Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

På min 940 -98 så aktiveras ABS systemet precis när man skall stanna helt, sista metern ungefär. Det vibrerar i pedalen och det blir inte mycket till broms. Detta oavsett väglag. Man kan även få det att aktiveras om man trampar väldigt lätt på pedalen i låg fart. Men trampar man lite hårdare så går det bara in det allra sista före ett helt stopp. Någon som vet vad det kan vara? Båda kransarna fram och en givare fram är nya.
Du kan ta ut felkoder på ABS-systemet på denna modell. Dock är det lite problem på modeller efter -95, men det går. Hade detta fel på min 745a när det var en givare som strulade. Det kan ärga i kontaktstyckena. Lyser varningslampan för ABS?? När lyser den i så fall? Den ska lysa när tändningen är på, men slocknar den när motorn startar? Tänds den efter ett tag??? Det kan "reagera" så när hjulen rullar olika fort, kanske. Eller rättare sagt, när styrdatorn "tror" att det rullar olika fort
Om ABS "går i", så tror det själv att det fungerar. Då lyser inte lampan och det finns antagligen inga felkoder.

Problemet är inte jättevanligt på 940, men brukar vara dåliga kransar. Nu har du ju bytt dem, så då får man fundera över om någon givare sitter monterad med felaktigt avstånd, eller störs på något annat sätt.

Givaren på bakaxeln och ledningarna där bör kollas. Enklaste sättet att få loss den är antagligen att ta bort hela locket, med givaren kvar. Eventuellt kan man kika lite genom oljepåfyllningspluggen först. Man kan mäta avståndet mellan givare och tänder där med ett bladmått – minns inte på rak arm vad det ska vara.

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]