Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alex1234
Hej!

Hoppas vald forumdel lämpar sig för mina frågor. Jag kommer inom relativt snar framtid köpa mig en volvo och jag har i detta nu huvudbry. Scannat forumet och blocket men skulle, om det finns någon som har lite goda tankar att dela med sig av vilja få ta del av dessa.

Jag skulle helt enkelt vilja ha lite hjälp med olika tankesätt. Jag önskar köpa en bil som ligger i prisintervallet 130-170 000:-
Valet står mellan de flesta av modellerna förutom v50 och c30 och jag skulle vilja göra ett köp som ger absolut mest bil för pengarna.

Krav på bilen är egentligen inte så många men är som följer;
Inte över 12000mil
Diesel och dieselvärmare
Något av de bättre ljudsystemen
Gärna VOC
Önskvärt med AWD men inget krav
Dragkrok
Minst d3
Önskvärt med R-design

Gärna modellår 13- och fram
Hur hade ni tänkt i frågan?

Mvh
Alex
Senast redigerad av 3 alex1234, redigerad totalt 0 gång.
Bilens storlek spelar egentligen inte jättestor roll då jag oftast brukar den själv.
Inte massor i oländig terräng, grusväg på sin höjd.
Bilens yttre skick behöver vara okej men inte superskick.
Bilen kommer användas i arbete och privat så det kommer tillbringas tid i den.
Tanken att äga 2-3 år kanske.
Senast redigerad av 1 alex1234, redigerad totalt 0 gånger.
Om du överväger V40(CC) som ett alternativ behöver du ju uppenbarligen inte plats. Då kan du lika gärna köpa en S80 och åka som en kung själv. Eller en S60 om du vill ha något lite mindre och sportigare.

V40 är rätt sunkig vad gäller ljudkomforten jämfört med de större bilarna tycker jag själv.
Förslagsvis kör du en kravspec där du funderar igenom hur ditt platsbehov är och hur du värderar komfort.

En V40 är ju ganska mycket billigare än en V70 så om du inte behöver platsen och inte störs av att det brusar mer, vilket många inte verkar göra, sparar du en bra slant på att köpa en V40. Behöver du inte en kombi får du en bekvämare bil om du köper en S80 än en V70. En kombi kommer om inte annat alltid att vara bullrigare, jag är dock osäker på om skillnaden i komfort i övrigt är lika stor som för den förra generationen S80/V70. Dessutom är kombis lite hetare på begagnatmarknaden så du kan eventuellt spara en liten slant där också.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]