Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
V70BiFuel03 skrev:Det där är trots allt småsaker (inte alltför dyrt att fixa).
Vad det gäller vingen....ta en titt på denna tråd så har du ett alternativ om det skulle vara så att du köper bilen & vill sätta dit en vinge (vinge är enligt min smak ett måste) http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=17985

Toningen som behöver göras om kan ju kosta några lappar om du ska ha proffs toning, ett alternativ är solarplexius skivor. här är en tråd om just dessa: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=14865

Lycka till med köpet & ta gärna lite pics av bilen & posta dem så vi får se lite mer av "pärlan" :wink:
Angående vinge!! Jag såg en v70N med en lite rundare vinge än orginalet tror REALCAR säljer denna :?: . Den såg mycket smidigare ut än orginal vingen och var j_vligt snygg på bilen.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
grammse skrev:
V70BiFuel03 skrev:Det där är trots allt småsaker (inte alltför dyrt att fixa).
Vad det gäller vingen....ta en titt på denna tråd så har du ett alternativ om det skulle vara så att du köper bilen & vill sätta dit en vinge (vinge är enligt min smak ett måste) http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=17985

Toningen som behöver göras om kan ju kosta några lappar om du ska ha proffs toning, ett alternativ är solarplexius skivor. här är en tråd om just dessa: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=14865

Lycka till med köpet & ta gärna lite pics av bilen & posta dem så vi får se lite mer av "pärlan" :wink:
Angående vinge!! Jag såg en v70N med en lite rundare vinge än orginalet tror REALCAR säljer denna :?: . Den såg mycket smidigare ut än orginal vingen och var j_vligt snygg på bilen.
Aha, skulle onekligen vara skoj om någon har bra bild/er på denna realcar vinge, låter ju intressant.
av TomZaj
ritznet skrev:
TomZaj skrev:Du får nog ta 235/50 om du ska ha 18" då får du rullomkrets som stämmer. Vekar ju vara ett bra pris för bilen om den är i okey skick.

// Tommy
Hur räknar du på rullomkretsen då ?

Orginal sitter det väl 215/? R16 jag vet ej profil men tror ligger runt 60-65, om man höjer fälg tummen till 18 borde det inte bli 40 eller 45 i profil då för att få samma omkrets.
Det finns mallar att gå efter, tar du 40 eller 45 profil så kommer rullomkretsen bli fel plus att det inte ser klokt ut på den bilen, Har själv beställt Nebulakopior med 255/45 18" och det ser grymt bra ut på en Xc70 Fälgarna är bara 8" breda så däcket sväller över lite.
Profilen är ju procentuell räknat på bredden av däcket så man kan inte bara gå o köpa typ 18" och säga att jag vill ha den profilen du måste tänka på breddden oxå för att det ska bli rätt. Hoppas du förståe vad jag menar :wink:
Användarvisningsbild
av ritznet
TomZaj skrev:
ritznet skrev:
TomZaj skrev:Du får nog ta 235/50 om du ska ha 18" då får du rullomkrets som stämmer. Vekar ju vara ett bra pris för bilen om den är i okey skick.

// Tommy
Hur räknar du på rullomkretsen då ?

Orginal sitter det väl 215/? R16 jag vet ej profil men tror ligger runt 60-65, om man höjer fälg tummen till 18 borde det inte bli 40 eller 45 i profil då för att få samma omkrets.
Det finns mallar att gå efter, tar du 40 eller 45 profil så kommer rullomkretsen bli fel plus att det inte ser klokt ut på den bilen, Har själv beställt Nebulakopior med 255/45 18" och det ser grymt bra ut på en Xc70 Fälgarna är bara 8" breda så däcket sväller över lite.
Profilen är ju procentuell räknat på bredden av däcket så man kan inte bara gå o köpa typ 18" och säga att jag vill ha den profilen du måste tänka på breddden oxå för att det ska bli rätt. Hoppas du förståe vad jag menar :wink:
Tror jag hänger med i svängarana.
Har du några bilder på dina fälgar monterade på bil, ser att du har en likadan som min. Om jag förstått dig rätt så kan jag alltså inte köra med 225/45/18 för då blir det alldeles för låg profil eller :oops:
Användarvisningsbild
av Funk
Har du 215/60 -16 idag så bör du ha 225-235/50-18 för att få rätt rullomkrets. Fälgen bör vara 8" bred..., jag hade nog valt 235:or..

/Thomas
av CANBus
Funk skrev:Har du 215/60 -16 idag så bör du ha 225-235/50-18 för att få rätt rullomkrets. Fälgen bör vara 8" bred..., jag hade nog valt 235:or..

/Thomas
helt riktigt ska det vara precis lika som original så är det 235/50 X18 som gäller, på 8" så blir 235:or kanon.
av TomZaj
ritznet skrev:
TomZaj skrev:
ritznet skrev: Hur räknar du på rullomkretsen då ?

Tror jag hänger med i svängarana.
Har du några bilder på dina fälgar monterade på bil, ser att du har en likadan som min. Om jag förstått dig rätt så kan jag alltså inte köra med 225/45/18 för då blir det alldeles för låg profil eller :oops:
Kommer bilder direkt jag har satt på dom, får dom om några dar men åker på semester så om ca 2 veckor så. Har sett bilder på ett annat forum med dom hjulen på en XC70, såg grymt bra ut :wink:
Användarvisningsbild
av ritznet
CANBus skrev:
Funk skrev:Har du 215/60 -16 idag så bör du ha 225-235/50-18 för att få rätt rullomkrets. Fälgen bör vara 8" bred..., jag hade nog valt 235:or..

/Thomas
helt riktigt ska det vara precis lika som original så är det 235/50 X18 som gäller, på 8" så blir 235:or kanon.
Tackar för svaren och länken.

Nu gäller det bara att hitta nått bra och billigt gummi också.

Vet inte om jag skall satsa på typ Goodyear Eagle F1 med snyggt och bra mönster eller om jag skall gå på ett billigare däck med lättare rullmotstånd, för bilen lär ju dra en del soppa ändå.

Har åkt på Nankang däck på tidigare v70 och det funkade bra, nån som har några synpunkter på detta märke. Hade Nankang NS-2 tror jag
av TomZaj
Jag beställde hankook k104, var sugen på Goodyear F1 men har haft den typen av däck förut och var irriterad på allt grus som fastna på däcken.

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]