Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej!
Jag har en 944 FTT -94. Denna bils bromsar blir jag aldrig klok på.
Jag har bytt skivor, belägg, huvudbromscylinder och bromsrör bak. Men, efter ett antal luftningar så tar bromsen långt ner och känns inte distinkt på något sätt. Jag har kollat att de främre oken rör sig på sina glidbultar. Ingen fara.

Vad göra? Tips mottages tacksamt. Jag har luftat 4 gånger vid alla 4 hjul. Suck

Tack

Ove
av lokove
Nja, jag fyller ju på ny hela tiden så den är nog utbytt vid det här laget.

//Ove
Användarvisningsbild
av lennarte
lokove skrev:efter ett antal luftningar så tar bromsen långt ner och känns inte distinkt på något sätt
Det finns egentligen bara 3 saker det kan bero på.
1, Luft i systemet, men det borde det inte vara efter 4 luftningar. Du skriver att du bytt huvudcylinder, det är väldigt viktigt att det är ett spel (1 - 2 mm) mellan "pinnen" i servon (en "klick" fett vid montering) och kolven i huvudcylindern. Annars fungerar den inte riktigt.
2, Fastrostade kolvar i något bromsok så att bromsskivan "böjer sig" när du bromsar. Du skrivet att det är glidpinnar fram som funkar, hur är det bak?? Där sitter väl ok med 2 kolvar även på 940. Går det att trycka i alla kolvar hyfsat enkelt?
3, Bromsslangarna har "gett upp". När dom blir gamla så "släpper" innehållet i slangarna och dom blir "svampiga" och det kan bli "bulor" på dom när det blir tryck
av lokove
Tack Lennart!
Jag har ju bytt skivor och belägg runt om. Inga kolvar verkar sitta fast. Vad som förbryllar mig är att bromskivorna inte "skruvas fast" utan ligger klämd mellan nav och fälg.

//Ove
av NilsO
Så är det normalt på alla bilar med skivbromsar. Det finns ju iofs ett "styrstift" med den dubbla funktionen att hålla skivan på plats vid montering av hjulet, och att få fälgen i rätt läge.
av lokove
Tack för era svar!
Det lutar nog åt att verkstaden får lufta systemet. Först ska jag byta bromsslangarna fram.

Tack

//Ove

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]