- mån 15 maj 2017, 09:58
#1172925
Har nu kort en V90 D5 R-design ett tag som lanebil i vantan pa min V90 D5AWD som kommer pa onsdag (ej R-design)
Mina senaste 4 bilar har alla haft sportchassi forutom den allra senaste som var en XC70 D5AWD (ett skepp i jamforelse).
Nya D5-Motorn:
Helt OK motor ihop med 8-stegade. Den vaxer ju mer man kor den. Dock har jag en synpunkt -Den ar hiskerligt slo vid start fran rodljus. Mappningen av gaspedalen ar katastrof och hur man an startar hamnar man efter vid rodljusen. OBS - jag pratar inte vansinneskorning utan helt vanlig vardagskorning med familjen. Det kanns som en gummisnodd mellan gaspedal och motor i uppstarten. Formodligen pga miljokrav men kanns riktigt daligt. I vissa fall har folk tutat pa mig nar jag kor in i en lucka i rondellerna men bilen inte kommer fran linjen i tid. Nar jag forsoker kompensera blir det en rivstart och klagomal fran frun :) Inte ens port mode hjalper aven om tomgangen hojs nagot. Vid kokorning blir luckan sa stor att bilar tranger sig in. Nagon mer som kannt samma?
Jag skulle nog valt bensinare ihop med R-design men jag har bara kort bensinaren i XC90T8 sa jag har ingen erfarenhet i V90.
Jag alskar luftinsprutningen i D5. Den ger en jakla skjuts och direkt respons vid snabba filbyten i stan. I kombo med 8-stegade sa kanns det verkligen premium. Den ar tyst ocksa och enda klagomalet jag har ar ljudet som ar surrigt vid hogre varv och man hor att det ar en liten motor. Inte helt olikt 2,0F for er som vet. Jag har samma kritik mot XC90 T8. Dock ar V90:n valdigt tyst vid normal korning vilket kanns OK. T.o.m. med detta chassi och falgar. Dieselknacket och framforallt vibrationerna ar i princip borta.
R-designchassit:
Denna bilen hade 21-tumsfalgar men chassit kanns valdigt lagt och vid vanlig korning over vagbulor slar det igenom i gummistoppen fram pa vag ner fran vagguppet. Kande aldrig detta med gamla sportchassit i V70. Chassit ar i ovrigt helt ok. Styrningen ar ljusar battre an gamla V70 och bilen niger inte eller kanns framtung vid inbromsningar i samma utstrackning. Med R-design ar styrningen superb pa motorvagen och i lite hogre farter. Tror inte mitt vanliga chassi kommer kannas lika stabilt.
Kanske kan jag ha ett litet tvivel kring hur dampare och fjadrar fungerar ihop. Den kanns valdigt mjuk over vaggupp (for mjuk) och samtidigt hard vid vanlig korning. Mycket ljud och stotar gar rakt upp i bilen aven i 50 km/h och lugn korning. Jag tror inte det ar adaptiva dampare eller progressiva fjadrar. Nagon som vet?
Sportstolarna: For harda for min smak for vardagskorning. Framforallt bak i ryggen av nagon anledning. Kanske har med aldern att gora :) Jag har en sportbil som har battre sateskomfort trots sportstolar. Gillar att det gar att sitta riktigt lagt i V90 som med de gamla sportstolarna (ar 186 cm lang).


Mina senaste 4 bilar har alla haft sportchassi forutom den allra senaste som var en XC70 D5AWD (ett skepp i jamforelse).
Nya D5-Motorn:
Helt OK motor ihop med 8-stegade. Den vaxer ju mer man kor den. Dock har jag en synpunkt -Den ar hiskerligt slo vid start fran rodljus. Mappningen av gaspedalen ar katastrof och hur man an startar hamnar man efter vid rodljusen. OBS - jag pratar inte vansinneskorning utan helt vanlig vardagskorning med familjen. Det kanns som en gummisnodd mellan gaspedal och motor i uppstarten. Formodligen pga miljokrav men kanns riktigt daligt. I vissa fall har folk tutat pa mig nar jag kor in i en lucka i rondellerna men bilen inte kommer fran linjen i tid. Nar jag forsoker kompensera blir det en rivstart och klagomal fran frun :) Inte ens port mode hjalper aven om tomgangen hojs nagot. Vid kokorning blir luckan sa stor att bilar tranger sig in. Nagon mer som kannt samma?
Jag skulle nog valt bensinare ihop med R-design men jag har bara kort bensinaren i XC90T8 sa jag har ingen erfarenhet i V90.
Jag alskar luftinsprutningen i D5. Den ger en jakla skjuts och direkt respons vid snabba filbyten i stan. I kombo med 8-stegade sa kanns det verkligen premium. Den ar tyst ocksa och enda klagomalet jag har ar ljudet som ar surrigt vid hogre varv och man hor att det ar en liten motor. Inte helt olikt 2,0F for er som vet. Jag har samma kritik mot XC90 T8. Dock ar V90:n valdigt tyst vid normal korning vilket kanns OK. T.o.m. med detta chassi och falgar. Dieselknacket och framforallt vibrationerna ar i princip borta.
R-designchassit:
Denna bilen hade 21-tumsfalgar men chassit kanns valdigt lagt och vid vanlig korning over vagbulor slar det igenom i gummistoppen fram pa vag ner fran vagguppet. Kande aldrig detta med gamla sportchassit i V70. Chassit ar i ovrigt helt ok. Styrningen ar ljusar battre an gamla V70 och bilen niger inte eller kanns framtung vid inbromsningar i samma utstrackning. Med R-design ar styrningen superb pa motorvagen och i lite hogre farter. Tror inte mitt vanliga chassi kommer kannas lika stabilt.
Kanske kan jag ha ett litet tvivel kring hur dampare och fjadrar fungerar ihop. Den kanns valdigt mjuk over vaggupp (for mjuk) och samtidigt hard vid vanlig korning. Mycket ljud och stotar gar rakt upp i bilen aven i 50 km/h och lugn korning. Jag tror inte det ar adaptiva dampare eller progressiva fjadrar. Nagon som vet?
Sportstolarna: For harda for min smak for vardagskorning. Framforallt bak i ryggen av nagon anledning. Kanske har med aldern att gora :) Jag har en sportbil som har battre sateskomfort trots sportstolar. Gillar att det gar att sitta riktigt lagt i V90 som med de gamla sportstolarna (ar 186 cm lang).
Senast redigerad av 2 Racetwin2, redigerad totalt 0 gång.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson