Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoaSilver
Hej! Jag har plötsligt fått ett mekaniskt skrammel under bilen. Det märks tydligast när jag accelerera eller minskar farten. Främst på smalare och ojämn väg. På motorvägsfart över 100 km/h och konstant varvtal över 2000 varv hörs ingenting. Ljudet är ett metalliskt ljud med ganska hög frekvens, som en plåt som skramlar. Har faktist gått i genom reservhjulsbaljan så inget ligger där och skramlar.

- Har kollat att alla plåtar under sitter fast.
- Har svårt att tro att det är vinkelväxeln, men det kanske någon har erfarenhet av hur en trasig sådan låter. Bilen driver i alla fall på alla fyra hjul.
- Har inte kunnat kolla motorfästet under och baktill på motorn, men det borde väl vara ett dovare ljud om det var trasat, eller?
- Alla infästningar av avgassystemet är ok.

Finns det någon som har en idé om vad det kan vara eller var jag ska leta?
av Xanthopteryx
JoaSilver skrev:Hej! Jag har plötsligt fått ett mekaniskt skrammel under bilen. Det märks tydligast när jag accelerera eller minskar farten. Främst på smalare och ojämn väg. På motorvägsfart över 100 km/h och konstant varvtal över 2000 varv hörs ingenting. Ljudet är ett metalliskt ljud med ganska hög frekvens, som en plåt som skramlar. Har faktist gått i genom reservhjulsbaljan så inget ligger där och skramlar.

- Har kollat att alla plåtar under sitter fast.
- Har svårt att tro att det är vinkelväxeln, men det kanske någon har erfarenhet av hur en trasig sådan låter. Bilen driver i alla fall på alla fyra hjul.
- Har inte kunnat kolla motorfästet under och baktill på motorn, men det borde väl vara ett dovare ljud om det var trasat, eller?
- Alla infästningar av avgassystemet är ok.

Finns det någon som har en idé om vad det kan vara eller var jag ska leta?
Jag hade rassel på en tidigare Mazda och där var det skyddsplåten/skyddsnätet runt katalysatorn som börjat rosta sönder så den låg och skavde ibland. Syntes inte jättelätt men när man började peta där så föll det loss bitar. :-p
av andersuw
Skulle också tippa på något som har med avgassystemet att göra. Det behöver ju som sagt inte handla om att hela systemet sitter löst utan skramlet kan vara mer eller mindre internt. Det kan också uppstå resonansvibrationer till följd av exempelvis åldersförändringar i avgassystemet eller dess fästen. Hade ett sådant problem på min 745:a.

Är problemet värmerelaterat (mer eller mindre uttalat ljud beroende på hur varm motorn är)? Resonansljud från avgassystemet beror ofta på hur varmt systemet är.

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]