Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ghorille
Min kompressor till ac(ecc)funkar bra i 5 min,sen kommer det bara uteluft,ingen kyla,jag har fyllt på kylmedel,på en verkstad,det gjorde ingen nytta,den läcker inte, dom trodde att magneten lägger av.Kan man fixa det själv,tror ni?
Det är en volvo v70-05 bensin.
av Xanthopteryx
Ghorille skrev:Min kompressor till ac(ecc)funkar bra i 5 min,sen kommer det bara uteluft,ingen kyla,jag har fyllt på kylmedel,på en verkstad,det gjorde ingen nytta,den läcker inte, dom trodde att magneten lägger av.Kan man fixa det själv,tror ni?
Det är en volvo v70-05 bensin.
Kan det vara att den fryser?
Se långt ner på denna sida som exempel ("Kategori 3")

http://fam-bjork.se/citroen/AC/gds1.html
av dieselkenneth
Troligast är det magnetkopplingen. Vid frysning kommer oftast felet efter 20-30 minuter pga att kompressorn går hela tiden och evapatorn (stavning?) fryser ihop. Det stryper även uteluften och det blir olidligt varmt och kvavt.
av Xanthopteryx
dieselkenneth skrev:Troligast är det magnetkopplingen. Vid frysning kommer oftast felet efter 20-30 minuter pga att kompressorn går hela tiden och evapatorn (stavning?) fryser ihop. Det stryper även uteluften och det blir olidligt varmt och kvavt.
Det kan frysa i ledningarna om det kommit in fukt och om torkfiltret är trött.
av MickeM
Xanthopteryx skrev:
dieselkenneth skrev:Troligast är det magnetkopplingen. Vid frysning kommer oftast felet efter 20-30 minuter pga att kompressorn går hela tiden och evapatorn (stavning?) fryser ihop. Det stryper även uteluften och det blir olidligt varmt och kvavt.
Det kan frysa i ledningarna om det kommit in fukt och om torkfiltret är trött.
Säkerligen kan det frysa, men knappast efter 5min.

Det allra vanligaste är som sagt för stort spel i magnetkopplingen.
Är det 1mm eller större kommer problemen.

Den går att shimsa om själv för den händige med en kostnad på 0kr, eller så finns ac-firmor som utför det.
Jag tror volvo bara byter kompressor.
Man behöver INTE byta kompressor för att minska magnetkopplingens spel, om inga andra fel finns.
Hävdas det, åker du någon annanstans.

För lite köldmedia ger snarare symptomen "funkar dåligt i början, och hyffsad efter några min", eller inte alls.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kanske låter konstigt men kan ha haft liknande problem då givaren i kupén blivit igensatt av damm, hår och sådant. Tar i vilket fall bara minuter att rengöra. Då blåste ecc ok i början men avtog sedan för att "småfisa" ut lite, lite kyla
av MickeM
Micce1980 skrev:Kanske låter konstigt men kan ha haft liknande problem då givaren i kupén blivit igensatt av damm, hår och sådant. Tar i vilket fall bara minuter att rengöra. Då blåste ecc ok i början men avtog sedan för att "småfisa" ut lite, lite kyla
Så kan det vara, men peta med något inte i det hålet!!!
Kupegivaren är mycket mycket skör och sitter strax bakom lilla gallret i ecc-panelen.
Blåsa lätt med ett sugrör eller nått mycket försiktigt kanske, men då kommer skiten ner till aspireringsfläkten.
Rengöring görs medelst att demontera ecc-enheten och ta bort aspireringsfläkten på baksidan, och plocka ut skräpet bakåt mycket försiktigt.
Aldrig genom gallret.
Inget svårt jobb.
av Xanthopteryx
MickeM skrev:
Micce1980 skrev:Kanske låter konstigt men kan ha haft liknande problem då givaren i kupén blivit igensatt av damm, hår och sådant. Tar i vilket fall bara minuter att rengöra. Då blåste ecc ok i början men avtog sedan för att "småfisa" ut lite, lite kyla
Så kan det vara, men peta med något inte i det hålet!!!
Kupegivaren är mycket mycket skör och sitter strax bakom lilla gallret i ecc-panelen.
Blåsa lätt med ett sugrör eller nått mycket försiktigt kanske, men då kommer skiten ner till aspireringsfläkten.
Rengöring görs medelst att demontera ecc-enheten och ta bort aspireringsfläkten på baksidan, och plocka ut skräpet bakåt mycket försiktigt.
Aldrig genom gallret.
Inget svårt jobb.
Aha, är det en speciell fläkt för detta? Är det så på alla modernare Volvos?
På min förra Mazda så var det samma som huvudfläkten för att blåsa in luft i kupén.

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]