- lör 20 maj 2017, 17:34
#1174216
Mwi skrev:Vaa ... hur kan antalet cylindrar i en bil ha med krocksäkerheten att göra. ?:-/Lövet skrev:Det finns ju krav på biltillverkarna inom EU på en genomsnittlig utsläppsnivå på bilarna som tillverkaren säljer, volymen för Volvo är stora bilar och då finns det inte plats för också stora motorer med 6 eller 8 cylindrar. Exempelvis VAG som som säljer ganska många VW Polo har ju möjligheten att att sälja några Lamborghini eller Bentley och ändå få ett bra snittutsläpp som tillverkare. Och att tillverka en bil med en fyrcylindrig motor ger större möjligheter att få en krocksäker bil, och där är Volvo nummer 1. Men att utveckla en fyrcylindrig bil med bra prestanda och låga utsläpp samt bra/komfortabla egenskaper är inte billigt, så jag tror inte det är en ekonomisk fråga för Volvo.Schmoyoho skrev:Inget som är definitivt enligt artikeln, bör tilläggas. Men även fast jag tycker det känns välkommet så känns det väl lite väl drastiskt? Lika drastiskt som att uteslutande tillverka 4-cyl. Går det inte att erbjuda dieslar, ungefär som att man hade kunnat erbjuda en 6-cyl motor? Eller handlar det om att ett märkes hela utbudet ska klara medelutsläppsgränsen, dvs tillverkar man en modell med en V8 så måste det balanseras med en snål modell/motor också?Det handlar mera om att Volvo inte har råd att utveckla konkurrenskraftiga motorer i alla segment. Därför har man fått välja ett segment, det man tror ger möjlighet att tillfredsställa flest % kunder. I Volvos fall blev det 4-cyl bensin ibland tillsammans med el.
S80 2.5T BSR - Suzuki Hayabusa - Honda Blackbird