Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enligt artikel i aftonbladet så kommer Volvo på sikt stoppa vidareutvecklingen av dieselmotorerna.
Undrar hur det kommer påverka eventuella andrahandsvärden på bilarna som folk köper nu?

http://www.aftonbladet.se/bil/a/4p8JE/v ... selmotorer
riha skrev:Enligt artikel i aftonbladet så kommer Volvo på sikt stoppa vidareutvecklingen av dieselmotorerna.
Undrar hur det kommer påverka eventuella andrahandsvärden på bilarna som folk köper nu?

http://www.aftonbladet.se/bil/a/4p8JE/v ... selmotorer
Lär la gå upp. Finns det inge nya dieslar att köpa om ett antal år och folk vill ha diesel så blir det ju högre efterfrågan på begagnade.
Fast sedan tillkommer ju parametern: Vad finns i stället?
Man säger att man ska fortsatta vidareutveckla befintliga motorer för att klara nya krav på utsläpp, inte stoppa vidareutveckling. Däremot så kommer man inte att utveckla någon ny generation dieselmotorer utan fokusera på elmotorer.
Inget konstigt utan man ser nog att man med både bensin/diesel kommit så långt som det går med själva motorn.
Så utvecklade konstruktioner av befintliga motorer i kombination med förbättrade eldrivkällor kommer det säkerligen.
Ingen idé att utveckla en ny motor som är dyrare att utveckla, dyrare att tillverka, dyrare att serva, har dyrare drivmedel, har mkt sämre verkningsgrad och snart kommer vara dyrare för slutkund mot en motsvarande elbil, inklusive batterier.

Jag har sagt det förut.. (vissa skulle säga tjatat om det) 2025 kommer en majoritet av nybilsförsäljning vara elbilar. ;)

Det är bara 8 år dit.. Vi står inför en väldigt stor förändring.
Med tanke på den 5cylindriga genrationen levde ca 20 år, så gör de nog rätt i att inte utveckla ytterligare en generation, om VEA dieseln lever lika länge så har vi passerat 2030 med råge.......

Om du med majoritet nyförsäljning menar så kanske företags marknaden kan styras i den riktningen, den kan man
styra på ett annat sätt än privatbilsmarknaden, så länge bilismen är en kassako kommer staten att försöka mjölka
så mycket skattepengar som möjligt ur den, så jag ser inte några subventioner, och utan dem tror jag inte på att majoriteten har privatbilsförsäljningen kommer vara elbilar 2025, Jag kan sträcka mig till att 2025 kommer hybrid
bilen vara den mest sålda =)
Hej

Det som sker i allt högre grad är mera elektifiering av förbränningsmotorn. Inte något konstigt alls. Motorn kombineras med eldrift.
Det vi kommer se mera av är hybridbilar dvs förbränningsmotorn+elektrifiering såkallad hybrid eller plug in hybrid.
Fösäljning av dessa fordon kommer att öka de närmsta årtionden, där Volvo anpassar produkt programmet inför framtiden.
Rena elbilar, med enbart batteridrift åt folket, världen över, ligger så långt bort om det ens är praktiskt möjligt? pga olika marknader har inte förutsättningar för elektrifiering pga infrastruktur. För västvärlden skulle möjligen förutsättningar finnas? Är det ens möjligt för 100% elbilar i Sverige? Hur lång tid skulle det ta att anpassa infrastrukturen för 100% eldrift?
Är säker på att förbränningsmotorn kommer att finnas kvar detta århundrade ut, i bilar, bussar, lastbilar, båtar, med elektrifiering såklart.
Inte förutsättningar? Skojar du? Någon är väl större delen av världen elektrifierad? Sen att det i hälften av världen än så länge inte skulle vara en vinst miljömässigt med elbil p.g.a att man bränner olja för el är en annan sak.

I Sverige exporterar vi mer överskottsel än vad som skulle behövas för hela bil och lastbilsflottan i Sverige.

Även om all nybilsförsäljning idag byttes till elbilar skulle det ta 10-15 år innan större delen av fordonaparken var utbytt. Lång tid att ställa om på...

Hybriderna är en parantes. Tror det är slut på det till 2025.

Att det även blir privatbilisternas val är väl rätt självklart när bilpriset kommer vara detsamma eller mindre och driften blir betydligt billigare... Elbilen kommer inte vinna p.g.a miljöskäl eller politisk styrning. Den vinner p.g.a att den är billigare och överlägsen bilen med fossilmotorn. (med är menar jag alltså kommer att vara.. Innan 2025.)
Det stora hindret jag ser med elbilar idag är batteritiden/kapaciteten.
Jag kör mycket i tjänsten, ofta långa sträckor som skåne-stockholm eller liknande, så jag hoppa verkligen att batterierna blir bättre och allt vad det innebär.
En annan aspekt är elbil som dragbil. Vi bor på hästgård, har släp för två hästar med totalvikt på 2 ton, i dagsläget med de elbilar som finns idag så är det inte heller ett alternativ att köpa en elbil och försöka dar släp (den orkar det utan tvekan, men batteriet borde ju sugas ut på nolltid).

Hoppas på bra utveckling inom området elbilar, speciellt även prislappen som i dagsläget är löjligt hög för de flesta elbilsmodeller.
joel80 skrev:Inte förutsättningar? Skojar du? Någon är väl större delen av världen elektrifierad? Sen att det i hälften av världen än så länge inte skulle vara en vinst miljömässigt med elbil p.g.a att man bränner olja för el är en annan sak.

I Sverige exporterar vi mer överskottsel än vad som skulle behövas för hela bil och lastbilsflottan i Sverige.

Även om all nybilsförsäljning idag byttes till elbilar skulle det ta 10-15 år innan större delen av fordonaparken var utbytt. Lång tid att ställa om på...

Hybriderna är en parantes. Tror det är slut på det till 2025.

Att det även blir privatbilisternas val är väl rätt självklart när bilpriset kommer vara detsamma eller mindre och driften blir betydligt billigare... Elbilen kommer inte vinna p.g.a miljöskäl eller politisk styrning. Den vinner p.g.a att den är billigare och överlägsen bilen med fossilmotorn. (med är menar jag alltså kommer att vara.. Innan 2025.)
Problemet är inte att vi har el i sverige. Problemet är att det dels produceras mest el norrut och det är redan flaskhalsar för elen söderöver (vilket sakta åtgärdas, men samhället kräver ständigt mera el). Dessutom saknas infrastruktur för effektiv laddning. Låt bara ta en så enkel sak som där vi bor nu: Finns inte tillgång till att ladda bilen.
Om jag är på längre resa behövs snabbladdning på vägen.
Om jag är vid sommarstugan behövs infrastrukturförstärkning då elnätet är för klent för att alla där skall kunna ladda sina bilar samtidigt (långa klena ledningar till många sommarstugor).
Dessutom skulle vi behöva säkra upp från våra nuvarande 16A som under den kalla delen av året precis räcker till att värma hus och vatten e.t.c. när vi är där. Då kör vi ändå på enfasvarmvattenberedare (när vi tidigare hade en mindre, trefas, körde vi med effektvakt för att inte smälta säkringarna när man behövde värma på huset vid ankomst)

Det är med andra ord MÅNGA flaskhalsar som måste lösas för att kunna elektrifiera hela sveriges bilflottor.
Dessutom är frågan hur elbilarna klarar norrlandsklimatet. Det är ju lite småkärvt när temperaturen kryper nedåt -40 till -45 grader C.
Långa avstånd och småkyligt (läs: svinkallt) innebär ju flera problem. Bara att värma kupén är ju problem även med en förbränningsmotor i sådana lägen. Går åt hiskeliga mängder energi, särskilt när man räknar med avkylningen när man sedan åker.

Men vi kommer helt klart ha en hyfsat stor elbilsflotta, det tror jag. Men långt ifrån 100%. Inte ens 50% tror jag.
Jag tror inte hybrider försvinner i flrsta taget. Över tid kommer elmotorns effekt att ökas och ottomotorn minskas i takt med att batterikapaciteten ökar/tappar pris. Men jag tror mer på snåla bensinare i den kombinationen. Billigare och lättare sett till effekt och förbrukningen spelar ju mindre och mindre roll då man börjar köra mest el. Så tror Volvo är på rätt spår.

Ang värme i Sverige är jag övertygad att man kommer ha en separat brännare för etanol eller dylikt.

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]