Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Försvinner kylarvätska, förra ägaren sa stenhårt att det är vattenpumpen. Fyllde upp fullt i behållaren, tog av kåpan för kamrem osv. Lät bilen gå varm, höll koll på temp via Tourge appen, syns ingenting vid vattenpumpen, körde runt försiktigt i 45min i kvarteret. Är ingen avgasrök alls, för det misstänker man ju. Stängde av bilen, så gick nivån upp en bit, men dagen efter var det ca 0,5L lägre nivå i behållaren.

Kan det läcka via vattenpumpen men att det ångar bort innan det syns? Ska byta locket med på ren chans idag med, känns som för mycket för att det ska läcka genom locket till expansionskärlet.
Senast redigerad av 1 2ägaren, redigerad totalt 0 gånger.
Ser ingenting på oljan. Kollade under kylaren nu med borttagen hasplast men det är snustorrt. Bytte till nytt lock på expansionskärlet, och då steg nivån i expansionskärlet vid varm motor istället för att sjunka som det gjorde innan. Samt att övre kylarslangen är hård istället för mjuk när bilen stått en stund efter körning. Vet ej vad jag ska tro av det?
Läst att det finns spårmedel att hälla i och sen lysa med UV-lampa, kanske kan vara något att testa?

Själv haft ett läckage och det var lyckligtvis bara slangklämman till temphuset som satt aningens löst. Såg ut som vattenpumpen först för det dunstade ovanför och rann ner dolt under huset.
2ägaren skrev:Men det ryker ingen vit rök, inget kladd i oljan, luktar ingenting i expansionskärlet. Blir tokig.
Har du kollat innuti bilen under mattan?
Läckage på värmeelementet är väl inte helt ovanligt, även om det var vanligare på S/V70I
Långskott men jag skulle göra några saker.
1. Åk till en verkstad och be dom mäta i exapnsionskärlet om det finns avgaser.
2. Min syrras 9-3 1.9TID hade samma bekymmer som du och då hade motorn tryckt in allt vatten i IC eftersom topplockspackningen var kass. Så lossa slangen till IC och se om det kommer vatten.

Synliga läckor brukar ju ge vita spår efter sig så mitt tips är nog att vattnet förångas upp dvs kommer in i motorn. Ett komp-test på dieslar är inte alltid tillförlitliga tydligen annars brukar man ju göra det på bensinare för att se om det läcker från någon cylinder.
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]