- ons 17 maj 2017, 16:07
#1173479
Originalmotorn i farsans 144 -72 rullade 36500 mil, dom sista 2000 milen på 3 + 1/3 cylinder. Den tog så mycket olja så ungefär var 14-de dag fick jag göra ren stiftet i 3-ans cylinder och skifta med 1-ans (den cylindern fick dra tyngsta lasset). Snubblade över en 72-a 142 som var skrotad och tog hela bilen och "plockade ner" och bytte på farsans motor, koppling, kopplingsvajer, växellåda övre och nedre länkarmar (dom var hade färgen kvar) och drivaxlar (hade vibrationer någonstans i farsans). Sedan körde jag ett par tusen mil med den Har för mig mätaren på den stod på över 30000 i alla fall på den "nya motorn". Vibrationerna var kvar och jag letade ett tag till innan jag av en händelse hittade det. Den främre kardanstångens främsta gaffelfäste för kardankorset var felgjort. Det främre korset satt inte i mitten utan ungefär låsringens bredd fel år ena hållet. Förmodligen hade det varit så sedan den var ny, den hade alltid vibrerat lite så länge farsan hade den, men han brydde sig inte så mycket. han körde inte så fort. Hade jag bytt kardanstången också när jag bytte allt det andra..... Den gick i alla fall kanon när jag sålde den 2009. Då körde jag den på E85 och hade 6x15 760 fälgar på den med 185/65/15 däck.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V