Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slippy
Stockholm-Leksand ToR + lite körning i själva leksands närområden under påsken.

ca 60mil körda snitt 0,79l/mil med min 2,4 140hk Automat. Det duger för mig.
Användarvisningsbild
av SE6M
Snitt 0,72 upp mot 0,79 ligger jag hittills på med min S80 MY-00 140hk samt automatlåda.
Under landsvägskörning ligger momentanförbrukningen i hastigheten 90 km/h mellan 0,5 och 0,6, men det minsta man får gasa på lite så sticker förbrukningen iväg.
Men bara att hålla farten uppe och vägen är jämn, så går S80'n ganska billigt. Start och acceleration gör inte gott för förbrukningen... :cry:
Användarvisningsbild
av Zilv
alltså fattar inte hur ni lyckas , en annan har medel förbrukning på 11.4 och då åker jag som jag känner för det .
alltså nästa jämt för fort , köper ju inte bil med stor motor och slö åker.
=P
av TurboMecca
Kul tråd!
Körde Stockholm-Västervik tur & retur (+ lite stadskörning i Västervik) på 0,875l/mil i snitt (både enligt färddatorn & uträkning vid tankning). Bilen var lastad med hela familjen (2vuxna+2barn) inklusive packning. Höll laglig hastighet hela tiden med 95 i tanken och lufttryck på 2,8bar fram & 3,0bar bak (max enligt Volvos infolapp på tankluckan).
Körde sedan med släp (öppet med 2 motorcyklar), full packning (framfällt baksäte) Norrtälje-Karlskoga tur & retur i laglig hastighet, men med Shell V-power (99 oktan) i tanken. Då hoppade förbrukningen upp till 1,03l/mil, men då var det med lite mindre eco-driving i sinnet.
av di98svpa
Har en sprillans ny V70 Classic 08, 170hk. Den drar blandad körning 0.95 om jag kör lugnt, tycker det e lite mycket efter att ha ägt en Saab 9-5 170hk.

Går förbrukningen ner något när man "kört in" bilen?
Användarvisningsbild
av Loner
di98svpa skrev: Går förbrukningen ner något när man "kört in" bilen?
Ja den brukar gå ner när man "kört in" bilöen några 100-tals mil.

Förde nyss in 3 tankkvitton i min liggare, ligger på 0,98 i snitt på min 2.4T

/L
Användarvisningsbild
av Bosa
Två pers i bilen plus packning samt en hund och en hundbur som tur upp 60% av bagaget.

Tankade samt nollställde tripp samt färddator i Sveg. Sen blev det Sveg till Örbyhus(0,68 enligt färddatorn och runt 35 mil) och sedan från Örbyhus till Uppsala(4,5 mil tror jag) samt lite körning i Uppsala för att sedan åka tillbaka till Örbyhus och dagen efter åter till Sveg där det tankades. Hastigheten var cirka 5 över lagligt och farthållaren användes mest hela tiden. Förbrukningen för denna tur blev 0,72 uträknat utifrån antal mil och liter så ej via färddatorn, färddatorn visade 0,74. Helt ok tycker jag, funderar på att testa med lite eco driving på nån längre tur för att se vad man kan komma ner i. :)
Användarvisningsbild
av SE6M
Inte illa Bosa !

Det går nog att reducera några centiliter till om man kör medvetet försiktigt...

Lycka till !

/Mats
av Bjoerne
di98svpa skrev:Har en sprillans ny V70 Classic 08, 170hk. Den drar blandad körning 0.95 om jag kör lugnt, tycker det e lite mycket efter att ha ägt en Saab 9-5 170hk.

Går förbrukningen ner något när man "kört in" bilen?
Lustigt, jag har också en Classic MY08 170hk. Har precis samma förbrukning som dig just nu (0,95 blandat). Har bara kört ca 75 mil ännu. Detta enligt färddatorn.
Men det brukar ju gå ner en bit efter ett tag som sagt.
av hasseklas
0.79 med sommardäck
0.85 med vinterdäck
v70 -05 snikmodell manuell

Jag nollställer endast mätaren vid däcksbyte ooch jag har märkt att initialt vid service går förbrukningen upp ett par tiondelar för att sedan gå ned lägre än förut. Nån som känner igen det? Inkörning av ny olja?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Plåt till S70.

Nån som vet var jag kan få tag i en ba[…]

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]