Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mathiasffs
Hallåja!

Nu när folk börjar komma tillrätta i sina nya V90s så undrar jag vad ni är nöjda med i utrustningsväg.
Vad hade ni aldrig bytt bort och vad har visat sig vara aningen överflödigt?

Kom igen nu, bara skicka allt ni kommer på!
Har en vecka till innan min beställning låser sig :-O) :-O) :D

Ha de gott!
Användarvisningsbild
av sura56
360-kameran är bland det bästa
av Flajjan
HUD kan man strunta i - den flyttar sig som den vill i rutan, tröttnade på att justera placeringen, den stängdes av (nej vi har inte flera olika nycklar eller olika inställningar - ett default läge och manuell inställning av stol när min sambo kör bilen).

Tidigare var det pip när man åkte över sträckad linje, nu styr bilen emot - stökigt och obehagligt - stängdes av.

Spotify appen är så seg att den inte används.

Sportstolarna är alldeles för hårda - onödiga pengar.

Nedvikningsbar backspegel vet jag inte om den är standard eller tillval - kass funktion, seg och viker sig ibland & ibland inte, när den viker viker den för långt, man får titta på dörren - avstängd, snabbare och bättre att justera dit man vill själv.

Takluckan tycker jag inte är riktigt 100, man måste dra bak tyget hela vägen bak för att öppna takluckan, man kan tilta i bakkant om han har framdraget tyg, man kanske inte vill öppna upp för hela taket för att öppna takluckan. Panoramataket är inte 100.

Keyless är riktigt segt, fungerar ibland ibland inte, man får ibland trycka 3-5 gånger innan bilen fattar att man vill låsa. så jag låser och låser alltid upp med fjärren. När man tvättar däremot då jäklar får dörrhelvetet frispel och låser och låser upp sig så man får spader..

Bensparksöppning av baklucka är segt och fungerar ibland, ibland inte. Samma sak med att stänga, både med fot och med knapp, man får ibland trycka 3 gånger för att den ska hajja.. Den är lite seg att dra ner för hand.

Telefonintegrering - BRA då har man spotify och telefonen i mittkonsollen som fungerar ganska bra.

Vad alla som använder sin bil för att köra saker måste skaffa: Takräcke & dragkrok + släpkärra - det kommer ni att behöva.
Vi hade klarat oss lika bra med en S90 som en V90 - eftersom det är ett lastutrymme som bara klarar att lasta mjuka väskor, eller en V60 - eftersom vi endå tvingas använda släpkärran..

Parkeringssensorer fram är ett måste - eftersom man sitter på golvet så ser man inte fronten på bilen..

Man skulle kunna säga att det mesta är meningslös utrustning, eftersom alla säkerhetsdetaljer som är både stökiga och bra är standard.. Köp en standardbil och lägg till skinn om du vill ha det och B&W högtalarna om du gillar musik - för allt i världen - glöm inte dragkrok - den kommer du behöva!

Med facit i hand - kommer jag köpa en ny volvo 90 serie? Nej. Fortsätter Volvo med samma stolar och märkliga seghet i andra bilar får jag köra pizzaräser (men jag gillar inte BMW & Audi har lika hårda stolar som Volvo) då återstår koreanska bilar. Handen på hjärtat så kanske Volvo är en omarbetad KIA... Eller så får man titta på Opel, trodde inte att jag skulle säga det, men kanske..
av SundanceKid
Flajjan skrev:HUD kan man strunta i - den flyttar sig som den vill i rutan, tröttnade på att justera placeringen, den stängdes av (nej vi har inte flera olika nycklar eller olika inställningar - ett default läge och manuell inställning av stol när min sambo kör bilen).

Tidigare var det pip när man åkte över sträckad linje, nu styr bilen emot - stökigt och obehagligt - stängdes av.

Spotify appen är så seg att den inte används.

Sportstolarna är alldeles för hårda - onödiga pengar.

Nedvikningsbar backspegel vet jag inte om den är standard eller tillval - kass funktion, seg och viker sig ibland & ibland inte, när den viker viker den för långt, man får titta på dörren - avstängd, snabbare och bättre att justera dit man vill själv.

Takluckan tycker jag inte är riktigt 100, man måste dra bak tyget hela vägen bak för att öppna takluckan, man kan tilta i bakkant om han har framdraget tyg, man kanske inte vill öppna upp för hela taket för att öppna takluckan. Panoramataket är inte 100.

Keyless är riktigt segt, fungerar ibland ibland inte, man får ibland trycka 3-5 gånger innan bilen fattar att man vill låsa. så jag låser och låser alltid upp med fjärren. När man tvättar däremot då jäklar får dörrhelvetet frispel och låser och låser upp sig så man får spader..

Bensparksöppning av baklucka är segt och fungerar ibland, ibland inte. Samma sak med att stänga, både med fot och med knapp, man får ibland trycka 3 gånger för att den ska hajja.. Den är lite seg att dra ner för hand.

Telefonintegrering - BRA då har man spotify och telefonen i mittkonsollen som fungerar ganska bra.

Vad alla som använder sin bil för att köra saker måste skaffa: Takräcke & dragkrok + släpkärra - det kommer ni att behöva.
Vi hade klarat oss lika bra med en S90 som en V90 - eftersom det är ett lastutrymme som bara klarar att lasta mjuka väskor, eller en V60 - eftersom vi endå tvingas använda släpkärran..

Parkeringssensorer fram är ett måste - eftersom man sitter på golvet så ser man inte fronten på bilen..

Man skulle kunna säga att det mesta är meningslös utrustning, eftersom alla säkerhetsdetaljer som är både stökiga och bra är standard.. Köp en standardbil och lägg till skinn om du vill ha det och B&W högtalarna om du gillar musik - för allt i världen - glöm inte dragkrok - den kommer du behöva!

Med facit i hand - kommer jag köpa en ny volvo 90 serie? Nej. Fortsätter Volvo med samma stolar och märkliga seghet i andra bilar får jag köra pizzaräser (men jag gillar inte BMW & Audi har lika hårda stolar som Volvo) då återstår koreanska bilar. Handen på hjärtat så kanske Volvo är en omarbetad KIA... Eller så får man titta på Opel, trodde inte att jag skulle säga det, men kanske..
Att bilen styr kan man välja bort. Håller inte med dig om allt du skriver. Du verkar bara vara allmänt missnöjd.
Varför är t.ex inte panorama 100?
Användarvisningsbild
av ekke201
HUD+
Navigation+
Svart innertak+
Dynförlängning+ (skulle valt det)
360 kamera- (onödig)
Apple carplay-(billigt men onödigt)
av Flajjan
Anledningen till att jag inte tycker att funktionen med panorama är 100 är när man har tyggardinen helt borta skiber solen in och värmer. Vill man inte att solen ska värma bilen så får man dra för = absolut, fysikens lagar.

Om jag vill öppna takluckan för att få in luft måste jag dra gardinen helt bak för att det ska gå att öppna taket. MEd följden att det kommer mer värme in av solen.

Hade man kunnat stoppa gardinen vid mitten av taket och öppnat takluckan hade det varit en bra funktion.

Och -absolut är jag missnöjd grunden ligger i att stolarna och min rygg inte är kompatibla och jag har konstant värk i ryggen när jag kör min bil. Jag håller på att försöka bli av med bilen utan att det skall kosta 100.000 kr så jag kan antingen köpa en Volvo av gammal modell eller köpa en helt annan bil - som har stolar som är kompatibla med min rygg..
av SundanceKid
Flajjan skrev:Anledningen till att jag inte tycker att funktionen med panorama är 100 är när man har tyggardinen helt borta skiber solen in och värmer. Vill man inte att solen ska värma bilen så får man dra för = absolut, fysikens lagar.

Om jag vill öppna takluckan för att få in luft måste jag dra gardinen helt bak för att det ska gå att öppna taket. MEd följden att det kommer mer värme in av solen.

Hade man kunnat stoppa gardinen vid mitten av taket och öppnat takluckan hade det varit en bra funktion.

Och -absolut är jag missnöjd grunden ligger i att stolarna och min rygg inte är kompatibla och jag har konstant värk i ryggen när jag kör min bil. Jag håller på att försöka bli av med bilen utan att det skall kosta 100.000 kr så jag kan antingen köpa en Volvo av gammal modell eller köpa en helt annan bil - som har stolar som är kompatibla med min rygg..
Då förstår jag mer.
Lycka till med återköp.
Användarvisningsbild
av jcartel
Parkeringssensorer bak och fram samt kamera bak (hade gärna haft 360) ser jag som direkt nödvändigt för att manövrera detta skepp till bil, där man dessutom sitter lågt.
Park assist pilot är trevlig men inte nödvändig.

CarPlay är jag jätteglad för. Använder varje gång jag kör för kartor, musik/podd och meddelanden.

Klimatpaketet med VOC är kanon. Rattvärme och bränslevärmare är guld om vintern och najs med VOC-appen för att hålla koll på bilen via luren. Körjournal etc.

Har inte någon extra utrustning jag ångrar att jag tog, skulle inte vilja byta ut något.
Hade jag fått gå tillbaka och ångra något så hade det varit att fiska fram lite mer pengar och få dit automatlådan. Trodde inte jag skulle sakna den men det gör jag, framför allt för att pilot assist ska fungera som tänkt.

Överlag extremt nöjd med bilen!
av troubleshooter
Valde det mesta i utrustningsväg utom HUD och 360 kamera

Visst kan jag vara utan det mesta i utrustningsväg men bilen skulle vara så mycket tråkigare

+ Ventilerade stolarna, underbara och skönt att det få svalka på varma dagar
+ Dynförlängning som i mitt fall används som dynförkortning 8)
+ Panoramataket, gillar ljusinsläppet, hade det på XC60 och jag tycker att V90 är tystare med taket öppet än XC60 med taket öppet
+ B&W ljudet, kör mest i studioläget men ljudet är riktigt välbalanserat
+ Keyless fungerar bra, bakluckan hade jag lite problem med innan jag fick in snitsen, inget problem längre
+ Halvautomatiska dragkrok, Dragvikt

- Carplay skulle kunna vara kabelfritt, har dock inte sett det som ett problem då jag passar på att ladda telefon

Pilot Assist upplevs som ryckig i trafik som inte flyter hyfsat,typ i trafik med 70km-30km-70km-30km beroende på att
kameran tar bara hänsyn till bilen framför när jag kör själv så tittar jag lite längre fram och planerar därefter
i övrigt fungerar även den väl.......

Kan säkert räkna upp ytterligare utrustning som är bra men...........

Det finns också statistik som visar att whip[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du klar[…]

Ökad komfort med 17”

Dom där 17" fälgarna är ganska[…]

Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]