Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
Mwi skrev:
Lövet skrev:
Schmoyoho skrev:Inget som är definitivt enligt artikeln, bör tilläggas. Men även fast jag tycker det känns välkommet så känns det väl lite väl drastiskt? Lika drastiskt som att uteslutande tillverka 4-cyl. Går det inte att erbjuda dieslar, ungefär som att man hade kunnat erbjuda en 6-cyl motor? Eller handlar det om att ett märkes hela utbudet ska klara medelutsläppsgränsen, dvs tillverkar man en modell med en V8 så måste det balanseras med en snål modell/motor också?
Det handlar mera om att Volvo inte har råd att utveckla konkurrenskraftiga motorer i alla segment. Därför har man fått välja ett segment, det man tror ger möjlighet att tillfredsställa flest % kunder. I Volvos fall blev det 4-cyl bensin ibland tillsammans med el.
Det finns ju krav på biltillverkarna inom EU på en genomsnittlig utsläppsnivå på bilarna som tillverkaren säljer, volymen för Volvo är stora bilar och då finns det inte plats för också stora motorer med 6 eller 8 cylindrar. Exempelvis VAG som som säljer ganska många VW Polo har ju möjligheten att att sälja några Lamborghini eller Bentley och ändå få ett bra snittutsläpp som tillverkare. Och att tillverka en bil med en fyrcylindrig motor ger större möjligheter att få en krocksäker bil, och där är Volvo nummer 1. Men att utveckla en fyrcylindrig bil med bra prestanda och låga utsläpp samt bra/komfortabla egenskaper är inte billigt, så jag tror inte det är en ekonomisk fråga för Volvo.
Vaa ... hur kan antalet cylindrar i en bil ha med krocksäkerheten att göra. ?:-/
av Mwi
SRT skrev:Vaa ... hur kan antalet cylindrar i en bil ha med krocksäkerheten att göra. ?:-/
Ganska enkelt om du ser motorn som stor klump metall som inte ger efter vid en krock som de olika krockabsorbenterna gör, stor motor = stor klump i fronten som skall ta vägen någonstans vid krocken, om bilen har en liten motor = liten klump som skall ta vägen någonstans vid krocken. Och om man som Volvo bara konstruerar bilen för små motorer så finns det plats för fler krockabsorbenter, hade de konstruerat karossen för större motorer så hade man tvingats att kompromissa för man har inte olika karosser till samma modell bara för man byter motor.
Men nya BMW 540i med 6 cylindrar har topp resultat i IIHS krocktest som är lite tuffar än Euro NCAP.
http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicl ... door-sedan
av Mwi
joel80 skrev:Mja.. Säg 30 mil.. (2019 då jag byter till elbil) Då kommer ni ikapp då jag får ägna en halvtimme åt rekreation under tiden bilen laddar.. Men hur ofta kör man egentligen 30mil utan att vilja/kunna ta ett stopp?
2023 ligger de flesta elbilar nog kring 50mils räckvidd..
När jag är på tjänsteresa så är första stoppet efter 55 mil för då är jag hungrig och kissnödig det tar 25 minuter, nästa stopp blir efter 95 mil vid hotellet och där brukar jag tanka även om det finns 20 mil kvar i tanken :D V70 D4 VEA automat brukar gå att köra 115 mil utan att tanka. Även semesterresorna brukar bli minst 30 mil utan stopp, frun och hunden sover och barnen spelar eller tittar på film så det rullar på rätt bra utan stopp.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja du har nog ett relativt ovanligt körmönster och kommer att antingen få öka på med en 20min rast och kanske en 10-15min till på dina resor eller köpa en dyrare bil när det kommer alternativ med rejäla batteripack. Det är ju rimligt att tro att man framöver kommer kunna välja storlek på batteripack så att det ska funka skapligt bra även för de som ofta kör långt.
Många av Teslaförarna på teslaclubsweden.se verkar vara resande i jobbet och där funkar det rätt bra för de flesta.
Att efter ca 30mil stanna 20min och om man nu inte behöver kissa eller äta kunna kolla mailen eller ringa några samtal verkar inte vara något ägarna ser problematiskt. Den tiden sparar dom igen sen på att slippa åka o tanka under "normala" förhållanden. (kan man få 30 nya mil varje natt blir det för de flesta väldigt sällan det behövs snabbladdas extra under dagen.)

Jag kan tänka mig nått extra stopp på mina långresor om jag slipper gegga med pump då o då i vardagskörningen.
Jag behöver ca 25 mils räckvidd för att det ska vara smärtfritt med mina resor över dagen mellan Gävle - Stockholm. Oftast kan jag då ladda när jag står parkerad under dagen och då slippa snabbladdning på väg hem.. Om jag nån enstaka gång för stå 10-15min i Uppsala kan jag ta det. Speciellt om man slipper ett par tusen i månaden i dieselkostnad. :)
Användarvisningsbild
av EjS
Mwi skrev:
SRT skrev:Vaa ... hur kan antalet cylindrar i en bil ha med krocksäkerheten att göra. ?:-/
Ganska enkelt om du ser motorn som stor klump metall som inte ger efter vid en krock som de olika krockabsorbenterna gör, stor motor = stor klump i fronten som skall ta vägen någonstans vid krocken, om bilen har en liten motor = liten klump som skall ta vägen någonstans vid krocken. Och om man som Volvo bara konstruerar bilen för små motorer så finns det plats för fler krockabsorbenter, hade de konstruerat karossen för större motorer så hade man tvingats att kompromissa för man har inte olika karosser till samma modell bara för man byter motor.
Men nya BMW 540i med 6 cylindrar har topp resultat i IIHS krocktest som är lite tuffar än Euro NCAP.
http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicl ... door-sedan
Beror ju lite på hur man ser det. Trenden är ju att nya bilar blir lättare och när de krockar med tyngre bilar är det den lätta bilen som tar smällen och får störst deceleration. Euro NCAP gör ju krock i en betongvägg som inte flyttar på sig. Väldigt ovanligt i trafik.

Jag sittar helst i den tyngre bilen oavsett om den har elmotor eller 12 cylindrar.

Det fanns ju bilder från en krock mellan nya XC90 och en Dodge RAM i usa. RAM klarade sig minst lika bra som Volvon.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Lövet
EuroNCAP krockar i eftergivlig metall och har alltid gjort. Inte betong.
Användarvisningsbild
av joel80
Och vill du ha tyngd är nog elbilen den perfekta.. ;) Dels har du väldigt liten motor och alltså bra med krock zoner i front.. Sen har du låg tyngdpunkt och hög vikt.
Användarvisningsbild
av EjS
Lövet skrev:EuroNCAP krockar i eftergivlig metall och har alltid gjort. Inte betong.
Visst men det blir altid full stopp.

De ska göra som Volvo och krocka bilarne ihop. Då ska du se andra betyg när en range rover krockar med en V40 D2.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Lövet
Vikten har enbart betydelse om du krockar med en annan bil. Ett berg eller träd vet inte vad bilen väger. Där är vikten bara en nackdel när du sitter i din häst och vagn (läs Dodge Ram).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar