Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kommer absolut att ha nytta av avläsaren senare då jag absolut kommer åka Volvo lång tid framöver.

Jo jag fick felmeddelande om larm service erfordras precis efter ett oljebyte. Så jag tänkte kolla vad det är som felar.
Sphinx skrev:Jag kommer absolut att ha nytta av avläsaren senare då jag absolut kommer åka Volvo lång tid framöver.

Jo jag fick felmeddelande om larm service erfordras precis efter ett oljebyte. Så jag tänkte kolla vad det är som felar.
Konstigt.
Jag har Biltemas Volvoläsare, och har fått fram larmfelkoder på en bekants V70N. En 2002 tror jag det var.
Sphinx skrev:Jag kommer absolut att ha nytta av avläsaren senare då jag absolut kommer åka Volvo lång tid framöver.

Du borde då rimligen ha hittat felkod UEM-0004. MickeM som har samma läsare kan säkert ge närmare information om hur man använder den. Borde rimligen vara mer eller mindre självinstruerande så att läsaren talar om för dig vad du har att välja på så snart du ansluter den till OBD-uttaget. I alla fall funkar min gamla BSR PPC diagnos på det sättet.

I vart fall är det med stor sannolikhet reservbatteriet i sirenen som spökar. Detta reservbatteri, som sitter där för att en tjuv inte skall kunna tysta larmet genom att bara knipsa kablarna till sirenen, går så småningom sönder. Elektrolyten läcker ut och förstör i värsta fall kretskortet eller ser i vart fall till att det inte funkar som det skall innan elektrolyten rensas bort. Alla bilar i P2-serien drabbas av detta problem förr eller senare. Frågan är inte om det händer utan bara när, vilket kan variera något från en bil till en annan. Larmsirenen i min 02:a har börjat trilskas nu i vår och jag startade då en tråd om saken där du kan hitta närmare information om det hela:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &p=1171088
Vill man ha en felkodsläsare utan att behöva släpa med sig datorn, är en icarsoft ett bra alternativ.

Den senaste tar volvo upp till 2016 och klarar av att läsa alla moduler har en del andra funktioner ochså

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Sphinx skrev:Var det bara att plugga in den? Ingenting speciellt att tänka på?

Biltemas Felkosläsare för Volvo:
Du pluggar in den, väljer "Volvo-diagnos". E-OBD finns också som val, och är universal för endast motorns koder. Funkar på alla 2001 och nyare.

I Volvo-läget får du sen välja mellan Volvomodell före, eller efter 2005.

Sen letar den efter alla teoretiskt möjliga databoxar. Det tar en minut eller så.
Sen spaltar den upp felkoderna med tex: ECM 0098 kamaxelgivare (100% påhittad felkod. Ingen fakta)

Jag har sett felkod i Larmet , men minns inte koden.
Jag tog bort felkoder i Dieselvärmaren på en 2006 XC90, och den fungerade igen. (För många tändförsök. Minns ej koden)

Det finns en översättningstabell för alla styrboxförkortningar. Tex ECM= Engine Controll Module.

Man kan inte kolla en databox i taget.
Man kan inte radera en databox i taget.
Man kan inte se värden från tex ABS sensorer.
Man kan inte återställa för elektrisk handbroms

Man kan se alla felkoder från alla databoxar 2001-2008. (Kanske tidigare, tex senare S/V70I men ej testat.)
Ma kan radera alla felkoder i alla styrboxar på 2001-2008.
Man läsa Volvospecifika Motorkoder på Volvo tom 2010.

Man kan se värden från motorns givare i realtid i E-OBD läget
Man kan släcka servicelampan, men tyvärr inte ändra miltalet. (Skulle vilja ha 1500)
Man kan se när felkoderna raderades senast, (antal kallstarter) och annat E-OBD standard.

Jag tycker den är smidig, och har den alltid i bilen, och naturligtvis med mig om jag tittar på ett ev bilköp.
Den skvallrar ju om dolda fel, som tex sätesvärmare, eller värre, och en anledning till misstänksamhet är ju om felkodrna raderades för en kallstart sen, typ.
Då döljs ju något.

Men VIDA/DICE kan så mycket mer, och jag kan köpa en om det dyker upp någon inkl dator billigt.
Jag haren laptop från sen jura-period med Win Vista, (för mitt VCDS) och den lirar inte med VIDA.
Virituellt i win 10 och annat är över min kunskap, och en 5000kr dator för enkom detta är för mycket....
Kör endast surfplatta i dagsläget.
Sphinx skrev:Vart sitter reservbatteriet? Kan man plocka bort det för att få bort felmeddelandet?
Reservbatteriet sitter där jag sade: I larmsirenen. Den sitter i sin tur strax framför höger framhjul. Man kan komma åt den efter att delvis ha demonterat innerskärmen. Det går att såga sönder sirenen och ta bort eller ersätta det trasiga batteriet. Men det är långt ifrån säkert att det räcker för att få ordning på sirenen. Kretskortet bör tvättas rent från den elektrolyt som läckt ut från det trasiga batteriet men i värsta fall har elektrolyten redan förstört kretskortet så att rengöring inte räcker för att få ordning på det.

Som sagt: Se tråden jag redan länkade till för ytterligare info om detta problem. Sök också på forumet eftersom det finns fler trådar i ämnet.
Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]