Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strei73
Har en V90 Bifuel som tjänstebil. Utan reducering/3000 mil ligger jag på 3700 kr/mnd. Med så hamnar man på 2700 kr/mnd.
Ca 1000 kr/mnd ökning mot den Passat gasbil jag hade innan.
Rätt dyrt ändå kan man tycka med tanke på att det är en miljöbil.
Övriga med samma siffror?
av Alexander
Förmånsvärdet är väl samma för alla, bestäms av Skatteverket beroende på bilens listpris och extrautrustning.
Jag tycker 3700 är billigt, min V60 D4 har 4666:- i förmånsvärde.
Har själv beställt en V90 Bi-Fuel.
Men reglerna har ändrats, tidigare var det billigare med gasbil, man fick bättre rabatt på förmånsvärdet...
av AnteHag
Hej
Ni som har V90 Bi-fuel, hur tycker ni era bilar fungerar på gas ?
Själv har jag stora problem med att bilen hackar, rycker och går riktigt illa...speciellt i lägre farter. På bensin går den klockrent.

/Andreas
av Strei73
Min fungerar som förväntat. Det rycker lite på lägre varvtal men inte på motorvägsfart. Passaten jag hade innan gick bättre på gas än bensin, den var klart piggare och mera harmonisk, den körde jag nästan uteslutande på gas medans jag tycker förbrukningen på gas i Volvon inte stämmer alls, den drar oväntad mycket gas. Kör tyvärr mest på bensin så här i början. Sedan har Passaten en egen givare i mätarhuset och i färddatorn vilket Volvo saknar. Det är en miss om man vill göra det rätt.
Min kollega kom nyss hem från en resa södra Tyskland och han påstår att Volvon blandar Bensin och Gas på ett sätt Passaten inte gjorde. Så det är svårt att räkna ut vad den egentligen drar.
Det finns helt klart en del nackdelar att välja Bifuel, platsen i skuffen är ju riktigt dåligt om man behöver ha med sig mycket grejer.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Strei73 skrev:Min fungerar som förväntat. Det rycker lite på lägre varvtal men inte på motorvägsfart. Passaten jag hade innan gick bättre på gas än bensin, den var klart piggare och mera harmonisk, den körde jag nästan uteslutande på gas medans jag tycker förbrukningen på gas i Volvon inte stämmer alls, den drar oväntad mycket gas. Kör tyvärr mest på bensin så här i början. Sedan har Passaten en egen givare i mätarhuset och i färddatorn vilket Volvo saknar. Det är en miss om man vill göra det rätt.
Min kollega kom nyss hem från en resa södra Tyskland och han påstår att Volvon blandar Bensin och Gas på ett sätt Passaten inte gjorde. Så det är svårt att räkna ut vad den egentligen drar.
Det finns helt klart en del nackdelar att välja Bifuel, platsen i skuffen är ju riktigt dåligt om man behöver ha med sig mycket grejer.
Hur långt kommer du på en gastank? Stad resp landsväg.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
AnteHag skrev:Hej
Själv har jag stora problem med att bilen hackar, rycker och går riktigt illa...speciellt i lägre farter. På bensin går den klockrent.

/Andreas
Så skall det inte vara, du får kolla upp det.
Vi hade problem med ett visslande/tjutande ljud ett tag, fick det kolla och de bytte tryckregulatorn sedan har det varit tyst och fint.
av Strei73
AndreasThn skrev:
Strei73 skrev:Min fungerar som förväntat. Det rycker lite på lägre varvtal men inte på motorvägsfart. Passaten jag hade innan gick bättre på gas än bensin, den var klart piggare och mera harmonisk, den körde jag nästan uteslutande på gas medans jag tycker förbrukningen på gas i Volvon inte stämmer alls, den drar oväntad mycket gas. Kör tyvärr mest på bensin så här i början. Sedan har Passaten en egen givare i mätarhuset och i färddatorn vilket Volvo saknar. Det är en miss om man vill göra det rätt.
Ja det är ju lite svårt att veta, men jag körde 34 mil när det började lysa rött, så lägg till kanske 4 mil till, då åkte jag Göteborg-Örebro vilket är mestadels sträcker under 90 och rätt lungt. Några 40 mil som Volvo uppgett är det inte. Örebro-Göteborg körde jag kring 30 mil, men då verkar gasen i Örebro vara sämre än den i Göteborg.
av Philipvolvo97
Strei73 skrev:
AndreasThn skrev:
Ja det är ju lite svårt att veta, men jag körde 34 mil när det började lysa rött, så lägg till kanske 4 mil till, då åkte jag Göteborg-Örebro vilket är mestadels sträcker under 90 och rätt lungt. Några 40 mil som Volvo uppgett är det inte. Örebro-Göteborg körde jag kring 30 mil, men då verkar gasen i Örebro vara sämre än den i Göteborg.

Hur lång tid extra var leveranstiden innan du fick din bi-fuel v90? Min bil har stått " byggd" i 9 dagar nu. Jag har en bi-fuel också och undrar när din leveransdag blev utifrån vad "min volvo" visade.
av AnteHag
Jag kommer ca 25-27 mil landsväg på gas. Dock klar gasmacken där jag tankar enbart trycka i max 14kg.
Enligt min servicekille så säger även han att det används bensin även när den går på gas vilket gör det hela ännu sämre.
Vi har 2 st V90 Bi-fuel och en V70 -16 Bi-fuel på firman och alla strular och hackar dessvärre!
av AtleO
AnteHag skrev:Hej

/Andreas

Jeg har kjørt min på gas nå i 3 måneder, og mestedels på gas. Har opplevd at motoren har stoppet 2 ganger idet den har skiftet fra bensint il gas, men det var helt tilbegynne med. Ellers går motoren min like fint på gas som bensin. Merker overhode ingen forskjell.
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.

Hej Jag vet att detta har diskuterats tidigare men[…]