvekan en hybridlösning än så länge. Långt ifrån hälften väljer en "ren" elbil så här långt.
1. Normalbilisten kör max 1500 mil per år. Om du realistiskt sparar max 10000 kr /år i bränslekostnad jämfört med om du kör exempelvis en Diesel blir det väldigt svårt att räkna hem på 3 år. Det krävs fler år, såvida det inte är en tjänstebil.
2. Med undantag av Tesla , så är knappast någon av de du nämnde några raketer dock snabbare än Zoe så klart. I stadstrafik fungerar de bra, men ute på landsvägen går det inte lika bra.
3. Elförbrukningen beror mycket på hastigheten också. Kör man en längre sträcka på motorväg är det inte realistiskt att räkna med mer än max 25 mil för de flesta elbilar idag. Det är för dåligt. Inte ens halva sträckan Malmö-Stockholm och drygt halva sträckan Göteborg- Stockholm innan laddning behövs.
4. Som sagt det förutsätter att elbilarna har betydligt bättre räckvidd om några år...