joel80 skrev:Inte förutsättningar? Skojar du? Någon är väl större delen av världen elektrifierad? Sen att det i hälften av världen än så länge inte skulle vara en vinst miljömässigt med elbil p.g.a att man bränner olja för el är en annan sak.
I Sverige exporterar vi mer överskottsel än vad som skulle behövas för hela bil och lastbilsflottan i Sverige.
Även om all nybilsförsäljning idag byttes till elbilar skulle det ta 10-15 år innan större delen av fordonaparken var utbytt. Lång tid att ställa om på...
Hybriderna är en parantes. Tror det är slut på det till 2025.
Att det även blir privatbilisternas val är väl rätt självklart när bilpriset kommer vara detsamma eller mindre och driften blir betydligt billigare... Elbilen kommer inte vinna p.g.a miljöskäl eller politisk styrning. Den vinner p.g.a att den är billigare och överlägsen bilen med fossilmotorn. (med är menar jag alltså kommer att vara.. Innan 2025.)
Problemet är inte att vi har el i sverige. Problemet är att det dels produceras mest el norrut och det är redan flaskhalsar för elen söderöver (vilket sakta åtgärdas, men samhället kräver ständigt mera el). Dessutom saknas infrastruktur för effektiv laddning. Låt bara ta en så enkel sak som där vi bor nu: Finns inte tillgång till att ladda bilen.
Om jag är på längre resa behövs snabbladdning på vägen.
Om jag är vid sommarstugan behövs infrastrukturförstärkning då elnätet är för klent för att alla där skall kunna ladda sina bilar samtidigt (långa klena ledningar till många sommarstugor).
Dessutom skulle vi behöva säkra upp från våra nuvarande 16A som under den kalla delen av året precis räcker till att värma hus och vatten e.t.c. när vi är där. Då kör vi ändå på enfasvarmvattenberedare (när vi tidigare hade en mindre, trefas, körde vi med effektvakt för att inte smälta säkringarna när man behövde värma på huset vid ankomst)
Det är med andra ord MÅNGA flaskhalsar som måste lösas för att kunna elektrifiera hela sveriges bilflottor.
Dessutom är frågan hur elbilarna klarar norrlandsklimatet. Det är ju lite småkärvt när temperaturen kryper nedåt -40 till -45 grader C.
Långa avstånd och småkyligt (läs: svinkallt) innebär ju flera problem. Bara att värma kupén är ju problem även med en förbränningsmotor i sådana lägen. Går åt hiskeliga mängder energi, särskilt när man räknar med avkylningen när man sedan åker.
Men vi kommer helt klart ha en hyfsat stor elbilsflotta, det tror jag. Men långt ifrån 100%. Inte ens 50% tror jag.