Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Har nu kort en V90 D5 R-design ett tag som lanebil i vantan pa min V90 D5AWD som kommer pa onsdag (ej R-design)

Mina senaste 4 bilar har alla haft sportchassi forutom den allra senaste som var en XC70 D5AWD (ett skepp i jamforelse).

Nya D5-Motorn:
Helt OK motor ihop med 8-stegade. Den vaxer ju mer man kor den. Dock har jag en synpunkt -Den ar hiskerligt slo vid start fran rodljus. Mappningen av gaspedalen ar katastrof och hur man an startar hamnar man efter vid rodljusen. OBS - jag pratar inte vansinneskorning utan helt vanlig vardagskorning med familjen. Det kanns som en gummisnodd mellan gaspedal och motor i uppstarten. Formodligen pga miljokrav men kanns riktigt daligt. I vissa fall har folk tutat pa mig nar jag kor in i en lucka i rondellerna men bilen inte kommer fran linjen i tid. Nar jag forsoker kompensera blir det en rivstart och klagomal fran frun :) Inte ens port mode hjalper aven om tomgangen hojs nagot. Vid kokorning blir luckan sa stor att bilar tranger sig in. Nagon mer som kannt samma?

Jag skulle nog valt bensinare ihop med R-design men jag har bara kort bensinaren i XC90T8 sa jag har ingen erfarenhet i V90.

Jag alskar luftinsprutningen i D5. Den ger en jakla skjuts och direkt respons vid snabba filbyten i stan. I kombo med 8-stegade sa kanns det verkligen premium. Den ar tyst ocksa och enda klagomalet jag har ar ljudet som ar surrigt vid hogre varv och man hor att det ar en liten motor. Inte helt olikt 2,0F for er som vet. Jag har samma kritik mot XC90 T8. Dock ar V90:n valdigt tyst vid normal korning vilket kanns OK. T.o.m. med detta chassi och falgar. Dieselknacket och framforallt vibrationerna ar i princip borta.

R-designchassit:
Denna bilen hade 21-tumsfalgar men chassit kanns valdigt lagt och vid vanlig korning over vagbulor slar det igenom i gummistoppen fram pa vag ner fran vagguppet. Kande aldrig detta med gamla sportchassit i V70. Chassit ar i ovrigt helt ok. Styrningen ar ljusar battre an gamla V70 och bilen niger inte eller kanns framtung vid inbromsningar i samma utstrackning. Med R-design ar styrningen superb pa motorvagen och i lite hogre farter. Tror inte mitt vanliga chassi kommer kannas lika stabilt.

Kanske kan jag ha ett litet tvivel kring hur dampare och fjadrar fungerar ihop. Den kanns valdigt mjuk over vaggupp (for mjuk) och samtidigt hard vid vanlig korning. Mycket ljud och stotar gar rakt upp i bilen aven i 50 km/h och lugn korning. Jag tror inte det ar adaptiva dampare eller progressiva fjadrar. Nagon som vet?

Sportstolarna: For harda for min smak for vardagskorning. Framforallt bak i ryggen av nagon anledning. Kanske har med aldern att gora :) Jag har en sportbil som har battre sateskomfort trots sportstolar. Gillar att det gar att sitta riktigt lagt i V90 som med de gamla sportstolarna (ar 186 cm lang).

Bild

Bild
Senast redigerad av 2 Racetwin2, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av sony
Jag förstår inte att du tycker att den är slö från start. Jag har xc90 d4awd polestar och den är inte slö. Den går riktigt bra.
av hagerstrom
sony skrev:Jag förstår inte att du tycker att den är slö från start. Jag har xc90 d4awd polestar och den är inte slö. Den går riktigt bra.
Gissar på att polestar är den skiljande faktorn.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja - garanterat det som är skillnaden. Den känns helt strypt vid igångstart (spelar ingen roll om det är start/stopp eller ej. Seg som knäck. Så fort du kommit igång känns fen dynamisk och helt ok. Det är därför jag är övertygad om att detta är av miljöskäl. Någon form av momentbegransning är det. Ett annat sätt att likna det är som att köra med tungt släp i startögonblicket.

Synd på en så i övrigt bra motor. Jag kör en hel del i stan och då är detta jobbigt. För er som inte kör i stan lär ni inte märka det så tydligt.
av Gorban
Det måste vara något fel på din bil om den är slö vid start från rödljus. D5 har ju Power Pulse med tryckluft som drar igång turbon vid take off. Min är blixtsnabb när jag ska köra in i en rondell med mycket trafik och då har jag inte Polestar. Kanske är Powe Pulse ur funktion på bilen du har kört?

Power Pulse är aktiverat vid låga hastigheter från take off och har ingenting med snabba filbyten i stan att göra. Då är funktionen inte aktiv.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nej - powerpulse fungerar även vid omkörningar från låga varv:

"The injection is triggered by the driver’s throttle action, for instance at launch or during transient overtaking manoeuvres. A pulse of air, nominally at 12 bar and lasting about a tenth of a second, is injected into the exhaust manifold creating a very sudden pressure increase which speeds up the smaller turbine."

Jag känner det när jag kör i stan att den reagerar oerhört snabbt på låga varv så det är inget fel på POWER pulse som sådan. Får se när jag får min riktiga bil på onsdag. Återkommer med uppdatering.
av Gorban
Racetwin2 skrev:Nej - powerpulse fungerar även vid omkörningar från låga varv:

"The injection is triggered by the driver’s throttle action, for instance at launch or during transient overtaking manoeuvres. A pulse of air, nominally at 12 bar and lasting about a tenth of a second, is injected into the exhaust manifold creating a very sudden pressure increase which speeds up the smaller turbine."

Jag känner det när jag kör i stan att den reagerar oerhört snabbt på låga varv så det är inget fel på POWER pulse som sådan. Får se när jag får min riktiga bil på onsdag. Återkommer med uppdatering.
Ok, det var intressant och kan kanske stämma. Jag läste tidigare att funktionen är aktiv upp till 15km/h och det verkar lite lite. Även en person på motorutveckling som jag känner har sagt att det bara är vid take off som funktionen är aktiv. Men jag håller med. Bilen är riktigt rapp vid filbyten. Jag tycker Volvo har lyckats med att få fram en karaktär som påminner om en sexcylindrig bil.
Användarvisningsbild
av Spid3r
sony skrev:Jag förstår inte att du tycker att den är slö från start. Jag har xc90 d4awd polestar och den är inte slö. Den går riktigt bra.
Håller med...slö från start! Man ska inte behöva betala 10t för att få en vettig växling, direkt dåligt enligt mig.
av Mellvid
Lite off topic, sorry, men kort fråga ang polestar.

Kan någon svara på om polestar påverkar alla drive mode settings? Alltså, blir den "ettrigare" i alla lägen eller är den stora skillnaden i "sportläge"?
Jag är inne på att polestar optimera v90 t8(r-design) som är på G, men är lite rädd för att jag ska tappa komforten.

Tacksam för svar.

Det finns också statistik som visar att whip[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du klar[…]

Ökad komfort med 17”

Dom där 17" fälgarna är ganska[…]

Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]