Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Undrar egentligen bara vad som skiljer på linbus generator och analoga.

Är det generatorn i sig. Eller är det laddningsregulatorn som styr linbus, analog?

Jag har ett laddningsregulator från biltema till v70 s60 s80 mm. Står inget om linbus.

Jag har ett laddningsregulator från Mekonomen till s60 mm står inget om linbus.

Jag har också ett från v70 02 utan linbus. Alla ser lika dana ut. Och det står inget på dessa som kan tyda på linbus eller analoga.

Är det så enkelt att generatorn är samma på linbus och analoga? Eller är det generatorn i sig som skiljer och laddningsregulatorn är samma?
Laddningsregulatorn är definitivt olika. Om det också skiljer på själva generatorn är svårt att säga eftersom Volvo bara säljer generatorn komplett med laddningsregulator. Alltså blir det olika artikelnummer på generatorer för linbus och analog signal även om allt är detsamma så när som på laddningsregulatorn. Min gissning är att det bara är laddningsregulatorn som ändrats vid övergången från analog till digital kommunikation, inte resten av generatorn.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Det e konstigt att det inte finns något tecken för just linbus då. Eller något som säger vad det e för laddningsregulator. Hittar inte någon sida som säljer laddningsregulator där det står linbus eller liknande.

Och kanske en dum fråga till. Vad står b1 och B2 för på generatorn.
Vanligen får man ju ingen information i klartext genom att läsa på utsidan på bilelektronik. Det är mest diverse nummer och beteckningar som man behöver annan dokumentation för att tyda. Och de som säljer laddningsregulatorer kanske föredrar att berätta vilka bilar de passar i, vilket kanske är till större hjälp för kunden än att veta om det är för linbus eller analog signal. Det senare har kunden kanske i många fall ingen pejl på.

Utgång B:1 är linbus alternativt analog signal till/från CEM beroende på vilken laddningsregulator vi pratar om. Utgång B:2 vet jag inte. Kan inte se i kopplingsschemat att någon sådan utgång används.
LIN är en seriell 1-tråds kommunikationslänk, 2400bps på andra ställen i bilen där det används. På generator vet jag ej hastigheten.

Det finns faktiskt en chans att det är LIN på samtliga årsmodeller. Jag har tidigare på dessa Volvo bilar stött på en signal som på 99-04 bara beskrivs med signalnivåerna låg/hög (eller jord och 12volt) medans 05-07 beskrivs som LIN. Men sanningen var att man kunde flytta enheten ifråga hela vägen tillbaka till 99 och att även de äldre körde LIN trots att det ej var noterat i VIDA eller elscheman.

Därmed inte sagt att det är så i det här fallet med generatorn! Men om andra reservdelsbutiker inte gör sån skillnad på generator som jag förstår av dig så kanske det är möjligt?

ps. svarade här istället för på mail, hoppas det går bra ds.
johnnype skrev:Det finns faktiskt en chans att det är LIN på samtliga årsmodeller. Jag har tidigare på dessa Volvo bilar stött på en signal som på 99-04 bara beskrivs med signalnivåerna låg/hög (eller jord och 12volt) medans 05-07 beskrivs som LIN. Men sanningen var att man kunde flytta enheten ifråga hela vägen tillbaka till 99 och att även de äldre körde LIN trots att det ej var noterat i VIDA eller elscheman.
Jag har mycket svårt att tro att det faktiskt skulle vara LIN även före -05 i det här fallet. Det är som sagt olika artikelnummer på laddningsregulatorn och allt vad VIDA berättar i övrigt om hur signalen är beskaffad skiljer sig åt. Det skulle vara direkt missledande för verkstadspersonalen om det faktiskt var LIN före -05 samtidigt som VIDA pratade om en L-signal. Den analoga signalen är för övrigt i detta fall inte bara låg/hög utan väsentligt mer komplicerad än så. Kommunikationen är för övrigt dubbelriktad även i det analoga fallet. CEM spänningssätter kabeln i vissa lägen och läser av spänningen i andra lägen.
Ja fast inte bokstavligen väl. Det lär väl vara DIM som tänder laddningslampan efter att ha fått order av CEM via CAN att göra det. Men det du säger strider väl hur som helst inte mot vad jag sa i mitt föregående inlägg?
L-signal är ett gammalt begrepp, även före Volvo :)

Kollar man ebay så säljs det 99-04 generator för Volvo med L-signal och 05-07 generator med LIN signal så visst är det skillnad. Jag citerade ett annat fall jag märkt då Vida+Elschema helt enkelt inte valt att berätta på dom äldre medans nyare sa LIN (eller VolCANO Lite som det också kan heta). Men det framgick ju också av min text.

Hursomhelst så tycker inte jag att TS CEM ska ta skada eftersom L-signalen inte kan gå högre än generatorspänningen och LIN signalen ska hantera Ubatt. Det borde funkat när han bytte från fel till rätt generator.
Jo jag vet att L-signal inte är någon Volvospecifik företeelse utan en slags "industristandard" innan kommunikationen blev digital. Och jag tror dig förvisso när du säger att du hittat ett annat fall där Volvo försummat att upplysa om att det var LIN trots att det redan införts.

Håller också med om att CEM inte borde ha tagit skada av att den fått fel signal. Jag misstänkte för ett ögonblick att LIN jobbade med svagare spänning än bilens och att CEM-anslutningen därför blivit bränd men när jag kollade visade det sig att LIN jobbar med 12 V som allt annat i bilen och lika bra det för enkelhets skull. :D
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]