Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wickbom
Hej!
Surfade runt förut och letade efter annonser på XC90 manuell. Fanns knappt några utan alla var automat. Googlade och fann flertalet diskussioner om detta där utgångspunkten var att på en sån stor bil så behövdes en automatlåda för komforten, men flertalet menade att så inte var fallet utan att det var minst lika bra med manuell, om inte bättre då de med manuell drog betydligt mindre soppa. De lyfte fram XC90 D5 (tror jag) som exempel på detta och att man tjänade på att ha en manuell just på bränsleförbrukningen genom att välja manuell låda.

När jag nu söker på annonser igen så hittar jag kanske en manuell på 10 stycken bilar, så de verkar ju inte allt för vanliga.

Vad är era tankar om detta? Stämmer det som skrivits om den minskade bränsleförbrukningen? Är det verkligen ett så stort helvete att ratta en XC90 med manuell?
av andersuw
Säkert drar en XC90 manuell klart mindre än en XC90 automat. Hur stor skillnad du kan vänta dig får du ju en indikation på om du tittar på de officiella förbrukningssiffrorna för manuell respektive automatisk låda. Säkert kan du vänta dig minst lika stor skillnad i verkligheten, kanske lite större. Själv kan jag heller inte se att det skulle vara något större problem att köra just XC90 med manuell låda än att köra vilken annan manuellt växlad bil som helst. Förstår inte vad storleken på bilen har med växlandet att göra.

För egen del föredrar jag automat alla dagar i veckan och skulle aldrig köpa något annat. Men det är ju bara en personlig åsikt som du inte alls behöver ta någon hänsyn till.
av Wickbom
andersuw skrev:Säkert drar en XC90 manuell klart mindre än en XC90 automat. Hur stor skillnad du kan vänta dig får du ju en indikation på om du tittar på de officiella förbrukningssiffrorna för manuell respektive automatisk låda. Säkert kan du vänta dig minst lika stor skillnad i verkligheten, kanske lite större. Själv kan jag heller inte se att det skulle vara något större problem att köra just XC90 med manuell låda än att köra vilken annan manuellt växlad bil som helst. Förstår inte vad storleken på bilen har med växlandet att göra.

För egen del föredrar jag automat alla dagar i veckan och skulle aldrig köpa något annat. Men det är ju bara en personlig åsikt som du inte alls behöver ta någon hänsyn till.
Nej, alltså själva diskussionen om automat eller manuell känns så uttjatad nu så jag tänker inte lägga så stor vikt vid vad som är bäst. Där får ens egna preferenser duga. Däremot är det just det där om att det skulle vara osmidigt att ratta en xc90 med manuell växel som jag funderar över fortfarande.
av andersuw
Både bussar och lastbilar var ju tidigare manuellt växlade och jag har aldrig hört att det skulle givit upphov till större problem än i personbilar. Att de idag normalt är automatväxlade beror med all säkerhet på att man vill bespara föraren, som ju ibland kör rätt långa pass, den extra ansträngning som manuellt växlande innebär. Att en så stor del av XC90 är automatväxlade tror jag mest beror på att många av dem som dras till biltypen (stor SUV) också dras till automatlåda och att de i de flesta fall är rätt okänsliga för det faktum att automatlåda innebär att förbrukningen blir lite högre.

Om du för egen del trivs bra med manuell låda och uppskattar både det lägre inköpspris och den lägre förbrukning som den manuella lådan innebär är det väl bara att hugga till. För att minska oron för att välja fel kan du ju också provköra en XC90 med manuell låda och en annan med automat.
av MickeM
Efter att ha haft åtskilliga större terrängbilar (Range Rover Tex) kan jag säga att det går hur bra som helst med manuell.
Det handlar bara om att den typiske nybilsköparen till en XC90 vill ha all lyx och bekvämlighet.

Men just SUV som saknar lågväxel (vår Rav4 tex) kan en automatlåda till viss del kompensera för den avsaknaden.
Någon terrängbil är inte en XC90, eller vår Rav4 men man vill krypköra över sämre partier ibland, eller vända på en väg med mycket snö, och inte slira mycket på kopplingen. Rav4 är ganska låg på ettan och backen, men lågväxel eller automat har varit smidigt (just då).
Men för vardagskörande är det inga problem.
av rid54
Att manuella lådor gör att bilen drar mindre bränsle, kan vara sant. Det beror nog mest på förarens körstil och vilken typ av körning som bilen hamnar i. Den som förstår sig på "ekonomisk körning" kan nog pressa förbrukningssiffrorna på både manuell och automat. Att en "stor bil" blir jobbig med manuell är ju rent nys i min värld. Hittar du en bra manuell är det väl bara att köpa...
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]