Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbolatt
På min V70 så sitter det 245 40 18" på orginal, den är ganska vinglig/ spårig på vägen och hjulinställning är gjort. Nu behöver jag bytta däck i fram på den. Så då undrar jag om man ska gå ner till 235 eller 225 bred på däcken i fram och hur kommer bilen blir då med 245 på i bak. Nån som ha provat ?
av least
Prova att byta till annat däckmärke, men i samma dimension.

Vad sitter det för typ av däck på nu?
av turbolatt
least skrev:Prova att byta till annat däckmärke, men i samma dimension.

Vad sitter det för typ av däck på nu?

Sitter goodyear på nu
av least
Testat att sätta bakhjulen fram? Bara för att testa menar jag.
av volvofantast
Abs kan bli konstig om man har olika bred fram och bak,detta sa dom till mig på Volvo verkstad när jag frågade en gång
av LottaGroning
För att inte alla säkerhetssystem som tar info från hjulens rullomkrets ska få spatt så bör det vara samma dimension på
alla fyra. Om du är säker på att vingligheten är däckrelaterat och inte ett bussningsproblem så kan du sälja hjulen
och montera 205/60-16 istället.Garanterad komfort, men ej för forcerad körning dock.
Användarvisningsbild
av StefanN
Jag körde 245 på min V70 och den spårade inget så det är ju inte dimensionen det är fel på. Antingen är däcken inte bra eller så är bussningar eller annat i framvagn (kanske bakvagn med) dåliga.
Ska det bytas dimension gör man det runt om eller inte alls.
av Leafs
Min förra V70 hade 205/60/16. Garanterat komfort och spårade inte det minsta. Inte så sexigt och jag vet ju att väldigt många väljer däckprofil / storlek efter utseendet.

Min nuvarande bil har 225/50/17. En ENORM skillnad. Underbart på släta fina vägar, men hopplöst på den typiska Västerbottniska vägen med spår lika djupa som diken. Jag tvivlar på att ett annat fabrikat innebär någon jättestor skillnad (jag rullar på Michelin Primacy), högre lufttryck vet jag av erfarenhet gör märkbar skillnad. Men högt lufttryck = 0 komfort.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
LottaGroning skrev:För att inte alla säkerhetssystem som tar info från hjulens rullomkrets ska få spatt så bör det vara samma dimension på
alla fyra.

Du kan ha olika dimention så länge du har samma rullokrets.
av andersuw
Leafs skrev:Min förra V70 hade 205/60/16. Garanterat komfort och spårade inte det minsta. Inte så sexigt och jag vet ju att väldigt många väljer däckprofil / storlek efter utseendet.

Min nuvarande bil har 225/50/17. En ENORM skillnad. Underbart på släta fina vägar, men hopplöst på den typiska Västerbottniska vägen med spår lika djupa som diken. Jag tvivlar på att ett annat fabrikat innebär någon jättestor skillnad (jag rullar på Michelin Primacy), högre lufttryck vet jag av erfarenhet gör märkbar skillnad. Men högt lufttryck = 0 komfort.
Hmm. Jag tycker de Michelin Primacy 3 225/50 R17 98V som sitter på min V70 D4 -15 sköter sig alldeles utmärkt både ifråga om komfort och spårning. Tyst rullar det också. Har inga invändningar på den punkten heller. Då kör jag ändå med högre tryck (2,7 eller 2,8) än det Volvo normalt rekommenderar och strax över vad Volvo kallar "Eco-tryck" (2,6). Fjädringskomforten är rentav bättre än hos min V70 T5 -02 med 205/55 R16, även dessa Michelin Primacy 3 för närvarande, så skillnaden i hjulupphängning slår ut skillnaden i däcksdimension. Jämför jag istället med de vinterdäck jag har till min D4 -15, Nokian Hakka 8 205/60 R16 96T, märker jag ingen större skillnad ifråga om komfort eller spårning i jämförelse med de bredare och mer lågprofilerade sommardäcken. OK, jag kör normalt inte på västerbottniska vägar men lite spårbildning och potthål kan man ju träffa på i Mälardalen också. :wink:
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Filter i Aisin tf-71sc?

Har en D3 VEA 2017 med Aisin tf-71sc. Har läs[…]

Tack den har jag. Men behöver veta vilka stif[…]

Re: Motorbyte

söker efter ett motorblock till B4164T2 eller[…]

Blinkande ljus

Gomidda alla. I mode när jag körde iv&a[…]