Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amatörmek
Tack för hjälpen och era rekommendationer.

Hade jag inte tagit ut axeln ur lådan hade jag inte klarat av det. Det har tagit mig sex timmar att få ihop knuten, men nu är allt som det skall.

Jag skulle behöva några rekommendationer på hur jag skall göra för att inte råkar dra isär knuten igen då jag monterar tillbaka den på plats i bilen.
Borde det inte fungera att jag håller ihop de båda knutarna genom att linda en grövre ståltråd mellan botten på koppen vid den inre knuten till någon lämplig plats, där jag inte har sönder damasken på den yttre knuten, eller måste jag kunna dra isär den inre knuten något för att få dit fjäderben och kulled igen.

I vilken ordning skulle ni montera tillbaka axeln, med tanke på den inre knuten. Skall det gå att böja ner länkarmen så mycket att jag får i kulledens bult efter att jag satt axeln i hjulspindel och fjäderbenet på plats, eller skall jag först sätta ihop kulleden med länkarmen?
?:-/
av MickeM
Jag har alltid delat fjäderbenet med de två skruvarna ovan navet, och dragit fram drivaxeln med framåtböjt hjulnav.
Aldrig släppt spindelleden för detta. Bromsoket måste loss, pga bromsslangen.
av Amatörmek
Har jag förstå rätt?
Jag sätter först fast spindelleden i länkarmen, sedan sätter jag axeln i navet och till sist sätter jag fjäderbenet på plats. När jag tidigare råkade dra isär den inre knuten, var nog då jag skulle sätta dit fjäderbenet. Det jag då gjorde fel var nog att jag hade benet på sidan om och försökte får det på plats efter att jag satt in axeln i navet. Jag vill minnas att benet var i vägen så att jag inte fick in axeln.

Det är väl bara att försöka, men det får bli imorgon.
Jag kom just på något annat jag skulle fråga om. Hur släcker jag ner meddelandet att bilen skall servas?

I den förra tråden skrev du om fettet. Jag fyllde på så mycket fett jag kunde efter att jag fått i kulor, hållare och nav i koppen. Det var nästan en hel tub. Jag hoppas det räcker.
Senast redigerad av 1 Amatörmek, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Amatörmek skrev:Har jag förstå rätt?
Jag sätter först fast spindelleden i länkarmen, sedan sätter jag axeln i navet och till sist sätter jag fjäderbenet på plats. När jag tidigare råkade dra isär den inre knuten, var nog då jag skulle sätta dit fjäderbenet. Det jag då gjorde fel var nog att jag hade benet på sidan om och försökte får det på plats efter att jag satt in axeln i navet. Jag vill minnas att benet var i vägen så att jag inte fick in axeln.

Det är väl bara att försöka, men det får bli imorgon.
Jag kom just på något annat jag skulle fråga om. Hur släcker jag ner meddelandet att bilen skall servas?
Jag har alltid gjort som jag skrev ovan, och monterat i omvänd ordning.
Det är lättare att övervinna länkarmsbussningarnas lyftkraft med hjulnavet monterat.
Med navet framåtböjt går drivknuten i, när den sitter i växellådan.

Servicevarningen släcker du med att hålla trippnollställningen intryckt, och vrid sen på tändningen. Släpp efter nån sekund.
Det står i instruktionsboken annars....

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]