Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cylmar
Hej,
Jag och frugan funderar på att köpa en begagnad XC90, nånstans runt 2013-2015.
Vi vill ha 4 hjulsdrift för att dra hästkärra/husvagn samt att de har 7 stolar är bra då vi har 3 ungar som bara blir större och större.

Min fundering är vilka årsmodeller skall man se upp med på XC90.
Läst att framvagnen krånglar på den också. Gäller det alla årsmodeller?
Några tips?
Mvh
Micke
Användarvisningsbild
av daSea
Om du håller dig till den sista generationen av gamla XC90, dvs MY12-14 så ska det inte vara några speciella krångligheter med dessa. De tidiga modellerna hade problem med för klena framvagnar (MY01 - ).

Komforten är bra och du åker säkert, men eftersom modellen kom redan 2001 så är den ganska omoder både till utseende och utrustning. Men om du ändå inte vill sitta och swipa på en padda när du kör så funkar den kanon. De sista bilarna av denna generation fanns bara som D3 FWD och D5 AWD, så det är den sistnämnda du ska ha (också vanligast).

Kör själv en MY12 och är nöjd. Har en fru, 3 små barn (5 år, 3 år och 7 månader) samt en hund som alla får plats. (jag och bebis fram, fru och 3-åring i andra stolsraden samt 5-åringen i tredje stolsraden, med hunden bredvid sig i bagaget).

Eftersom bilen i sig är så tung så behöver du ha utökad B-behörighet eller bättre körkort för att få dra annat än obromsad max 750 kg-kärra! Men det har du säkert redan koll på.

Lycka till!
Lycka till!
Användarvisningsbild
av johnnype
Mycket myter och förstå-sig-påare om detta.

Jag har en 10år äldre XC90 än vad du letar efter och har inte bytt något annat än ett hjullager som började låta. Har haft den i 3år nu och kört ca 2000mil/år med 5 barn och fullpackad för det mesta. Bensinare med automat är det också.

Men vad vet jag :D
av Schmoyoho
daSea skrev:Om du håller dig till den sista generationen av gamla XC90, dvs MY12-14 så ska det inte vara några speciella krångligheter med dessa. De tidiga modellerna hade problem med för klena framvagnar (MY01 - ).

Komforten är bra och du åker säkert, men eftersom modellen kom redan 2001 så är den ganska omoder både till utseende och utrustning. Men om du ändå inte vill sitta och swipa på en padda när du kör så funkar den kanon. De sista bilarna av denna generation fanns bara som D3 FWD och D5 AWD, så det är den sistnämnda du ska ha (också vanligast).
Modellen kom 2003 och det är konstruktionsmässigt samma framvagn på alla årsmodellerna eftersom de alla är byggda på samma plattform, P2.

Eftersom du funderar på så pass nya bilar som MY13-15 (om inte MY14 var sista?) så kan jag inte tänka mig det är några konstigheter. Fanns väl bara D5 kvar och efter >12 år kan man nog anse både drivlina och chassi vara beprövade.

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]