Leafs skrev:Min förra V70 hade 205/60/16. Garanterat komfort och spårade inte det minsta. Inte så sexigt och jag vet ju att väldigt många väljer däckprofil / storlek efter utseendet.
Min nuvarande bil har 225/50/17. En ENORM skillnad. Underbart på släta fina vägar, men hopplöst på den typiska Västerbottniska vägen med spår lika djupa som diken. Jag tvivlar på att ett annat fabrikat innebär någon jättestor skillnad (jag rullar på Michelin Primacy), högre lufttryck vet jag av erfarenhet gör märkbar skillnad. Men högt lufttryck = 0 komfort.
Hmm. Jag tycker de Michelin Primacy 3 225/50 R17 98V som sitter på min V70 D4 -15 sköter sig alldeles utmärkt både ifråga om komfort och spårning. Tyst rullar det också. Har inga invändningar på den punkten heller. Då kör jag ändå med högre tryck (2,7 eller 2,8) än det Volvo normalt rekommenderar och strax över vad Volvo kallar "Eco-tryck" (2,6). Fjädringskomforten är rentav bättre än hos min V70 T5 -02 med 205/55 R16, även dessa Michelin Primacy 3 för närvarande, så skillnaden i hjulupphängning slår ut skillnaden i däcksdimension. Jämför jag istället med de vinterdäck jag har till min D4 -15, Nokian Hakka 8 205/60 R16 96T, märker jag ingen större skillnad ifråga om komfort eller spårning i jämförelse med de bredare och mer lågprofilerade sommardäcken. OK, jag kör normalt inte på västerbottniska vägar men lite spårbildning och potthål kan man ju träffa på i Mälardalen också.