Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
Krollspell skrev:
Spid3r skrev:
Krollspell skrev:Jag kan bara hålla med er, detta är för trist.. och för dåligt!

Jag har fått 2 av mina Pirellidäck utbytta då de efter kontroll under press inte var "runda"...

Det blev betydligt bättre men inte bra. Sedan snart 3 veckor åker jag nu på dubbfria vinterdäck eftersom Volvo krävt att Pirelli först ska kolla däcken i deras egna maskiner innan Volvo vill gå vidare med bilen. Så att välja mellan att bli stående på Volvos gummiverkstad alt sätta på vinterdäcken så valde jag det senare... Verkar ta evigheter detta...

Uppgraderade mjukvaran i bilen i fredags, då man sa att där fanns bl a ny mjukvara till four-c/luftfjädring. Tycker just nu att det n ä s t a n känns helt bra, men tvekar och lär köra mer i olika farter..

Men less? Ja det var bara förnamnet just nu... :shock:
För mig känns detta helt jäkla obegripligt... någon (Volvo) måste veta exakt vad det beror på. Verkstäderna runt i landet måste ha fått en massa som har klaget på samma symptom och vidare måste Volvo har fått en massa samtal på det här och de olika åtgärderna som hittills var varit ofruktbara.
För mig låter det som att Volvo PV vet exakt vad detta är... men åtgärderna är förmodligen skitdyra och de hoppas på att folk vänjer sig detta.
Jag blir så jäkla förbannad... :-O)
Ni kan tänka er hur illa det blir när de (verkstäderna) börjar snacka om att detta är en "produktegenskap" (inget att göra åt, acceptera), aldrig alltså ska jag acceptera detta!

Ja skumt, enligt min Volvoåterförsäljare Bra Bil så påstår man sig inte känna till detta problem. Jag har t o m mailat länken till denna tråd...

Börjar tröttna rejält nu...
Användarvisningsbild
av Robbi
Det vore ju helt otroligt om alla dessa bilar mer eller mindre har vibrationer pga någon drivaxel som har dålig härdning men upptäcks inte av de flesta, för att de flesta helt enkelt är okänsliga eller tror att det beror på dålig väg. Volvo mörkar och håller andan och kallar det att bilen har "personlighet". De få som upptäcker det kan avfärdas som lite "fanatiker" .

Ja, ungefär så här bygger man upp en konspirationsteori och det är nog i Volvos intresse att komma med en lösning innan media blåser upp det.
av Johanu71
Vi har nu fem V90 på firman. En D5 AWD, två D4 AWD och två D3 AWD. Alla är MY17. De har gått mellan ca. 300 - 1200 mil nu och vi satt och diskuterade detta idag.
Ingen av oss har upplevt några vibrationer överhuvudtaget, (säger inte att andra inte har problem), men alla bilar verkar inte vara drabbade. I alla fall inte direkt vid leverans. Hur långt har ni kört, ni som har problem?
av least
Varför skulle Volvo välja att mörka detta? Om härdningen är dålig på ett parti drivaxlar, så kommer Volvo att begära omleverans från sin leverantör. Och denna leverantör kommer även att få ta en del av kostnaden för bytet på kundbilar.

Det är rimligen så enkelt, att Volvo inte vet vad det är som som orsakar vibrationerna.
av Göranson
Johanu71 skrev:Vi har nu fem V90 på firman. En D5 AWD, två D4 AWD och två D3 AWD. Alla är MY17. De har gått mellan ca. 300 - 1200 mil nu och vi satt och diskuterade detta idag.
Ingen av oss har upplevt några vibrationer överhuvudtaget, (säger inte att andra inte har problem), men alla bilar verkar inte vara drabbade. I alla fall inte direkt vid leverans. Hur långt har ni kört, ni som har problem?
Jag som väntar på leverans och läser här blir lite lätt orolig att det ska vara vibrationsproblem på min nya bil. När man läser här så kan man lätt tro att det är samma problem på 100% av alla levererade bilar... nu verkar ju detta inte vara fallet. Hur många är det egentligen som har detta problem?
Användarvisningsbild
av Robbi
Det verkar ju inte vara alla eller ens de flesta för då hade det nog blivit mer uppmärksammat. Fast vissa inlägg här gör mig fundersam, att få omleverans av en ny bil och den också råkar ha samma problem. Hur stora är oddsen för det?
Användarvisningsbild
av Krollspell
Göranson skrev:
Johanu71 skrev:Vi har nu fem V90 på firman. En D5 AWD, två D4 AWD och två D3 AWD. Alla är MY17. De har gått mellan ca. 300 - 1200 mil nu och vi satt och diskuterade detta idag.
Jag som väntar på leverans och läser här blir lite lätt orolig att det ska vara vibrationsproblem på min nya bil. När man läser här så kan man lätt tro att det är samma problem på 100% av alla levererade bilar... nu verkar ju detta inte vara fallet. Hur många är det egentligen som har detta problem?
Det verkar vara svårt att få grepp om vad det beror på än så länge.. Hade det funnits någon form av röd tråd, typ att det gäller bilar med AWD, 20-21 tum med Pirelli. luftfjädring osv. hade det ju underlättat felsökanden..

Det enda jag vet är att i mitt fall var 2 av Pirellidäcken 255/35 inte runda, från dag 1. Det upptäcktes inte i en vanlig balanseringsmaskin utan det krävdes en mer avancerad balanseringsmaskin som kontrollerade dem under belastning. Men det verkar ju inte vara grundproblemet.
Användarvisningsbild
av Robbi
Det kan ju vara så att det är mycket som kan orsaka vibrationer. Allt ifrån motorfästen, hjul, upphängning, stötdämpare etc. Det kanske är olika orsaker på olika bilar. Sedan har vi ingen riktig uppfattning om hur många bilar det rör sig om.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fosho
V90 CC D4 AWD ~43mil my17

Har små vibrationer runt dessa hastigheter, jag har bara skummat igenom tråden så jag vet inte hur andras upplevelse av vibrationerna är men mina är väldigt milda även om de känns. 18", Michelin sommarpuckar.
Känner än så länge inte av några vibrationer på CCn i några hastigheter, rullar på 20" fälgar
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 114

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Konstigt elfel

V70 årsmodell 04. Under färd "d&ou[…]

AC fungerar bara på en sida

Hej! Jag har en Volvo s60 2001 och har ett problem[…]